مخاطبان نمایش «ثانیه ها» از زاویه‌ی دیگری به مرگ نگاه می‌کنند

فهرست مطالب

آرونو /قم کارگردان نمایش ثانیه ها افزود: در این نمایش قصد داریم مخاطبان از زاویه‌ی دیگری به مرگ نگاه کنند شاید مرگ شیرین تر از این باشد که انسان بخواهد احساس ترس نسبت به آن داشته باشد.

هادی افضلی نژاد نویسنده و کارگردان نمایش ثانیه ها در گفت و گو با خبرنگار آرونو ، در رابطه با بیست و سومین جشنواره استانی تئاتر قم، عنوان کرد: سطح نمایش ها در این جشنواره با توجه به حضور نویسندگان و کارگردانان با تجربه و حرفه‌ای در سطح بالایی قرار دارد.

وی در ادامه ابراز کرد: داستان اکثر نمایش ها در این جشنواره به نحوی است که به لحاظ سطح نویسندگی و انجام این فعالیت ها در حوزه تئاتر استان قم انسان را حیرت زده می کند.

افضلی نژاد در رابطه با استقبال مخاطبین در اجرای عمومی نمایش ها اضافه کرد: اگر چه همه نمایش ها تماشاگران خود را داشتند اما به طور کلی میزان بازدید ها زیاد نبوده که می تواند به دلیل تبلیغات و اطلاع رسانی ناکافی در سطح استان باشد لذا باید حمایت بیشتری به لحاظ تبلیغات و اطلاع رسانی در حوزه تئاتر صورت بگیرد.

نویسنده نمایش ثانیه ها با بیان این که سعی کردیم در عرصه تبلیغات عملکرد خوبی داشته باشیم، افزود:  استقبال از نمایش ثانیه ها در سطح قابل قبولی بود و با توجه به آمارها بازدید خوبی داشت.

افضلی نژاد در پاسخ به این سوال که نمایش «ثانیه ها » در برگیرنده چه مفهومی است و چه طور به این ایده رسیدید، بیان کرد: تجربیاتی در خصوص کما داشتم و علاقه دارم ذهنیت داستانی که می نویسم سورئال باشد و به این معنا از واقعیت ها و مسائلی که انسان ها به آن فکر می کنند دور باشد در عین این که به واقعیت نیز نزدیک است.

وی در ادامه اظهار کرد: داستان نمایش ثانیه ها حول محور شخصیت یک مهندسی است که تصادف کرده و به کما رفته و برگشت این فرد هیچ فایده ای ندارد چرا که در جریان تصادف آسیب شدیدی به اعضای بدن اش وارد شده…، در این نمایش قصد داریم مخاطبان از زاویه‌ی دیگری به مرگ نگاه کنند شاید مرگ شیرین تر از این باشد که انسان بخواهد احساس ترس نسبت به آن داشته باشد.

این کارگردان ادامه داد: ثانیه ها رگه هایی از طنز، احساس و حتی ترس را به نمایش می کشد و برای مخاطب جذاب است که این اتفاقات سخت نیست و می شود پیش از این که به مرگ نزدیک شد اجازه اهدای عضو را به بازماندگان داد.

افضلی نژاد تأکید کرد: ابتدا طرح نمایش ثانیه ها را مطرح کردم و در طول تمرینات بود که متن تکمیل شد البته هنوز این ظرفیت را دارد که چندین داستان دیگر را در خود جای دهد اما با توجه به محدودیت زمان و متناسب با حوصله مخاطب نمایش به مدت یک ساعت طراحی شد.  

وی در خصوص انتخاب بازیگر برای نمایش ثانیه ها ابراز کرد: یکی از کاراکترهایی که در این نمایش ایفای نقش می کند نوجوانی است که تجربه ای در حوزه تئاتر نداشته اما در روند کار متوجه توانایی های او شدم و ده روز به شروع جشنواره برای این نقش انتخاب و با تمرین آماده ایفای نقش شد.

این نویسنده در پاسخ به این که نمایش ثانیه ها چه ویژگی منحصر به فردی دارد، متذکر شد: با توجه به 35 سابقه فعالیت در حوزه تئاتر در استان قم تا به حال به چنین داستان هایی در این سطح پرداخته نشده است و ویژگی خاص نمایش ثانیه ها این است که داستان، مربوط به این کره خاکی نیست و عالم برزخ و شرایط کما جایی که انسان ها شاید حتی فکر نکنند که روزی در آن قرار بگیرند را به نمایش می کشد.

افضلی نژاد در رابطه با این که تمرین نمایش ثانیه ها چه مدت طول کشید، ابراز کرد: از روزی که متن نوشته شد تا مرحله اجرا 45 روز طول کشید البته می‌بایست زمان تمرین بیشتر باشد اما چون نمایش به سادگی بیان شده راحت تر توانستیم این کار را انجام دهیم البته از طرفی این کار با توجه به جوان بودن بازیگران و نداشتن تجربه صحنه های حرفه‌ای سختی های خودش را هم داشت.

وی در پایان با بیان این که نمایش ثانیه ها چهارشنبه روز سوم جشنواره در ساعت های ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ در تالار فرهنگ و هنر قم اجرا می شود، تأکید کرد: مردم باید در استان قم تئاتر را بشناسند و با آن آشتی کنند و اصحاب رسانه می توانند رسالت معرفی تئاتر به مردم را به عهده بگیرند.

گفتنی است، در این نمایش علی فرقدانی، سیدمحمدجواد طباطبایی، وحید جوکار، حسن پوریامنش، مجید تقوی، منیر دهقانی و ریحانه صفری به ایفای نقش می‌پردازند.

مخاطبان نمایش «ثانیه ها» از زاویه‌ی دیگری به مرگ نگاه می‌کنند

لازم به ذکر است،: این جشنواره از امروز 7 تا 11 آذرماه به دبیری اصغر نوبخت توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *