مرگ سالی ۲۵۰۰ تا ۳۶۰۰ بیمار نیازمند پیوند عضو / اعطای تسهیلات به خانواده‌های اهداکننده عضو

اعضای شورای شهر تهران طرح “تکریم و نکوداشت از خانواده‌های اهداکننده اعضای پیوندی” را تصویب کردند.

به گزارش آرونو ، اعضای شورای شهر تهران صبح امروز بررسی طرح تکریم و نکوداشت از خانواده‌های جان بخش اهدا کننده اعضای پیوند را در دستور کار قرار دادند و سوده نجفی در دفاع از این طرح گفت: آمار اهدای عضو با اینکه بالا است اما هنوز به سمت وضعیت قابل قبولی نرسیده است؛ به گونه‌ای که سالانه ۲۵۰۰ تا ۳۶۰۰ نفر از هم وطنانمان به دلیل پیدا نشدن عضو مورد نیاز جان می‌دهند و این در حالی است که مطابق با آمار رسمی سالانه ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور داریم.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران می‌تواند در زمینه فرهنگ سازی اقدامات موثری انجام دهد، افزود: برهمین اساس پیشنهاد کردیم که براساس قانون پیوند اعضا در شهرداری کمیته‌ای با حضور مسئولان مختلف دخیل در این امر تشکیل شود تا زمینه را برای ارتقای فرهنگ اهدا عضو ایجاد کند. که در این راستا حمایت از پویش‌ها ، ساخت فیلم و سریال، تولید محتوای آموزشی و آموزش در مدارس و غیره مورد تاکید قرار گرفته و همچنین کاشت درخت به نام اهدا کننده در نزدیک ترین بوستان به خانه اش، بهره گیری رایگان از قطعه نام آوران ۲ یا ایجاد قطعه خاص اهدا کنندگان عضو، ارائه تسهیلات خدماتی، رفاهی و تفریحی برای خانواده متوفی، ارائه خدمات مشاوره و غیره. که پیشنهاد می شود در این راستا هر سه ماه یکبار باید کمیته تشکیل شده و گزارش خود را به شورای شهر بدهد.

نجفی زاده رئیس انجمن پیوند ایران با حضور در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در زمینه اصلاح الگو برای پیوند عضو، گفت: سالانه سه هزار مرگ مغزی سالم داریم که فقط هزار مورد اهدا می کند و این در حالی است که سه هزار عضو سالم سالانه خاکسپاری می شود در حالی که سه هزار نفر از افرادی که در لیست هستند به دلیل نرسیدن عضو پیوندی، جان خود را از دست می دهند که این روند اهدای عضو به علت مسائلی همچون کرونا یا تغییرات شرایط کم و زیاد می شود و نشان می دهد که این مسئله نیاز به فرهنگ سازی دارد و شورای شهر تهران اولین پارلمان شهری است که این طرح را تصویب می کند و امیدواریم الگویی برای کل جهان شویم.

به گزارش آرونو ، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز با چند اصلاح ویرایشی کلیات این طرح را به رأی گیری گذاشت که نهایتا طرح تکریم و نکوداشت از خانواده‌های جانبخش اهداکننده اعضای پیوند با ۲۰ رأی به تصویب رسید.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *