مشهد ۳ رویداد تئاتری پیش رو دارد

فهرست مطالب

آرونو /خراسان رضوی دبیر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی: اجبار به اجراء در شرایط فعلی را بی‌انصافی در حق اصحاب نمایش می‌دانم، چراکه ابزار اصلی اطلاع‌رسانی تئاتر محدود شده است.

کریم جشنی در گفت‌وگو با آرونو با اشاره به اینکه اجراء نمایش‌های مشهد تا بازگشت شرایط عادی به جامعه متوقف است، در خصوص رویکرد برخی شهرهای دیگر که در آن گروه‌های نمایش را مجبور به اجراء کرده‌اند و بیان اینکه در مشهد چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد، اظهار کرد: هر شهری سیاست‌های خاص خود را که به نظر شورای تامین استان، کارشناسان و مدیران ارشد شهری، مخصوصا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بستگی دارد، انجام می‌دهد، اما اجبار به اجراء را بی‌انصافی در حق اصحاب نمایش می‌دانم، چراکه ابزار اصلی اطلاع‌رسانی تئاتر محدود شده است.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد تبلیغ نمایش‌ها در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و پلتفرم‌های خارجی که گروه‌های نمایش از آن استفاده می‌کردند محدود شده است. هرچند که پلتفرم‌های داخلی به تدریج درحال پیدا کردن اقبال عمومی هستند و عده‌ کثیری از آن‌ها استفاده می‌کنند اما شرایط تبلیغات تئاتر فراهم نیست. بر این اساس به عنوان یک تئاتری می‌گویم که اجبار کردن گروه‌ها به اجراء نمی‌تواند اتفاق خوبی باشد.

دبیر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی تصریح کرد: گروه‌های نمایش ماه‌ها وقت و هزینه خود را صرف می‌کنند تا تئاتر آماده اجرا شود و اگر نتوانند در زمان اجرا به لحاظ اقتصادی حداقل‌ فروش را به دست بیاورند و متضرر شوند، اثر سوء خواهد داشت. بر این اساس به نظرم در شرایط فعلی باید برای اجراء رفتن کمی صبر کرد و این به نفع اهالی نمایش است.

اغتشاشات آسیب بزرگی به تئاتر وارد کرده است

جشنی خاطرنشان کرد: من علاقه‌مندم که اجراها در سطح استان و مشهد رونق پیدا کند، چراکه ۲ سال، از زمان شیوع کرونا آسیب جدی به بدنه تئاتر وارد شد و قطعا اغتشاشات، اختلالات و مسائلی که در شرایط کنونی موجب تعطیلی سالن‌های تئاتر شده آسیبی بزرگ برای تئاتر است، اما از طرفی باید خود را جای تولیدکنندگان آثار نمایشی قرار دهیم. آن‌ها حداقل شرایطی را نیاز دارند تا آثار خود را به اجرا ببرند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها فضای تبلیغات در اینترنت است که به واسطه حفظ امنیت ملی و شرایط خاص جامعه محدود شده است.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های نمایش بسیاری آماده اجراء در مشهد هستند که پس از بهبود شرایط فعالیت خود را از سر خواهند گرفت، گفت: پیمانکار سالن‌ اصلی تئاتر شهر مشخص شده و گروهی که نوبت اجرای آن رسیده، آماده اجرا است و هر زمان شرایط مساعد شود به اجرا خواهد رفت. در سالن‌های خصوصی نیز شرایط به همین صورت است و حداقل تا ۴ ماه‌ آینده سالن‌ها توسط گروه‌های نمایش رزرو شده‌اند.

مشهد ۳ رویداد تئاتری پیش رو دارد

دبیر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با اشاره به اینکه چراغ تئاتر مشهد خاموش نشده است، اظهار کرد: مشهد چند رویداد تئاتری را در پیش رو دارد. جشنواره تئاتر بسیج هنرمندان از ۹ تا ۱۲ آبان در خراسان رضوی برگزار خواهد شد؛ پس از آن جشنواره تئاتر مقاومت در پیش است که قرار است بخش صحنه‌ای آن از اوایل آذرماه در مشهد برگزار شود. همچنین جشنواره تئاتر استانی در نیمه اول آذرماه باید برگزار شود.

جشنی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای این رویدادها درحال انجام است و این‌گونه نیست که مدیران شهری و تئاتری همه‌چیز را تعطیل کرده باشند و برنامه‌ریزی مسکوت بماند. ارگان‌ها و دبیران مختلف رویدادها در حال برنامه‌ریزی هستند و برنامه‌ها طبق روال پیش می‌رود. شهرداری مشهد نیز تا هفته دیگر فراخوان استقبال از بهار را منتشر می‌کند تا در ایام عید نیز با برنامه‌های هنری و اجراء تئاترها میزبان زائران و مجاوران باشیم.

وی با بیان اینکه امیدوار است چراغ تئاتر در هر شرایطی روشن بماند، گفت: اهالی تئاتر که اشخاص بسیار نجیبی هستند همیشه بیشترین ضربه را از تعطیلی‌ها و مسائل اجتماعی می‌خورند. امیدوارم شرایط بهتر شود تا اصحاب نمایش بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *