شورایی‌ها درباره قرارداد شهرداری تهران با چین چه گفتند؟

فهرست مطالب

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و یکمین جلسه علنی شورا نظرات، انتقادات و سوالات خود را درباره گزارش معاون حمل و نقل شهرداری تهران مطرح کردند. 

به گزارش آرونو ، اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش معاونت حمل و نقل شهرداری تهران هر یک انتقادات، پیشنهادات و سوالات خود را مطرح کردند که در همین راستا احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران درباره آزادسازی کارگاه‌های مترو گفت: عملیات اجرایی این کارگاه‌ها به اتمام رسیده؛ اما سرانه‌ها را اشغال کرده که می‌تواند برای توسعه سرانه ورزشی، فرهنگی و یا فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد. لذا درخواست می‌کنیم این کارگاه‌ها به عنوان عارضه ترافیکی از سطح شهر جمع‌آوری شوند. 

در ادامه مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه معاون حمل و نقل هر بار سعی می‌کند گزارش دقیق و مبتنی بر واقعیت ارائه دهد، افزود: برخی نواقص ناشی از این است که افرادی که باید پاسخگوی اعضای شورا به ویژه بنده به عنوان منتقد باشند، پاسخ نمی‌دهند. 

وی خطاب به شهردار تهران گفت: شما به عنوان شهردار نباید از نقد ما ناراحت شوید. آیا باید مدیران از همکاری با بنده منع شوند و اطلاعات را به ما ارائه ندهند. 

عضو شورای شهر تهران افزود: ما چند بار اعلام کردیم که مباحث مطرح شده در قراردادها مبهم است و شفافیت ندارد. آنچه که امروز در صحن شورا می‌بینید بخشی از آن به رفتار شما با برخی اعضا بر می‌گردد. شهردار وعده داد تا پایان سال۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس به شهر اضافه می‌شود. اشکالی ندارد شاید آن روز فکر می‌کردید که می‌توانید این تعداد را تأمین کنید ولی می‌شود بابت این موضوع عذرخواهی کرد و مسئله را روان و شفاف مطرح کرد. 

اقراریان با بیان اینکه شهردار چند دوره نماینده مجلس بوده و چطور است که از انتقادات ما ناراحت می‌شود؟ افزود: سوال ما این است که جز تجهیزات و وسایل حمل و نقل عمومی آیا قراردادهای دیگری نیز در چین منعقد شده یا خیر؟ آیا تجهیزات دیگری در حال ورود به کشور است؟ رفتار شهردار به پای مجموعه شورا نوشته خواهد شد. اینگونه تصور شود که شورا وعده‌های بزرگ می‌دهد و شهرداری کارهای کوچک انجام می‌دهد، صحیح نیست. تقاضا می‌کنیم وعده‌ها متناسب با واقعیت‌ها و امکانات مطرح شود. 

در ادامه این جلسه ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز گفت: در گزارش ارائه شده برای چهارمین بار است که مطرح شد قراردادها منعقد و تولید ۶۹۱ دستگاه واگن آغاز شده است. امروز هم این موارد مطرح شد. اگر قرار بود وزارت کشور طرف قرارداد با چین باشد چرا در سفر اول شهردار تهران به چین از نماینده وزارت کشور دعوت نشد؟ مسئولین وزارت کشور سفر جداگانه‌ای به چین برای انعقاد قرارداد داشتند و سوال ما این است که چرا فرصت را از دست دادیم. در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس معادل یک چهارم نیاز شهر تهران فعالیت می‌کنند و مردم از این موضوع ناراضی هستند.

وی ادامه داد: تاکسیران اگر خودرو خود را بفروشد باید ۳۰۰ میلیون تومان وام دریافت کند تا خودرو تهیه کند. برای ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی نیز که فراخوان انجام شده این سوال مطرح می‌شود که تاکسیرانان چه میزان درآمد دارند که بتوانند اقساط آن را پرداخت کنند. باید پیش از فراخوان سنجشی در این زمینه صورت می‌گرفت.

در ادامه میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای شهر نیز با بیان اینکه مدیریت همچون دو میدانی است، افزود: چه ما در شورا و چه همکاران در شهرداری کار را تحویل گرفتیم و دوندگی می‌کنیم تا زمینه‌های امیدبخشی ایجاد شود. افتتاح پی در پی ایستگاه‌ها، انعقاد قرارداد مترو و تامین اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی از جمله اقدامات مدیریت شهری بوده و درخواست ما این است که اقدامات در این دوره به نتیجه برسد و به نام دوره ششم به ثبت برسد. 

مهدی چمران نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه مباحثی که اعضای شورا مطرح می‌کنند به معنای رد اقدامات نیست، گفت: بارها اعلام کرده‌ام که چقدر کارها سخت است. دو پل بتنی در میدان فتح در دوره قبل ساخته شده و دیدند که ادامه بزرگراه یادگار امام کار سختی است و پیگیری‌ها برای تملک زمین‌ها و احداث تونل به طول ۳۵۰ متر دشوار است. لذا خاک ریختند و پل‌ها را پر کردند. اگر می‌خواهیم کار کنیم سخت است. 

وی ادامه داد: بانک مرکزی با پرداخت پول موافقت کرده اما بعد از آن نامه‌ای زده می‌شود که پول مربوط به این بخش نیست و بعد از چند ماه نامه می زنند که آن پول برای شهرداری است که البته این موضوع قابل تأسف است. این موضوع نه تنها برای شهرداری بلکه برای تولید کننده نیز وجود دارد. ما امور را تقطعه نمی‌کنیم و می‌خواهیم امور زودتر انجام شود. همه باید به میدان بیایند و تلاش کنند تا به نتیجه مطلوب برسیم.

چمران با بیان اینکه انتظار داشتیم که سال قبل بیش از این اتوبوس وارد شود، افزود: ما این سوال را مطرح کردیم که چرا اتوبوس‌ها وارد نشده و تولید کننده اعلام کرد که شاسی‌ها در گمرک گیر کرده است. چنین مشکلاتی وجود دارد اما نباید بنشینیم و انتظار داشته باشیم که مشکلات سریع حل شود. 

در ادامه این جلسه مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه وظیفه شورا مشخص است و شامل قانون، سیاستگذاری و نظارت است، افزود: وقتی دو میلیارد یورو بدون پیوست در شورا مصوب می‌شود به معنای کمک است. کسی که می‌خواهد از مردم حمایت کند نباید تکفیر شود و دو قطبی انقلابی و غیر انقلابی ایجاد کرد. 

وی ادامه داد: مگر می‌شود مجموعه‌ای با ساختار ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر کار نکنند. با میزان درآمد حوزه شهرسازی، تغییر مدیریت‌ها و مواردی از این قبیل شهرداری موفق نیست. من نماینده شدم که نظر خود را مطرح کنم. حتی اگر ۲۰ نفر عضو نیز مخالف باشند. هر دوره برای خودش بوده و نباید وارد مقایسه شویم. 

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نباید خیلی هم دنبال امیدآفرینی بود. فساد و ناکارآمدی به دنبال این موضوع ایجاد خواهد شد. مردم در کف میدان خواهند دید که مجموعه‌ای کارآمد است یا ناکارآمد، سالم است یا ناسالم، اینکه از کنار قرارداد بزرگ بین‌المللی بگذریم درست نیست. یک نقص در قرارداد ۱۲ میلیون یورویی یکی از دانشگاه‌ها وجود داشت که باعث شد با وجود ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی معطل باقی بماند و به نتیجه نرسد. باید به کسانی که ناراحت هستند حق بدهیم. باید ناراحت باشیم که یک خبرنگار اسنادی را دارد که ما به عنوان عضو شورا نداریم. 

وی با بیان اینکه باید از وجود مخالف و موافق در شورا استقبال کنیم، افزود: اگر فکر می‌کنید از بیرون مشورت می‌گیریم، نه کسی را می‌بینیم و نه از کسی مشورت می‌گیریم و هر جلسه فرآیند را در نظر می‌گیریم و صحبت می‌کنیم. ما وظیفه داریم خدا و حقوق مردم را ببینیم و جیره خوار مردم هستیم. 

در ادامه علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه قبل و بعد از سفر تیم مدیریت شهری به چین مواردی مطرح می‌شد گفت: رئیس شورا به موقع توبیخ می‌کند و به موقع امید می‌دهد. چرا که با نگاه کارشناسی سعی می‌شود امور به نتیجه برسد. متاسفانه تلخ است که این میزان زحمت برای تحقق برنامه چهارم و بودجه کشیده‌ایم و اموری را که انجام شده گردن نمی‌گیریم. افرادی در آستانه انتخابات گرگ‌هایی پروژه بگیر را در فضای مجازی علم می‌کنند که یک بار به جان امام جمعه تهران می‌افتند و یک بار به جان شهرداری. 

وی افزود: پیشنهاد بنده این است که بسته‌های حمل و نقلی در حوزه اتوبوس، تاکسی و یا هر بخشی به هر تعدادی اضافه می‌شود، اطلاع رسانی شود. در جریان سازی منفی که در خصوص درختان صورت گرفته بود اقدامی مثبت شکل گرفت. حتی به ازای هر ۱۰ دستگاه نیز باید اطلاع رسانی صورت بگیرد. 

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *