برای کنترل آسیب‌های اجتماعی باید مردم را پای کار بیاوریم

فهرست مطالب

آرونو /کرمانشاه معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: در زمینه کنترل آسیب‌های اجتماعی بیش از هرچیز نیاز است که مردم را پای کار بیاوریم، چرا که بدون همکاری مردم اجرای برنامه‌های اجتماعی امکانپذیر نیست.

دکتر آرزو ذکایی فر امروز(27 آذر) در نشست تخصصی پیشگیری از خودکشی در کرمانشاه با تاکید بر لزوم توجه به موضوع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: آنچه این میان مغفول مانده بحث “پیشگیری” است که همه جا در خصوص آن بحث می‌شود، اما واقعا این موضوع در سطح جامعه کمرنگ است.

ذکایی فر با تاکید بر لزوم اجرای برنامه‌های پیشگیری از سنین پایین گفت: پیشگیری باید از دوران کودکی و بویژه سنین زیر هشت سال شروع شود و اگر بتوانیم از این سنین آموزش‌های رشد هیجانی، عاطفی و … را بدهیم، می‌توانیم از بسیاری معضلات و آسیب‌های اجتماعی در آینده پیشگیری کنیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم دربرنامه هفتم توسعه به امر پیشگیری توجه بیشتری شود و قوانین خوبی در این زمینه مصوب شود.

این مسئول با بیان اینکه یکی دیگر از موضاعات مهم در حوزه آسیب‌های اجتماعی “دیده بانی” است، گفت: بدون اطلاع و رصد دقیق وضعیت موجود نمی‌توانیم برنامه درستی در حوزه پیشگیری و درمان آسیب‌ها داشته باشیم، لذا از سال 1390 رصد آسیب های اجتماعی در دستور کار قرار گرفت و اولین پیمایش آسیب‌ها هم در سال 1395 اجرا شد.

وی با بیان اینکه این رصد در حوزه خودکشی هم صورت گرفته است، گفت: آخرین مطالعه ما در این زمینه در سطح 470 شهرستان در سال گذشته صورت گرفت و امسال نیز ادامه دارد و نتایج آن به استانها اعلام می‌شود.

وی افزود: بر اساس این آمارها دو نوع مداخله در دستور کار قرار گرفته که یکی در خصوص استانهای با وضعیت پرریسک و دیگری در خصوص مداخله در استانهایی است که ممکن است به زودی رتبه آسیب خودکشی در آنها افزیاش یابد.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای مهم برای کاهش و کنترل این آسیب این است که عوامل دخیل در خودکشی که در استانهای مختلف متفاوت است شناسایی و رفع شود، همچنین باید ابزار خودکشی از جمله قرص برنج از دسترس افراد خارج شود.

ذکایی فر گفت: همچنین رسانه‌ها باید پای کار بیایند و از روحانیون هم بخواهیم به عنوان مبلغان در زمینه این آسیب و نحوه درست اطلاع رسانی آن ورود کنند.

این مسئول گفت: در زمینه کنترل آسیب های اجتماعی بیش از هرچیز نیاز است که مردم را پای کار بیاوریم، چرا که بدون همکاری مردم اجرای برنامه‌های اجتماعی امکان پذیر نیست.

وی از تدوین برنامه جامع کنترل و کاهش خودکشی در سطح کشور خبر داد و گفت: این برنامه چند بخش مهم دارد که از جمله آن تحلیل وضعیت مناطق و محلات کشور در زمینه خودکشی، حمایت گرفتن از افرادی که در محلات می‌تواننند کمک حال ما باشند و استفاده از ظرفیت افرادی که می‌توانند نقش تسهیل گران محلی را داشته باشند، است.

وی افزود: هر استان باید بتواند با توجه به زیست بوم خود برنامه های کنترل و کاهش آسیب در زمینه این معضل را پیشنهاد بدهد.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *