استقرار۶۰۰ موکب در مسیر پیاده روی جاماندگان اربعین/ اجرای پویش سلام یا مهدی

فهرست مطالب

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تمهیدات این سازمان برای برگزاری پیاده روی جاماندگان اربعین را تشریح کرد.

به گزارش آرونو ، علیرضا فاطمیان پور صبح امروز در نشست خبری پیرامون برگزاری پیاده روی جاماندگان و عزاداران اربعین حسینی در شهر تهران گفت: امسال پیاده روی جاماندگان اربعین تحت عنوان لشگر حسین برگزار می شود.

وی با بیان این که سال هاست که پیاده روی اربعین در کشور عراق برگزار می شود اما با وجود تمام ظرفیت ها عده ای از عاشقان حسینی از این حرکت جا می مانند، گفت: ۹ سال پیش عده‌ای از دانشجویان تصمیم گرفتند که با اتکاء به روایت امام هادی (ع) که زیارت حرم عبدالعظیم حسنی را در روز اربعین به مانند زیارت حرم امام حسین (ع) اعلام کرد از میدان امام حسین با پای پیاده به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی حرکت کردند و این حرکت ادامه داشت و امسال نیز پیاده روی جاماندگان از ساعت ۷ صبح از میدان آیینی امام حسین به سمت حرم عبدالعظیم حسنی آغاز شده و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت.

فاطمیان پور با بیان این که در طول مسیر ۶۰۰ موکب توسط مردم برقرار شده است که از مردم حمایت می کند، اظهار کرد: سازمان فرهنگی – هنری نیز در یک برنامه ریزی در نظر دارد که هر ۷۰۰ متر یک موکب برای ارائه خدمات ویژه به زنان و کودکان ارائه کند چرا که عمده شرکت کنندگان در پیاده روی اربعین به دلیل شرایط سخت آقایان هستند و برهمین اساس عمده افرادی که در پیاده روی جاماندگان شرکت می کنند را زنان و کودکان تشکیل می دهند که برهمین اساس موکب های پوشیده برای استراحت بانوان و کودکان تعبیه شده است که تحت عنوان موکب ام البنین فعالیت می کنند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان این که مراسم از ساعت هفت صبح با قرائت قرآن، زیارت اربعین و مداحی آغاز می‌شود، اظهار کرد: به منظور کاهش ازدحام در انتهای مسیر در دو نقطه میدان بسیج و حرم عبدالعظیم، جایگاه قرائت زیارت اربعین با عنوان حریم حرم برپا می شود و تا نماز مغرب به صورت مستمر ادامه دارد.

وی با بیان این که با اورژانس، آتش نشانی، پلیس و سپاه تهران به صورت جدی جلساتی برگزار شده تا نسبت به پوشش مراسم اقدام شود، گفت: با پلیس راهور نیز هماهنگی هایی صورت گرفته که بخش هایی از خیابان به صورت پارکینگ در نظر گرفته شود و در مسیر بازگشت نیز هماهنگی با مترو، اتوبوس و تاکسی انجام شده است.

فاطمیان پور با بیان این که برخی ها مایلند در میانه مسیر به مبداشان برگردند، گفت: در میانه مسیر و در مکان های مشخصی تاکسی و ون تعبیه شده است تا شرکت کنندگان را به مبدا خود بازگردانند.

وی در مورد رایگان بودن استفاده از حمل و نقل عمومی نیز اظهار داد: رایزنی ها در این خصوص در حال انجام است که اگر به نتیجه رسیدیم اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اضافه کرد: هماهنگی با آستان حرم عبدالعظیم حسنی نیز انجام شده تا خادمان و خادم یاران در حرم و اطراف آن مستقر شوند و از شرکت کنندگان خواهش کنند به لحاظ تراکم جمعیت داخل حرم با یک سلام و زیارت اربعین به مبدا برگردند تا جمعیت اطراف حرم کنترل شود.

وی با بیان این که برای برپایی نماز ظهر تدارکاتی در طول مسیر صورت گرفته، گفت: همچنین در هشت نقطه از مسیر راهپیمایی چای خانه رضوی برای توزیع متبرکات رضوی برای پذیرایی از زائران برپا شده و موکب هایی از کشور افغانستان، پاکستان، عراق و شاید یمن در مسیر راهپیمایی حضور دارند.

فاطمیان پور با بیان این که هماهنگی های لازم با مساجد، مدارس و حسینیه ها انجام شده تا درها را باز کرده وشرایط را برای استفاده از سرویس بهداشتی و یا جهت استفاده زائران از این فضا برای استراحت و نماز فراهم کنند، گفت: در این میان پویش مجازی نذر اربعین را داریم و در بخش اول در روز پنجشنبه ۱۷ شهریورماه بانوان داوطلب در میدان امام حسین جهت ساخت دست سازه های نمدی دور هم جمع می شوند تا این محصولات برای اهدا به کودکان در مسیر راهپیمایی روز اربعین آماده و توزیع شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اضافه کرد: همچنین از بانوان برای پخت نذری اربعین دعوت می شود که در این پویش شرکت کنند تا در روز راهپیمایی در ۱۴ نقطه با عنوان موکب های حضرت ام البنین در بین زائران این نذورات را توزیع کنند که علاقه مندان برای شرکت در این پویش با سامانه تلفنی ۱۸۳۷ و یا شماره واتساپی ۰۲۱۹۶۶۵۱۸۳۷ تماس بگیرند.

وی در مورد نوع چینش موکب ها در مسیر راهپیمایی گفت: برخی موکب ها مردمی هستند و افراد در کنار مسجد یا مدرسه یا حسنیه شان موکبی برپا کنند و اما ما توصیه مان به موکب ها این است که نوع پذیرای شان با توجه به نوع مسیر و زمان تغییر کند. مثلا در انتهای مسیر یا در هنگامه ظهر بیشتر به سمت آب و نوشیدنی گرایش داشته باشند اما در مسیر پیاده روی ۲۲ موکب در ۲۲ نقطه برپا است که پذیرایی انجام می دهند و همچنین یک غرفه کوچک با برنامه های متنوع میزبان کودکان است که با هماهنگی صورت گرفته باشبکه های کودکان در تلویزیون این موکب ها فعالیت می کنند و همچنین ۱۰ هزار سربند با شعار ان من حسین و ۲۰۰۰ پرچم در مسیر پیاده روی توزیع می شود.

فاطمیان پور با بیان این که پیش بینی می‌شود در این پیاده روی جاماندگان اربعین، ۳ میلیون نفر شرکت کنند، گفت: پویش یا مهدی در موکب های مستقر در مسیر برگزار می شود و در آن کودکان با ابزاری که در اختیارشان قرار داده می شود در این پویش شرکت می کنند.

همچنین پروانه دوستی مدیر فرهنگی منطقه ۱۳  نیز گفت: ساخت عروسک های اربعین به نام های حنیف و حنیفا را در دستور کار داریم که توسط بانوان در روز پنجشنبه هفته جاری از ساعت ۱۶:۳۰ تا اذان مغرب برای گروه های سنی ۱۵ تا ۳۵ سال در نظر گرفته شده و ۴۰ هزار عروسک در این روز آماده می شوند و در مسیر پیاده روی به کودکان تقدیم می شود.

وی اضافه کرد: بانوان اگر می خواهند به ما در پخت نظری و یا توزیع نذری هایشان کمک کنند می توانند با شماره تلفنی ۱۸۳۷ تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *