افزایش غلظت آلاینده‌ها در مناطق پرتردد پایتخت

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، امروز (۷ آذرماه) عدم وزش باد مؤثر و افزایش ترافیک صبحگاهی، افزایش غلظت آلاینده‌ها در برخی مناطق پرتردد را به‌دنبال خواهد داشت.

به گزارش آرونو ، بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، طی صبح امروز (۷ آذرماه) عدم وزش باد مؤثر و افزایش ترافیک صبحگاهی، افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد را به‌دنبال خواهد داشت. عدم وزش باد مؤثر در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد.

افزایش تدریجی تندی باد و رشد ابرناکی تا اواخر وقت دوشنبه تا حدودی سبب کاهش غلظت آلاینده‌ها خواهد شد، بااین حال افزایش ترافیک شامگاهی موجب افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در برخی مناطق پرتردد خواهد شد.

با افزایش نسبی تندی باد تا صبح فردا (۸ آذرماه) از غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد، هرچند افزایش تردد خودروها سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها خواهد شد که برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در برخی مناطق پرتردد را در پی خواهد داشت.

کاهش تندی باد و حاکمیت شرایط پایدار جو در طول روز از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد. این شرایط جوی تا ساعات پایانی سه‌شنبه ادامه خواهد یافت و هم‌زمان با افزایش ترافیک شامگاهی برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۹۳ یعنی شرایط قابل قبول قرار دارد همچنین آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات‌ معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۶۹ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت.

گفتنی است که کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که بر اساس آن از عدد صفر تا ۵۰ در محدوده هوای پاک تعریف می‌شود، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا در محدوده قابل قبول، سالم یا متوسط بوده و  از محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است. در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها و از محدوده از ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار می‌گیرد. بر اساس این دسته‌بندی در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *