طرح «سینما زیارت» در مشهد اجرا می‌شود؟

فهرست مطالب

آرونو /خراسان رضوی با توجه به سخنان استاندار خراسان رضوی در خصوص توجه به تولید آثار سینمایی با موضوع زیارت، اجرای طرح «سینما زیارت» در مشهد قوت گرفت.

مشهد همیشه به واسطه حضور مضجع شریف علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به عنوان پایتخت معنوی ایران مطرح بوده و چه از نظر منابع انسانی و چه ایده دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای برای تولید آثار فرهنگی است. با این حال آن‌گونه که باید نتوانسته‌ایم در عرصه سینما و تلویزیون آثاری را به صورت جدی و مستقیم در خصوص زیارت و زندگی ائمه، از جمله امام رضا(ع) در این شهر تولید کنیم.

بر این اساس مدت‌هاست که مسئولان خراسان رضوی با مطرح کردن مشهد به عنوان جهان‌شهری زیارتی که می‌توان از ظرفیت‌های آن برای تولید آثار سینمایی استفاده کرد نام برده‌اند و این دغدغه را می‌توان از سخنان شهردار، اعضای شورای شهر مشهد و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملا حس کرد.

محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پیش از این در گفت‌وگو با آرونو در خصوص ساخت شهرک سینمایی در مشهد به لزوم پشتیبانی نهادهای مختلف از جمله آستان قدس رضوی اشاره و این را عنوان کرده بود که در صورت ساخت، محوریت محتوایی شهرک سینمایی در مشهد باید مشخص شود تا روشن شود که یک شهرک عام خواهد بود یا یک شهرک محتوایی؛ آن هم متناسب با هویت مشهد و موضوع زیارت.

در ادامه این اظهارنظرها، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در جلسه‌ امضای تفاهمنامه با رئیس سازمان سینمایی که دو روز پیش در مشهد برگزار شد به طرح سینما زیارت و ظرفیت تولید آثار سینمایی با محتوای زیارت در مشهد اشاره کرده و گفته است: ما در خراسان رضوی ظرفیتی استثنایی داریم، آن هم وجود پر برکت امام رضا(ع) است و معتقدم اگر از لحاظ محتوایی متمرکز بر این منبع غنی شویم کل فرهنگ و سینمای کشور دچار تحول خواهد شد. 

نظری با اشاره به حضور و تردد ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر در طول سال به شهر مقدس مشهد خاطرنشان کرده است: در کنار زیارت امام هشتم (ع) می‌توان از برنامه‌های متنوع فرهنگی، سینمایی، تئاتر و… استفاده کرد و بهره‌مندی از این ظرفیت استثنایی مستلزم تمرکز ویژه‌ای در حوزه هنرهای نمایشی با نگاهی محتوایی است چراکه سالانه شاهد حضور زائران بسیاری از نقاط مختلف جهان و ایران در مشهد هستیم. بر این اساس باید برنامه‌های محتوایی بسیاری فراهم شود تا زائران امام رضا(ع) در ایام فراغت خود بتوانند از آن بهره‌مند شوند، زیرا بیان نیکی‌های ائمه(ع) با زبان سینما، تئاتر و سایر هنرها منجر به جلب بیشتر مردم به این خاندان خواهد شد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا با وجود چنین اظهارنظرهایی آیا بودجه‌ای نیز برای اجرای طرح سینما زیارت و تولید چنین آثاری اختصاص داده می‌شود یا ایده‌های مطرح‌شده فقط در حد حرف باقی‌ خواهد ماند.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *