افتتاح مترو پرند به امسال نمی‌رسد

فهرست مطالب

سال‌هاست که ساکنان شهر پرند منتظر رسیدن مترو به شهرشان هستند، انتظاری که قرار بود براساس وعده مسئولان تا پایان سال محقق شود اما حالا با عدم انجام تعهدات از سوی مدیران پرند به نظر می‌رسد حالا حالاها این انتظار ادامه داشته باشد.

به گزارش آرونو ، ۱۵ سال پیش مسئولان امر تصمیم گرفتند که ادامه خط یک متروی تهران به شهر جدید پرند برسد تا با این وسیله حمل ونقل عمومی سفر روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند که برای آموزش، کار و… به پایتخت تردد می‌کنند، مدیریت شود.

روند ساخت مترو پرند در این مدت فراز و نشیب هایی داشته و حالا با وعده مسئولان رویای رسیدن مترو به پرند قوت گرفته، رویایی که در گروی تزریق منابع مالی است و گویا این تزریق در بروکراسی اداری متوقف مانده است. بر اساس برنامه‌ریزی اولیه، خط متروی پرند از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با پنج ایستگاه به شهر پرند می‌رسد. ۳۰ کیلومتر اول خط متروی پرند با ایستگاه‌های شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به بهره‌برداری رسیده است، اما ۲۰ کیلومتر پایانی که شاه بیت خط متروی پرند است، هنوز به سرانجام نرسیده است.

۲۰ کیلومتر از احداث و بهره برداری خط متروی تهران – پرند ( بخش حد فاصل ایستگاه فرودگاه امام خمینی تا پرند ) باقی مانده که بنا به گفته مدیران شرکت مترو تهران که مجری این خط است، عملیات ساختمانی آن بیش از ۹۰ درصد و عملیات زیرسازی آن نیز حدود ۹۹ درصد پیشرفت داشته است.

مدیران مترو معتقدند که با اتصال شهر جدید پرند به خط یک مترو به واسطه ایستگاه شاهد، می‌توان مسیر تجریش تا پرند را تنها در یک ساعت طی کرد و با یک حساب سر انگشتی می‌توان دریافت بهره برداری از این مسیر ۲۰ کیلومتری چه تاثیر بزرگی بر کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی دارد. اما شهرداری تهران که مجری این خط مترو است بارها اعلام کرده که به شرط تزریق منابع مالی می‌تواند یک خط از این مترو را تا دهه فجر به مردم استان تهران تقدیم کند.

مسئولان شهر جدید پرند و پیمانکار مترو به توافق رسیدند که برای ادامه و تکمیل خط مترو تهران-پرند، یک زمین ۲۵ هکتاری در پرند تحویل مترو شود  و با حضور مسئولان استانی صورتجلسه واگذاری این زمین امضا و مقرر شد با این تزریق مالی یکسال بعد از تحویل زمین ، مترو پرند نیز تکمیل شود، واگذاری زمینی که در بروکراسی اداری مانده است و با اینکه مدیران شهری وعده افتتاح این مترو در دهه فجر سالجاری یعنی چهار ماه دیگر را داده بودند اما به نظر می رسد با توجه به عدم تزریق منابع مالی و در نتیجه عدم ثبت سفارش تجهیزات مورد نیاز خط، باز هم رسیدن مترو به پرند یک رویا باقی بماند.

مسعود درستی مدیرعامل متروی تهران در گفت‌وگو با آرونو ، در مورد سرانجام تزریق منابع  مالی برای تکمیل متروی پرند از سوی دولت و شرکت شهر جدید پرند، گفت: برای بهره برداری از خط متروی پرند باید منابع مالی از سوی دولت و شرکت عمران شهر پرند تزریق شود چراکه براساس قانون، شهرداری تهران نمی‌تواند حتی یک ریال برای خطوط متروی خارج از محدوده تهران هزینه کند، ما مشکلات نقدینگی در دولت را درک می‌کنیم؛ اما پیمانکار ما نیز برای ادامه کار نیازمند تأمین اعتبار لازم است و به همین دلیل سال گذشته به شرکت عمران شهر جدید پرند و استانداری تهران اعلام کردیم ، پیمانکار حاضر است تا زمین مجاور ایستگاه متروی شهر پرند را که حدود ۲۵ هکتار است ، به ازای اعتباراتی که هزینه کرده و مخارجی که پیش رو دارد ، به عنوان معوض بردارد؛ اما باید کاربری آن تعیین تکلیف شود. مسئولان امر نیز از این پیشنهاد استقبال و اعلام کردند که یا پول می‌دهند یا نسبت به تهاتر زمین اقدام می‌کنند اما این فرآیند با کندی پیش رفت.

وی ادامه داد: نهایتا پس از اعلام زمان‌های مختلف برای تحویل زمین، چندی پیش صورتجلسه واگذاری بخشی از اراضی شهر جدید پرند به پیمانکاران برای تکمیل مراحل ساخت و تجهیز ایستگاه متروی پرند به امضاء رسید تا روند تامین منابع مالی برای پیشبرد کارهای باقی‌مانده این پروژه مهم عمرانی وارد مرحله جدیدی شود؛ البته زمین ۲۵ هکتاری به قطعات کوچکتری تقسیم شده تا به فروش برسد و در یک مسیر کاملا قانونی و شفاف درحال انجام امورات هستیم.

درستی با اشاره به اینکه در تیرماه سال‌جاری نیز تست سرد متروی پرند با موفقیت انجام شد، گفت: متولی اجرای مترو پرند به‌عنوان یک پروژه عمرانی، شرکت مترو تهران است اما از آنجایی که خارج از محدوده شهر تهران اجرایی می‌شود، هزینه‌های ساخت این خط مترو برعهده دولت است که اعتباری حدود یک‌هزار میلیارد تومان برای این خط مترو در نظرگرفته که ۷۵۰ میلیارد تومان از این بودجه، به صورت غیر نقد پیش‌بینی شده است که در این بخش مقرر شده شرکت عمران شهر پرند تعدادی زمین به پیمانکار خط مترو که قرارگاه خاتم الانبیا است، معرفی کند، اما به علت اختلاف بر روی قیمت زمین‌ها، دو مرتبه کارشناسی قیمت انجام شد و نهایتا از بیش از ۲۰۰ زمین که باید تحویل پیمانکار مترو می‌شد تنها ۵۰ قطعه زمین حدود یک ماه قبل به مترو تهران معرفی و ابلاغ شد که آمادگی واگذاری این زمین‌ها را داریم که براساس رویه‌های قانونی باید بعد از ابلاغ، یک قرارداد واگذاری زمین بین پیمانکار مترو  و شرکت عمران پرند منعقد می‌شد که تاکنون این قرارداد امضا نشده و عملا اتفاقی رخ نداده و به‌عبارتی تا این قرارداد منعقد نشود، پیمانکار صاحب زمین ها نیست و کاری پیش نمی‌برد.

وی افزود: پیمانکار می‌گوید که تا زمانی که پول یا زمینی دریافت نکند، نمی‌تواند اعتبار به پروژه نیمه کاره مترو پرند تزریق کند که درست هم می گوید چرا پیمانکار نیز می بایست این زمین ها را تبدیل به نقدینگی کند. براساس تهعدات در صورت تزریق مالی پروژه، ما باید در مدت زمان یک‌سال پروژه مترو پرند را با یک خط تحویل می‌دادیم اما هفت ماه از این توافق گذشته و هنوز زمین واگذار نشده و عملا کارگاه عمرانی مترو پرند را با تعطیلی مواجه کرده است هرچند که ما اجازه تعطیلی کارگاه را تاکنون ندادیم اما شیب عملیات اجرایی پروژه را کند کرده‌اند.

درستی افزود: در حال حاضر در فاز آخر کار یعنی خرید و تکمیل تجهیزات هستیم که برای خرید تجهیزات  نیز باید پیمانکار با شرکت هایی که در ارتباط است قرارداد ببندد که معمولا با توجه به نوع تجهیزات بین چهار تا شش ماه زمان برای ساخت و ورود به کارگاه زمان لازم دارد  و تا شرایط مالی مشخص نشود، قرارگاه خاتم نمی‌تواند به پیمانکار تجهیزات درخواست خرید تجهیزات بدهد مثلا برای خرید ریل برای تکمیل خط دوم مترو پرند از شرکت ذوب آهن ما باید کد بورسی بگیریم و پول را نقدا واریز کنیم وقتی منابع مالی مشخص نیست  ما چگونه می‌توانیم ثبت سفارش کنیم؟ پس به طور طبیعی اجرای پروژه متوقف می‌شود و افتتاح پروژه نیز با تاخیر انجام می‌شود.

مدیرعامل متروی تهران با اشاره به جلسه اخیری که به همت معاون استاندار تهران برگزارشد، ادامه داد: در این جلسه دوستانمان در شرکت عمران پرند قول دادند که در هفته جاری قرارداد ۵۰ زمین را با خاتم الانبیا نهایی کنند تا مبلغی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان تزریق شود و برای تعیین تکلیف زمین های باقی مانده نیز قرار شد هیات کارشناسی پنج نفره، قیمت گذاری مجدد انجام دهند و انشالله تفاهم کنند تا سهم بودجه غیرنقد تکمیل مترو پرند تزریق شود.

درستی در واکنش به این سوال که همه مسئولان در مصاحبه قول همکاری داده‌ اما در زمان عمل، به‌گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند، گفت: یک فضای مطالبه ایجاد کردند اما آن همتی که باید باشد که زمین‌ها را زودتر تعیین تکلیف کنند که تا الان نبوده است البته مدیریت شرکت عمران پرند تغییر کرده و امید است در این دوره جدید شاهد تحول باشیم و دوستانمان در استانداری نیز پای کار هستند اما امید است این جلسات هفتگی در استانداری منجر به واگذاری سریع زمین‌ها شود.

وی در  پاسخ به این سوال که آیا با این شرایط افتتاح مترو پرند در دهه فجر محقق می شود یا نه به آرونو گفت:‌ صادقانه بگویم با توجه به شرایط فعلی افتتاح متروی پرند به امسال نمی‌رسد، چراکه سفارش‌گذاری تجهیزات انجام نشده و زمان را در قسمت اعظمی از سال از دست دادیم و تحویل سفارش‌ها به سال بعد موکول می‌شود البته در متروی تهران از آنجایی که به مردم قول دادیم که مترو پرند را در بهمن ماه افتتاح کنیم حتی به دنبال امانت گرفتن تجهیزات از سایر پروژه ها بودیم اما نمی‌دانیم که قرارداد ساخت تجهیزات چگونه و چه زمانی منعقد خواهد شد. کما اینکه پله برقی نصب شده در ایستگاه مترو پرند نیز به صورت امانی از انبارها مترو تهران در آنجا نصب شده است.

درستی در پاسخ به این سوال که شاید مسئولان پرند انتظار دارند که شهرداری نسبت به ثبت و خرید تجهیزات اقدام کند و بعدا طلب شهرداری را به آن بپردازند گفت: تا یک جایی این امکان پذیر است اما  عرض کردم که هزار میلیارد تومان هزینه ساخت خط دوم و تجهیزات است، شهرداری تهران یا پیمانکار هم تا یک حدی اجازه قانونی دارند و بعد از آن ذی حسابی و قوانین دیگر اجازه نمی‌دهد که بیشتر از این به مترو اقماری کمک کنیم.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *