خروج «مسکن» از «رکود» پس از ۸ سال /پیگیری ایجاد «بانک زمین»

فهرست مطالب

رئیس شورای شهر تهران بر لزوم به حرکت درآوردن چرخه ساخت‌وساز در شهر تهران تاکید کرد.

به گزارش آرونو ، صارمی در آیین آغاز ساخت ۵۰۰۰ واحد مسکونی در شهر تهران توسط قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران اظهار کرد: بازنگری طرح موضعی ویژه محله نفرآباد از سیاست‌های تحولی شهردار تهران بوده تا در جهت کاهش فاصله طبقاتی شهر تهران اجرایی شود.

وی ادامه داد: ۲۵۰۰ میلیارد ریال از منابع شهرداری در اختیار سازمان نوسازی قرار گرفته تا پروژه‌های نوسازی در شهر تهران آغاز شود. بی‌تردید سال آینده تحول مهمی در زیرساخت‌های محله نفرآباد شکل خواهد گرفت و در این راستا بخش خصوصی نیز نقش‌آفرینی ویژه‌ای خواهد داشت اما ساخت ۱۵۰ پارکینگ، یک زورخانه و ۱۰ پروژه زیرساختی دیگر از اتفاقاتی است که توسط شهرداری تهران اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح پروژه سیمان ری برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان ظرف ماه آینده توسط شهردار تهران اظهار کرد: برخی تجربه‌های حوزه شهرسازی به نتیجه نرسیده، پروژه‌هایی همچون محله نفرآباد، لذا شهردار تهران ۷ دیدگاه جدید را ظرف یکسال گذشته اجرایی کرده که نخستین آن توسعه‌گری بوده یعنی ظرفیت‌های موجود را در جهت توسعه مورد بهره‌برداری قرار دهیم. دومین موضوع مسکن استطاعت‌پذیر بوده که اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و ایجاد بانک زمین نیز به صورت جدی دنبال می‌شود.

معاون شهردار تهران ادامه داد: حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی در تفاهم‌نامه‌هایی با نهادها و دستگاه‌های مختلف منعقد شده که عملیات اجرایی ۱۶ هزار واحد مسکونی آغاز شده و ۳۰ هزار واحد مسکونی نیز تفاهم‌نامه آن با انجمن انبوه‌سازان به امضاء رسیده است. امروز نیز تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی با حرم حضرت عبدالعظیم حسنی منعقد خواهد شد.

طارمی با اشاره به این‌که در شهریورماه سال جاری پس از هشت سال حوزه مسکن از رکود خارج خواهد شد، اضافه کرد: در شش ماه نخست دوره جدید مدیریت شهری یک طرح موضعی به تصویب رسید اما در شش ماهه دوم ۱۶ طرح موضعی تصویب شد که بیشتر آنها در جنوب شهر و در بافت بوده است.

به گزارش آرونو ، در ادامه این مراسم آغاز همزمان ساخت ۵۰۰۰ واحد مسکونی در سه منطقه دو، ۱۶ و ۲۰ به صورت همزمان با حضور شهردار تهران، رئیس و اعضای شورای شهر، تولیت آستان حرم عبدالعظیم حسنی انجام شد که در همین راستا روحانی شهردار منطقه ۱۶ با اشاره به این‌که ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح جهادی در منطقه ۱۶ ساخته خواهد شد، افزود: ۸۰۰ واحد در محله باغ آذری آغاز شده و ۱۰۵۶ واحد نیز در زمین موسوم به روغن نباتی قو امروز احداث آن آغاز خواهد شد. همچنین از ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی این منطقه حدود ۴۵ درصد ظرف شش ماه انجام خواهد شد و پروژه چیت‌سازی با حدود ۲۵۰۰ واحد نیز به زودی آغاز خواهد شد.

در این مراسم صالحی شهردار منطقه ۲ نیز اظهار کرد: در منطقه ۲ حدود ۷۰۰۰ واحد مسکونی برنامه ‌ریزی شده که ساخت بخشی از آن برعهده شهرداری، ۴۲۰ واحد در قالب تعاونی مسکن هوافضا بوده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

معاون شهرسازی شهرداری منطقه ۲۰ نیز در این مراسم که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌شد، گفت: ۱۴ پروژه در حوزه مسکن امروز آغاز خواهد شد و ۵۵۰ واحد مسکونی در منطقه ۲۰ در قالب طرح جهادی احداث خواهد شد.

به گزارش آرونو ، در ادامه این مراسم مهدی چمران ریاست شورا نیز گفت: امیدواریم پروژه‌هایی که امروز آغاز می‌شوند در مدت معین شده به سرانجام رسیده و تحویل مردم شریف ری شود. مسائلی که در جوار حرم حضرت عبدالعظیم به ویژه محله نفرآباد وجود دارد باید خاتمه پیدا کند البته این موضوع کار سختی است چرا که راه انداختن ساخت‌وساز در شهر کار سختی است.

وی ادامه داد: امیدواریم چرخ ساخت‌وساز به حرکت در آید. خانه‌سازی و مسکن‌سازی را دولت آغاز کرده اما خود مردم باید به صحنه بیایند که اگر چنین شود قطعا بیشتر و بهتر می‌توانند در این حوزه نقش‌آفرینی داشته باشند. این چرخ باید به حرکت درآید و با سرعت بیشتری به پیش برود. بهترین و زیباترین مسکن‌ها را در دنیا ساخته‌ایم و معماری اسلامی و ایرانی ما در دنیا حرف برای زدن دارد و همیشه مورد توجه بوده به شکلی که روستاهایی داشته‌ایم که نمونه هستند و سالانه مورد بازدید و توجه جهانیان قرار می‌گیرد. ان‌شاالله نفرآباد نیز با ساخت این واحدهای مسکونی رونق بگیرد. امروز زائرسرا، مهمانسرا و مکان‌های پذیرایی برای کسانی که به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی می‌آیند کم داریم. می‌توانیم در محله نفرآباد در کنار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی این مکان‌ها را فراهم کنیم.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *