وجود بیش از۲۵۰۰درخت بامحیط بن۲۰۰تا۸۰۰ سانتی متری در تهران/ لزوم ثبت اطلاعات درختان در«تهران من»

فهرست مطالب

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از وجود بیش از ۲۵۰۰ درخت با محیط بن بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ سانتی متری در تهران خبر داد و گفت: طرح ثبت درختان ارزشمند به عنوان میراث طبیعی شهر تهران با هدف صیانت و حفاظت از درختان ارزشمند پایتخت در شورای شهر تهران به تصویب رسیده است.

مهدی پیرهادی در گفت‌وگو با آرونو ، با اشاره به وجود درختان با ارزش در تهران و تصمیمات شورای شهر تهران برای حفظ آنها، اظهار کرد: در تهران بیش از ۲هزارو۵۱۷ درخت با محیط بن بیش از ۲۰۰ سانتی متر وجود دارد که از این تعداد ۲هزارو ۴۳۹ درخت محیط بن بین ۲۰۰ تا ۳۹۹ سانتی متر، ۶۶ درخت محیط بن بین ۴۰۰ تا ۵۹۹ سانتی متر، ۹ درخت محیط بن بین ۶۰۰ تا ۷۹۹ سانتی متر و ۳ درخت با محیط بن بین ۸۰۰ سانتی متر داریم.

تصویب طرح ثبت درختان ارزشمند به عنوان میراث طبیعی شهر تهران در شورای شهر 

وی با تأکید بر لزوم دقت ویژه بر صیانت و حفظ این درختان با ارزش، از تصویب طرح ثبت درختان ارزشمند به عنوان میراث طبیعی شهر تهران در دویست و بیست و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران خبر داد و افزود: بی تردید درختان کهنسال در هر نقطه ای از زمین به عنوان ذخایر ارزشمند ژنتیکی، گیاهی، فرهنگی و حتی تاریخی محسوب می شود و برای ماندگاری و حفاظت آنها کوشش های بیشماری در تمام دنیا صورت می گیرد.

یه گفته عضو شورای شهر تهران، از آنجا که درختان کهنسال در زندگی طولانی خود در برابر انواع تنش‌های محیطی، پایداری نشان داده‌اند؛ شناسایی، حفاظت و تکثیر این درختان کهنسال طی زندگی طولانی خود گاهی تا چند هزار سال شاهد تحولات طبیعی و تنشهای محیطی متعددی بوده و به صورت تاریخ زنده در محل رشد خود، قابل مطالعه هستند.

وی افزود: در همین راستا طرح ثبت درختان ارزشمند به عنوان میراث طبیعی شهر تهران در چهارماده تهیه شد. در ماده نخست این طرح عنوان شده است که شهرداری تهران موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به شناسایی و تهیه شناسنامه درختان کهنسال شهر تهران (حداقل محیط بن ۲۰۰ سانتی متر) و ایجاد بانک اطلاعاتی آنها اقدام لازم را انجام دهد.

لزوم ثبت اطلاعات اختصاصی درختان ارزشمند پایتخت در سامانه «تهران من»

وی ادامه داد: در این مسیر شهرداری تهران باید نسبت به ثبت اطلاعات اختصاصی درختان همانند موقعیت مکانی، مختصات طول و عرض جغرفیایی، نوع و محیط بن و… و همچنین درج اطلاعات درختان شناسایی شده بر روی سامانه «تهران من» و سایر سامانه‌های اطلاعات مکانی شهرداری اقدام کند.

پیرهادی تأکید کرد: شهرداری در این طرح مکلف شده در مدت ۶ ماه پس از لازم الاجرا شدن مصوبه با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به مراحل ثبت درختان به خصوص ارزشمند و دیرزیست شهر تهران به عنوان میراث تاریخی و طبیعی تهران اقدام و گزارش عملکرد خود را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

تکلیف شهرداری برای نصب تابلوی شناسنامه توصیفی به همراه QR کد در حریم درختان کهنسال تهران 

وی افزود: شهرداری تهران همچنین موظف است حداکثر ظرف مدت ۴ ماه نسبت به تهیه و تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی نحوه شناسایی گونه بندی، حفاظت و احیا کلیه درختان شهر تهران اقدام نماید. از سوی دیگر در این لایحه شهرداری تهران مکلف شده است به منظور ارتقای آگاهی شهروندان در راستای دستیابی به شهری زیست پذیر با مولفه‌های زیست محیطی نسبت به برنامه ریزی و طراحی برنامه‌های آموزشی شهروندی اقدام کند که در راستای اجرای این اقدام باید نصب و استقرار تابلوی شناسنامه توصیفی به همراه QR کد در حریم درختان کهنسال برای افزایش آگاهی عمومی شهروندان انجام شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه طرح ثبت درختان ارزشمند به عنوان میراث طبیعی شهر تهران با قید یک فوریت به شورا ارائه شد و در دویست و نوزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران مطرح و با اکثریت آراء به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید، یادآور شد: پس از بررسی در کمیسیون سلامت و خدمات شهری شهرداری تهران نهایتا در دویست و بیست و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران با اکثریت آراء به تصویب رسید.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *