تشکل‌های مردم نهاد «جوانان» با چه شرایطی مجوز می‌گیرند؟

به گفته مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان، موسسین سمن‌ها یا سازمان‌های مردم نهادی که خواهان دریافت مجوز از وزارت ورزش و جوانان هستند باید در بازه سنی جوانی یعنی ۱۸ تا ۳۵ سال قرار داشته باشند.

مرتضی کامل نواب در گفت‌وگو با آرونو ، درباره شرایط اخذ مجوز برای تشکل‌های مردم نهاد حوزه جوانان از وزارت ورزش و جوانان به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: در وزارت ورزش و جوانان بازه سنی جوانی تعریف شده است و از این رو موسسین سمن‌ها یا سازمان مردم نهاد خواهان دریافت مجوز از وزارت ورزش و جوانان باید در بازه سنی جوانی یعنی ۱۸ تا ۳۵ سال قرار داشته باشند.

وی با بیان اینکه افراد خواهان دریافت مجوز سمن از وزارت ورزش و جوانان باید حوزه محوری فعالیت خود را از بین حوزه‌های موجود در سامانه “مشارکت‌ها” به آدرس https://saman.msy.gov.ir/  انتخاب و ذیل یکی از این موضوعات فعالیت خود را تعریف کنند، درباره مدارک شناسایی لازم برای دریافت مجوز ادامه داد: طبیعتا مدارک شناسایی اولیه نظیر عکس، تصویر شناسنامه مورد نیاز است، به علاوه موسسین آن سازمان مردم نهاد باید اسمی برای سمن خود نیز انتخاب کنند. پس از این یک ارزیابی در استان مربوطه انجام شده و مجوز صادر می‌شود. همچنین همزمان با این فرآیند یک ارزیابی به جهت صلاحیت فردی موسسین انجام می‌گیرد.

مدیر کل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان، همچنین این را هم گفت که با توجه به اینکه مخاطبان دریافت مجوز از این وزارتخانه در بازه سنی جوانی قرار دارند، خیلی کم پیش می‌آید که در مواردی صلاحیت عمومی افراد خواهان دریافت مجوز سمن مورد تایید قرار نگیرد.

کامل نواب در پاسخ به این سوال که آیا محل فعالیت سمن‌های جوانان باید شرایط خاصی داشته باشد تا مجوز صادر شود؟ توضیح داد: خیر؛ در مورد مکان و محل فعالیت سمن‌ها شرطی نداریم و آن را بررسی نمی‌کنیم. در فرآیند صدور مجوز از سوی وزارت ورزش و جوانان این امر شرط نیست و طبیعتا افراد حتی می‌توانند در محیط های عمومی جلسات خود را برگزار کنند. علاوه بر این ما در هر استان تعدادی مجموعه تحت عنوان “خانه جوان” داریم و در برخی استان‌ها تعداد این خانه‌های جوان بیش از هشت خانه است. ما در خانه‌های جوان میزبان سازمان‌های مردم نهاد حوزه جوانان و حتی دیگر تشکل‌های مردم نهاد هستیم. هر تشکلی که دارای مجوز معتبر از سازمان‌های مختلف باشد می‌تواند به خانه‌های جوان مراجعه کند و جلسات تشکیلاتی خود و برنامه‌هایش را در خانه جوان برگزار کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که نظارت وزارت ورزش و جوانان بر روی چه اموری از فعالیت‌های تشکل‌های مردم نهاد جوانان است؟، عنوان کرد: نظارت ما در حوزه رعایت چارچوب و قواعدی نظیر قواعد رسمی و حاکم بر کشور است که تشکل مردم نهاد حوزه جوانان به هنگام دریافت مجوز آن را پذیرفته است. از سوی دیگر ما از تشکل‌های مردم نهاد جوانان حمایت مالی نیز انجام می‌دهیم. طبیعتا این حمایت مالی باید با نظارت انجام می‌شود، به این معنا که اساسا سازمان‌های مردم نهاد به ازای پولی که دریافت می‌کنند باید گزارش فعالیت خود را ارائه دهند و دریافت پول آنها در مراحل مختلف منوط به ارائه گزارش فعالیت آنها به ما است.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *