نگاهی به تحقیقات مدیریت مناسب فضاهای شهری برای جوانان

آرونو /خراسان رضوی اگرچه بسیاری شهرهای بزرگ فضاهای سبز مانند پارک‌ها را در زیرساخت‌های خود گنجانده‌اند اما برنامه‌ریزی شهری اغلب نیازهای جوانان(افراد بین ۱۵ تا ۲۴) سال را در بر نمی‌گیرد؛ در نتیجه این جمعیت سنی نمی‌تواند از مزایای شناخته‌ شده سلامت جسمی، روانی و اجتماعی مبتنی بر طبیعت برخوردار شود.

به نقل از ارث، گروهی از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا با تجزیه‌ و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده در بازدید از پارک‌های سیدنی و ملبورن استرالیا، ابزار جدیدی برای ارزیابی فضای سبز برای بزرگسالان جوان ایجاد کرده‌اند.

دانشمندان اظهار کردند: فضاهای سبز عمومی شهری، شهرها را خنک نگاه می‌دارد؛ خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد؛ استرس را کاهش می‌دهد و فعالیت‌هایی مانند فعالیت‌ بدنی و تعاملات اجتماعی را ترویج می‌کند. در حالی که این مزایا برای همه رده‌های سنی مهم است اما برای بزرگسالان جوان اهمیت بیشتری دارد زیرا در این سن است که بسیاری از اختلالات مزمن سلامت روان ظاهر می‌شود.

قرار گرفتن در معرض نوع مناسب فضای سبز می‌تواند پیوندهای اجتماعی قوی و ارتباط با طبیعت را در این سال‌های بحرانی ترویج دهد. متاسفانه تحقیقات مربوط به طبیعت و ارتباط آن با سلامت و همچنین برنامه‌ریزی شهری، تمایل به نادیده گرفتن این مهم را دارد.

به عنوان مثال در فراهم‌ کردن زمین بازی برای کودکان کوچکتر یا گنجاندن وسایلی مانند نیمکت در پارک‌ها برای بزرگسالان مسن‌تر تلاش می‌شود اما وقتی صحبت از جوانان و بزرگسالان جوان می‌شود، کمبود قابل‌ توجهی از این فضاها احساس می‌شود.

برای حل این مشکل، محققان آنچه را که فضاهای سبز انعطاف‌پذیر می‌نامند را معرفی کردند که از نیازهای بزرگسالان جوان برای بازسازی فیزیکی و روانی و همچنین تعامل اجتماعی پشتیبانی می‌کند. این مناطق به جوانان مکانی می‌دهد که یا در خلوتی آرام به دنبال آرامش باشند یا بدون نظارت بزرگسالان وقت خود را با دوستان خود بگذرانند.

دانشمندان قصد دارند در مطالعات آینده، چارچوبی را پیشنهاد کنند که برنامه‌ریزان بتوانند از آن برای ارزیابی میزان انعطاف‌پذیری فضاهای سبز و طراحی چنین فضاهایی در آینده استفاده کنند. خبر خوب این است که برای طراحی‌های انعطاف‌پذیر لزوما به فضای فراوان نیاز نیست؛ حتی قطعات کوچک زمین را می‌توان به فضاهای سبز تبدیل کرد که نیازهای جوانان و بزرگسالان جوان را برآورده می‌کند.

این مطالعه در مجله Environmental Science & Policy منتشر شده است.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *