نیمی از جمعیت جهان در فقر غذای سالم

آرونو /خراسان رضوی بیش از نیمی از جمعیت جهان توانایی پرداخت هزینه رژیم غذایی سالم را ندارند.

به نقل از ویفروم، مراسم روز جهانی غذا که در ۱۶ اکتبر برگزار می‌شود، یادآوری سالیانه است که ناامنی غذایی و سوء تغذیه همچنان گسترده شده و به دلیل طیف وسیعی از تهدیدات، از جمله تغییرات آب‌وهوایی، تورم، درگیری‌های ژئوپلیتیکی و غیره، در حال بدتر شدن است. در اینجا آنچه باید در مورد روز جهانی غذا بدانید این است که چرا این روز مهمتر از همیشه شده است.

بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد (FAO) در سال ۲۰۲۰، بیش از ۳ میلیارد نفر قادر به پرداخت هزینه یک رژیم غذایی سالم نبودند که ۱۱۲ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۹ است و اکثر کشورهایی که توانایی پرداخت یک رژیم غذایی سالم را ندارند در آسیا زندگی می‌کنند.

بیش از ۹۰ درصد از کسانی که در جنوب صحرای آفریقا هستند نیز نمی‌توانند یک رژیم‌غذایی سالم داشته باشند و با تشدید تغییرات آب‌وهوایی و افزایش تقاضا برای غذا با افزایش جمعیت، بهبود زیرساخت‌های کشاورزی بسیار مهم خواهد بود.

گرسنگی و سوءتغذیه مشکلاتی هستند که هر روز میلیون‌ها نفر را درگیر خود می‌کنند.

به گفته فائو، رژیم‌ غذایی سالم، رژیمی است که نیازهای انرژی روزانه  همچنین نیازهای موجود در دستورالعمل‌های غذایی و رژیم‌ غذایی ایجاد شده توسط یک کشور را برآورده کند.

بیش از نیمی از جمعیت در ۵۲ کشور، قادر به پرداخت هزینه یک رژیم‌ غذایی سالم نیستند. اکثر آنها در آفریقا هستند و بقیه در سراسر آسیا، اقیانوسیه و قاره آمریکا قرار دارند.

در مقابل، در چهار کشور آذربایجان، ایسلند، سوئیس و امارات متحده‌عربی، همه می‌توانند یک رژیم‌غذایی سالم داشته باشند. این تصویر برای اکثر کشورهای اروپایی و توسعه یافته با درآمد بالا مشابه است، جایی که بیش از ۹۵ درصد از جمعیت می‌توانند یک رژیم غذایی سالم داشته باشند.

وقتی درصدها به اعداد تبدیل شوند، آسیا با ۱.۸۹ میلیارد نفر، بیشترین تعداد افرادی را دارد که توانایی پرداخت یک رژیم‌ غذایی سالم را ندارند که از این تعداد ۹۷۳ میلیون نفر تنها در هند هستند.

یک میلیارد نفر نیز در آفریقا و حدود ۱۵۱ میلیون نفر در قاره آمریکا و اقیانوسیه زندگی می‌کنند.

نیمی از جمعیت جهان در فقر غذای سالم

در حالی که گرسنگی یک نگرانی در سراسر جهان است اما در آفریقا شدیدتر است. در بسیاری از کشورهای جنوب صحرای آفریقا، بیش از ۹۰ درصد از جمعیت قادر به پرداخت هزینه رژیم‌ غذایی سالم نیستند و حمله روسیه به اوکراین بحران را عمیق‌تر کرده است.

پیش‌بینی می‌شود که جمعیت جهان در نوامبر سال ۲۰۲۲، از ۸میلیارد نفر فراتر رود و بسیاری از کشورهایی که سریع‌ترین رشد را دارند، از نظر غذایی ناامن هستند.

جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰، احتمالاً ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت و برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای غذا، تولید محصولات زراعی باید دو برابر شود. با توجه به اینکه کشاورزی یکی از بزرگ‌ترین عوامل انتشار گازهای گلخانه ای است، این افزایش در تولید محصول نیز باید از نظر زیست‌محیطی پایدار باشد.

با تشدید اثرات تغییرات آب‌وهوایی و افزایش تقاضای غذا، کاهش ضایعات موادغذایی، ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی مقاوم در برابر آب‌وهوا و بهبود بهره‌وری کشاورزی، همگی نقش کلیدی در کاهش سطوح ناامنی غذایی ایفا خواهند کرد.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *