سیاستمان سهامداری است نه بنگاه‌داری

فهرست مطالب

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر درباره روند فعالیت‌های اقتصادی در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان گفت: ما سه مسیر برای تامین منابع داریم، حق بیمه، حق بیمه سهم دولت و منابع حاصل از سرمایه گذاری‌ها؛ ما سهامداری می کنیم و سیاستمان بنگاه‌داری نیست.

به گزارش آرونو ، بیت‌اله برقراری در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه با استاندار تهران، توضیحاتی پیرامون نحوه فعالیت این صندوق ارائه و اظهار کرد: ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، روستائیان، کشاورزان و عشایر کشور جامعه هدف ما هستند.

وی افزود: ۳۰ میلیون نفر کشاورز، روستایی و عشایر داریم که از این میزان، حدود ۱۰ میلیون نفر جامعه هدف ما در گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال هستند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با اشاره به اینکه این صندوق، مولود نظام مقدس جمهوری اسلامی است و فلسفه تاسیس آن، فرامین رهبر کبیر انقلاب (ره)، مقام معظم رهبری و اصل ۲۹ قانون اساسی است گفت: بیمه کارمندان و کارگران، اجباری است اما بیمه صندوق، اختیاری است و طبق قانون دولت نقش کارفرمایی دارد و دوبرابر حق بیمه اعضاء را دولت پرداخت می کند.

برقراری ادامه داد: این صندوق در ۱۷ سال اخیر ۲۵ درصد جامعه هدف یعنی ۲.۵ میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است که از این تعداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر عضو فعال هستند. در گذشته آهنگ پوشش بیمه در این صندوق کند بوده و به همین خاطر هدف گذاری کردیم یک میلیون بیمه شده جدید طی یک سال جذب کنیم که معادل عملکرد هشت سال دولت قبل است.

وی با اشاره به اینکه شاهد مساعدت‌هایی از سوی دولت و رئیس جمهور هستیم و معتقدیم باید بیش از اینها از ظرفیت های موجود کمک بگیریم تا بتوانیم افراد بیشتری را تحت پوشش قراردهیم گفت: روستائیان و عشایر نشان داده‌اند در تمام صحنه‌های انقلاب پای کار و به نظام و انقلاب وفادارند. در  بیانیه گام دوم انقلاب بر عدالت اجتماعی تاکید شده است و اگر بخواهیم در راستای تحقق عدالت اجتماعی حرکت کنیم باید چتر بیمه‌ای را گسترش داده تا منجر به پیشگیری از فقر سالنمندی شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر افزود: این صندوق جوان است و قابلیت‌های فراوانی دارد. ضریب پشتیبانی بیمه شدگان به بازنشستگان صندوق ۱۰ به یک است. علی رغم چالش صندوق‌های بیمه‌گر پایه ما هنوز وضعیت مطلوبی از حیث ضریب پشتیبانی داریم. برای جلوگیری از مشکلات باید تدابیر لازم را داشته باشیم و پایداری خود را حفظ کنیم. ملاک حرکت ما محاسبات بیمه‌ای و اکچوئری است.

برقراری با بیان اینکه صندوق کمتر شناخته شده و اطلاعات مسئولان و مردم از این صندوق کم است اظهار کرد: کارکردهای صندوق هرچه قدر بهتر شناخته شود به ما در حمایت بهتر از اقشار کمک می‌کند.

وی همچنین درباره روند فعالیت‌های اقتصادی در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان اظهار کرد: ما سه مسیر برای تامین منابع داریم، حق بیمه، حق بیمه سهم دولت و منابع حاصل از سرمایه گذاری‌ها. ما سهامداری می کنیم و سیاست‌مان بنگاه داری نیست.

در این نشست، علیرضا فخاری، استاندار تهران نیز با اشاره به اینکه بیمه یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع به شمار می‌رود گفت: در داخل جمهوری اسلامی سازمان‌های بیمه گر، کم شمار نبوده‌اند و رشد معناداری هم داشته اند، اما جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، جامعه ویژه هستند، هم به لحاظ وضع اقتصادی، نوع تعاملات آنها در گسترش سرزمینی و نیازمندی هایی که برایشان ایجاد می‌شود و ممکن است پشتوانه محکمی نداشته باشند.

وی افزود: جامعه هدف شما پرکار، پرتلاش اما کم درآمد و در شأنیت دیگر، کم توفع هستند و وظیفه نظام است که توجه لازم را به آنها داشته باشد که از امر استحبابی به امر ایجابی و لازم تبدیل می‌شود.

استاندار تهران بر ضرورت توسعه فعالیت‌های اقتصادی در صندوق‌های بیمه‌ای از جمله صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر تاکید و اظهار کرد: نمی‌توان اصل موضوع که بیمه، بنگاه دار اقتصادی است وظایفی هم بر آن مترتب است را نادیده گرفت. باید با برنامه ریزی، سبد اقتصادی بزرگی را شکل دهید. اگر صندوق بتواند فعالیت‌های اقتصادی‌اش را گسترده کند، چتر حمایتی بزرگتری خواهد داست.

فخاری افزود: پیشنهاد ما این است که مکانیزم‌هایی شکل بگیرد تا منابع وارده به این صندوق، تبدیل به ارزش افزوده شود و صندوق به عنوانی سرمایه گذار در بخش تولیدی و اقتصادی نقش ایفا کند تا سطح پشتیبانی‌اش نسبت به جامعه هدف افزایش‌ یابد.

وی با بیان اینکه اعتماد سازی جامعه هدف شما که به ظاهر و از لحاظ دارایی مستضعف هستند اما بخش بزرگی از جامعه ما و ولی نعمتان انقلاب‌اند بسیار حائز اهمیت است گفت: اعتبار و اعتماد نظام و مردم امری دو سویه است و اعتبار دادن به مردم باعث تقویت نظام می‌شود.

استاندار تهران بر ضرورت توسعه فعالیت‌های اقتصادی صندوق تاکید کرد و گفت ما در استانداری به توسعه زیرساخت‌های اقتصادی برای رشد صندوق  کمک می‌کنیم. بیمه‌ها سهم اساسی به عنوان کارگزاران اقتصادی در جوامع دیگر دارند. اینکه صرفا تفکر بیمه‌ای از نوع خدماتی داشته باشیم به خوبی پیش نمی رویم. مجموعه استانداری تهران آماده مشارکت است. برگزاری جلسات توجیهی برای فرمانداران لازم است که به سهولت کار شما کمک خواهد کرد. تبیین اهداف صندوق بسیار مهم است و باید مشترکا تلاش کنیم تا آن را جا بیندازیم.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *