افزایش موسسات فرهنگی در مناطق محروم/ حمایت ویژه بنیاد رودکی از مفاخر موسیقی

فهرست مطالب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت عدالت فرهنگی در عین حال درباره موضوعاتی نظیر بسته اکران سینماها، دعوت از وزرای تعدادی از کشورها برای حضور در نمایشگاه کتاب، حمایت از مفاخر موسیقی و… توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش آرونو ، محمدمهدی اسماعیلی در مراسم گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» که امروز – ۲۹ فروردین برگزار شد با تبریک اعیاد گذشته و پیروزی بزرگ جبهه مقاومت، گفت: خون پاک شهدای ما افتخار بزرگی را برای جهان اسلام آفرید. انشاالله با پیروزی کامل جبهه مقاومت و برافراشته شدن پرچم توحید در مسجد الاقصی، به زودی نماز وحدت را به امامت رهبر انقلاب در این مکان مقدس برگزار کنیم.

او با بیان اینکه در ایامی که به نام هنر انقلاب اسلامی نام‌گذاری شده است این مراسم با یاد و خاطره شهید آوینی در حال برگزاری است، اظهار کرد: از دوستان و همکارانمان در سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری که امسال هم موفق به برگزاری این رویداد مهم شدند تشکر می‌کنیم. فلسفه شکل‌گیری حوزه هنری که شاید مهمترین معمار آن رهبر انقلاب هستند، کاملا مشهود است. این نهالی که با دستان رهبر انقلاب در محیط انقلاب اسلامی پرورش یافته به شجره طیبه‌ای تبدیل شده که شاخ و برگ‌های آن همه مشتاقان را زیر سایه خود جای داده است.

اسماعیلی افزود: هنرمندان اصیل در شاخه‌های مختلف هنری رشد کرده و به اعتلا رسیده‌اند. در سینما، هنرهای تجسمی، شعر و سایر رشته‌های هنری جمع‌ پرتوانی از هنرمندان تاثیرگذار رشد کرده‌اند و فضای فرهنگی هنری در اختیار جریان متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: شاید دهه‌های قبل رسیدن به این نقطه، محال به نظر می‌رسید، اما بحمدالله با اهتمامی که‌ وجود داشت و حضور چهره‌های شایسته، این مسیر سخت، هموار شده است. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وزیر فرهنگ گفت: نقطه مطلوب همان ترسیمی است که امام راحل در پیام معروف خود به عنوان هنر متعهد برای جامعه فرهنگی هنری ترسیم کرده‌اند، آنجا نقطه آرمانی است و به دست توانای شما هنرمندان اصیل و شما که دلتان به عشق آرمان‌های بلند نهضت امام می‌تپد فتح این قله نزدیک خواهد بود.

وی افزود: به اوراح شهدای مقاومت، انقلاب و شهدای مظلوم غزه که الهیات جدید مقاومت را در چشمان جهانیان ترسیم و آیات استقامت را تفسیر کردند درود می فرستیم. انشاالله این نهضت با خون پاک شهدای عزیزمان به پیروزی کامل خواهد رسید و از خداوند متعال می‌خواهیم پرچم این نهضت حسینی را به دست رهبر انقلاب به صاحب اصلی آن برساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، گفت: وزرای تعدادی از کشورها برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران دعوت شده‌اند. 

وی درباره سطح مقامات هندی که برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دعوت شده‌اند، بیان کرد: از چند کشور در سطح وزیر دعوت کرده‌ایم و باید جلوتر رویم تا مطمئن شویم حضورشان قطعی شده است یا خیر. این مسئولان از کشورهای دوست و همسایه هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تعدد ساختار با ایجاد سازمان پویانمایی، گفت: بستگی به این دارد که بنیاد پویانمایی با چه هدفی تشکیل شود؛ ما مخالف اضافه کردن سازمان‌ها هستیم به همین دلیل این اقدام به شکل مختصر انجام می‌شود و ما حوزه تنظیم‌گر، نظارتی و حوزه حامی را پدید می‌آوریم. آن چیزی که امروز برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه هفتم توسعه تعیین شده، نیازمند جایگاه مترقی است که بتواند این ماموریت را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساختار مستقلی برای پویانمایی وجود نداشت، اظهار کرد: مجبور شدیم چنین اقدامی انجام دهیم و این یعنی اینکه اقتضائات جدید حکمرانی را پذیرفته‌ایم. فیلم پویانمایی ساخته شده توسط ما افتخار آفرینی می‌کند. در حوزه اقتصاد فیلم و فرهنگ نمونه‌هایی که در خارج از کشور به نمایش درآمد نیز داشتیم و همه این‌ها نشان دهنده وجود ظرفیت بالای این حوزه است که این بنیاد کمک می‌کند این ظرفیت افزایش یابد.

وزیر فرهنگ درباره عدالت فرهنگی و آموزش رایگان، گفت: بحث آموزش مناطق محروم به رویه‌ای جدی تبدیل شده و بیش از هزاران نفر آموزش دیدند و صاحب موسسات فرهنگی چند منظوره و تک منظوره شده‌اند. آنها آموزشکده راه انداختند و نهضت بزرگی به راه افتاده است و نتایج آن را هم می‌بینیم. انشاالله به زودی در قالب برنامه فاخر هنری از برگزیدگان دوره‌های آموزشی تجلیل خواهد شد.

وی درباره پرداخت یارانه برای بلیت کنسرت برای استفاده قشر آسیب پذیر، افزود: امسال برنامه‌ای را در بنیاد رودکی آغاز کردیم تا بنیاد رودکی از برخی از مفاخر حوزه موسیقی به شکل ویژه حمایت کند. بسیاری از خوانندگان ارزشمند که مورد اقبال مردم هستند در قالب‌های جدید یا تهیه‌کننده ندارند و یا مایل به اجرا نبودند. ما این کار را در بنیاد رودکی انجام می‌دهیم و بنیاد رودکی و تالار وحدت را به بخش ویژه هنرمندان اصیل حوزه موسیقی اختصاص می‌دهیم. همچنین تلاش خواهیم کرد در مراکزی که به مجموعه وزارت فرهنگ اختصاص دارد هم این کار را با قوت ادامه دهیم.

وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود درباره گونه فیلم‌های به نمایش درآمده در سینماها بیان کرد: همکارانم در سازمان سینمایی و انجمن صنفی بسته خوبی از فیلم‌ها را در هر فصل پیشنهاد می‌کنند. در بسته‌ای هم که از نوروز شروع شده، همه گونه‌های مختلف فیلم وجود دارد.

وی افزود: طبیعی است در هر بسته‌ای که ارائه می‌شود از همه گونه‌های فیلم وجود داشته باشد و بقیه مسائل به انتخاب مردم بستگی دارد. وظیفه ما این است که امکان عرضه همه گونه‌ها را فراهم کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: امروز شورای‌عالی سینما با سازمان برنامه و بودجه جلسه داشتند و بخش مهمی از مصوبات اجرایی شده است و امیدوار هستیم جلسه بعدی هم در فصل بهار برگزار شود.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *