بلیت نیم‌بها مردم را به سینما برمی‌گرداند؟

فهرست مطالب

اگرچه روند نزولی فروش فیلم‌ها در سینما سبب شده که مسئولان اکران مُسکن بلیت نیم‌بها را به بهانه نکوداشت روزهای ماه ربیع‌الاول و هفته مهر سینمای ایران تجویز کنند اما به نظر می‌رسد برای افزایش مخاطبان سینما و رساندن تعداد آن‌ها، دست کم به میزان دو ماه قبل، نیاز است تمهیدات دیگری اندیشیده شود.

به گزارش آرونو ، سینما که پس از گذشت بیش از دو سال رکودِ ناشی از تاثیرات شیوع کرونا، در حال گرفتن جانی تازه در چند ماه گذشته بود و آشتی مخاطب را با چند اکران خوب و پرمخاطب تجربه کرد، دوباره دچار افت تعداد تماشاگر و میزان فروش شده که در این بین ناآرامی‌های اخیر جامعه نقشی مهم داشته است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که در شورای صنفی نمایش صورت گرفته بود و تدارکی که برخی صاحبان فیلم‌ها داشتند، به نظر می رسید سالن‌های سینما دست کم تا پیش از شروع مسابقات جام جهانی فوتبال روزهای شلوغی را با اکران فیلم‌های پر ستاره مثل «ملاقات خصوصی»، «گیجگاه» و نیز «روشن» با حضور بازیگرانی همچون پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، حامد بهداد، باران کوثری و رضا عطاران پیش‌ رو داشته باشد اما فعلاً همه چیز در سکوتی سنگین فرو رفته؛ به طوری که از جلسه اخیر شورای صنفی نمایش در هفته گذشته هم مصوبه خاصی که نشان از اعلام اسم یا تاریخ اکران چنین فیلم‌هایی داشته باشد، بیرون نیامد جز اینکه شورای راهبردی اعلام کرد به مدت دو هفته بلیت سینماها را همزمان با هفته وحدت و مهر سینمای ایران نیم بها می‌کند.

آنطور که پیگیری‌های آرونو از بعضی صاحبان فیلم‌ها، پخش‌کننده‌ها و سینمادارها نشان می‌دهد، مشخص است که سازندگان فیلم‌هایی که در نوبت نمایش قرار داشتند یا برنامه‌ریزی‌شان برای اکران بود، فعلا منصرف شده‌اند؛ چرا که هم کاهش مخاطب را موجب نابودی فیلم خود در اکران می‌دانند و هم حال و احوال جامعه را در شرایطی نمی‌بینند که مخاطب انگیزه و نشاطی برای سینما رفتن داشته باشند. در این مورد حتی جمعی از سینماگران منتخب جشنواره فیلم کوتاه تهران در مذاکره با دبیر جشنواره خواهان به تعویق افتادن این رویداد شده‌اند که قرار است از ۲۷ مهرماه آغاز شود.

علاوه بر این، سازندگان فیلم «بام بالا» نیز که از چهاردهم مهرماه روی پرده رفته، از شرایط فروش راضی نیستند و بهروز مفید – تهیه‌کننده- در اظهار نظری گفته است، دوستان در سازمان سینمایی آن‌ها را برای اکران قانع کردند آن هم در شرایطی که دو سال در دوران کرونا  منتظر اکران فیلم‌شان بودند اما در نهایت موقعی به سینماها رسیدند که شرایط مدارس و فضای اکران مساعد نیست.

این در حالی است که در چند وقت گذشته فیلم‌های کودک بخصوص انیمیشن «پسر دلفینی» با استقبال خوبی از سوی تماشاگران مواجه شده بودند ولی همین فیلم هم تحت‌تاثیر شرایط اخیر روند کاهشی در فروش داشته است.

آمار ثبت شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) نشان می‌دهد که فیلم بام بالا در دو روز گذشته که نیم‌بها شدن بلیت سینما اعلام شد، فقط حدود ۳۹ میلیون تومان فروش داشته است.

بررسی آمار کل فروش و تعداد مخاطبان دیگر فیلم‌های روی پرده اگرچه بر نگرانی صاحبان فیلم‌های آماده اکران از شکست در گیشه دلالت دارد و به نظر می‌رسد راهکارهای دیگری به جز کاهش موقت قیمت بلیت باید در نظر گرفته شود؛ از جمله نمایش فیلم‌هایی که مدت‌هاست تماشاگران منتظر اکران آن‌ها بودند و در زمره فیلم‌های مساله‌دار سازمان سینمایی محسوب می‌شوند. هرچند با نزدیک شدن به جام جهانی فوتبال، برخی معتقدند فعلا زمان مناسبی برای اکران آثار جدید بویژه آن‌هایی که از سازمان سینمایی یا دیگر نهادهای دولتی حمایت مالی نشده‌اند، نیست.

در ادامه، آمار کلی فروش و تعداد مخاطبان فیلم‌های در حال اکران را بر اساس آنچه در سامانه سمفا تا پایان پنجشنبه ۲۱ مهرماه ثبت شده است، می‌خوانید:

«ابلق»: ۵۳۴ هزار و ۷۶۱ تماشاگر / ۱۷ میلیارد تومان فروش

«انفرادی»: دو میلیون و ۱۴۸ هزار نفر تماشاگر/ ۶۹ میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان فروش

«بازیوو»: ۸۲ هزار نفر تماشاگر/ دو میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان فروش

 «بام بالا»: ۶۳۰۰ نفر تماشاگر/ ۱۶۱ میلیون تومان فروش

«بانک‌زده‌ها»: ۵۱ هزار نفر تماشاگر/ یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان فروش

«پسر دلفینی»: ۴۹۰ هزار نفر تماشاگر/ ۱۳ میلیارد تومان فروش

«تی تی»: ۶۰۶ هزار نفر تماشاگر/ ۲۰ میلیارد تومان فروش

 «دوزیست»: ۵۱۴ هزار نفر تماشاگر/۱۶میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان فروش

 «سگ‌بند»: یک میلیون و ۲۸۰ نفر تماشاگر/ ۴۰ میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان فروش

«شب طلایی»: ۹ هزار نفر تماشاگر/ ۲۷۰ میلیون تومان فروش

«شین»: ۱۸هزار ‌و ۳۷۰ نفر تماشاگر/ ۵۸۰ میلیون تومان فروش

«علف‌زار»: ۶۰۲ هزار نفر تماشاگر/ ۲۰ میلیارد و ۷۱۴ میلیون تومان فروش

«کوزوو»: ۳۶ هزار نفر تماشاگر/ یک میلیارد تومان فروش

 «نمور»: ۴۹۰۰ نفر تماشاگر/۱۶۳ میلیون تومان فروش 

در این بین فیلم «جنگ جهانی سوم» که به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار به مدت یک هفته به طور محدود روی پرده رفت، حدود ۶۰۰ نفر تماشاگر و ۲۵ میلیون تومان فروش را ثبت کرده است.

فیلم هندی «خیزش، غرش، آتش» هم که از نهم شهریور ماه روی پرده رفته تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ نفر تماشاگر داشته و فروش آن به ۹۵ میلیون تومان رسیده است.

انتهای پیام 

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *