لزوم توجه به شخصیت و استعدادهای کودکان کار/مقابله با سرشاخه‌های کار اجباری کودکان

فهرست مطالب

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران یکی از مولفه‌های لازم برای ساماندهی کودکان کار را توجه به شخصیت و استعدادهای این کودکان دانست و گفت: همزمان باید ورود کودکان اتباع خارجی و مقابله با سرشاخه‌هایی که این کودکان را به کار اجباری می‌گمارند در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش آرونو ، احمد احمدی صدر در حاشیه برگزاری مراسم هفته ملی کودک که با حضور ۱۰۰۰ کودک در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، در تشریح روند ساماندهی کودکان کار و خیابان، گفت: ساماندهی کودکان چند مولفه دارد که یکی از آنها ساماندهی موضوع ورود کودکان اتباع خارجی به شهر تهران است. از سوی دیگر مقابله با سرشبکه‌هایی که کودکان را استثمار می‌کنند و قانون نیز در مورد این موضوع به روشنی اظهار نظر کرده است.

وی افزود: کودک آزاری به این معنا که افراد کودکان را به انجام کار اجباری می‌گمارند که طبق قانون باید با آنها برخورد شود. بی تردید اگر این موارد انجام شود و ادامه داشته باشد سر چهارراه‌ها همچنان شاهد حضور این کودکان خواهیم بود و اگر با این مولفه‌ها ساماندهی انجام شود از تعداد آنها در چهارراه‌های شهر تهران کاسته خواهد شد.

احمدی صدر ادامه داد: طرح ساماندهی به معنای اینکه این کودکان از سطح شهر جمع‌آوری شوند و دوباره در یک سیکلی به چهارراه‌های شهر برگردند، کار درستی نیست. بی تردید کار درست این است که به شخصیت این کودکان توجه کنیم. این کودکان افرادی هستند که می‌توانند برای کشور مثمر ثمر باشند و افتخار بیافرینند. بر همین اساس ما طرح ساماندهی که حدود ۳۲ مرحله انجام شده است را آغاز نکردیم. چرا که اعتقاد داریم اجرای چنین طرحی پاسخگو نیست. معتقدیم باید به استعدادهای آنها همچون کودکان خانواده خود توجه کنیم و در این مسیر باید از ظرفیت‌های موجود در شهر تهران بهره بگیریم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، تاکید کرد: اولویت ما مشاوره با این کودکان است و در مرحله بعد تذکر به والدین و متولیانی که این کودکان را به کار اجباری می‌گمارند، طرح تربیتی و استعدادیابی داریم که آن را برای این کودکان پیگیری خواهیم کرد و به گونه‌ای به آنها توجه می‌کنیم که آنها نیز متوجه ما شوند. ما موضوع آموزش و حرفه و فن را برای آنها پیگیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: خانواده نیازمند پس از برطرف شدن نیازش، برای به کار گماردن کودکان برای کار اجباری ادامه نمی‌دهد؛ اما خانواده‌ای که فرزندان زیادی در خیابان دارد و درآمدهای بالایی همچون ماهی ۵۰ میلیون تومان به دست می‌آورد در حقیقت کودک خود را استثمار می‌کند.

به گفته احمدی صدر، شهرداری تهران در این مرحله نقش حمایتی دارد و فراتر از زیرساخت‌ها در اختیار این کودکان امکانات قرار می‌دهد. بیش از ۳۰ مدرسه ویژه کودکان کار در حال بهره برداری قرار گرفته اما کافی نیست. باید تمام این مدارس به مراکز استعدادیابی تبدیل شوند و دستگاه‌های حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد از خانواده‌ها حمایت کنند.

وی ادامه داد: راه حل عاری شدن خیابان‌ها از این کودکان، توجه، شناخت و استعدادیابی این کودکان است و البته همزمان باید مقابله با سرشاخه‌ها و جلوگیری از ورود کودکان اتباع خارجی و مهاجرت‌های مرتبط با این موضوع صورت گیرد. امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد بروز اتفاقات جدید در این حوزه باشیم.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *