پیگیری برای افزایش بودجه نوسازی بافت فرسوده در برنامه هفتم توسعه

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از پیگیری برای افزایش سهم نوسازی بافت‌های فرسوده از بودجه کشور در برنامه هفتم توسعه خبرداد.

محمد حسن نامی در گفت‌وگو با آرونو ، درباره ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده در کشور اظهارکرد: موضوع ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده چه در شهر و چه در روستا امر بسیار مهمی است که خوشبختانه چند سالی است که جزو اولویت‌های مهم نیز قرار گرفته و ما نتایج توجه به آن را نیز دیده‌ایم. 

وی با بیان اینکه با وجود اقدامات انجام شده، همچنان در برخی از قسمت‌های شهری و روستایی کشور بافت فرسوده داریم، گفت: برابر مقررات موجود هر سال باید هزینه‌ای برای نوسازی و ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده صورت بگیرد و همانطور که گفتم کار زیادی هم تاکنون انجام شده که نتایج آن نیز مشاهده شده است. برای مثال در زلزله اخیر که در میانه تیرماه در استان هرمزگان رخ داد و شدت بالایی هم داشت، ساختمان‌هایی که جدید بودند تخریب نشده و عمدتا بافت قدیمی آسیب دید.

نامی ادامه داد: این زلزله را با زلزله‌ای که در بم رخ داد مقایسه می‌کنم. وقتی در سال ۱۳۸۲ زلزله بم با شدت ۶.۴ تا ۶.۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد هزاران کشته برجای گذاشت و چند ده هزار نفر مصدوم شدند. وقتی این را با زلزله هرمزگان مقایسه می‌کنیم شاهد این موضوع هستیم که همین زلزله با شدت ۶.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین تنها منجر به مرگ پنج تن و مصدومیت حدود ۳۰ نفر شد. هر چند که از نظر ما حتی یک کشته هم زیاد است، اما می‌خواهم بگویم یکی از دلایل کاهش این آمار همین نوسازی و ایمن‌سازی بافت فرسوده است.  

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: این مقایسه به ما نشان می‌دهد که نوسازی و ایمن‌سازی بافت‌ها که به طور مشترک توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، مشارکت مردم، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن و …  در حال انجام است، توانسته تاثیر شگرفی روی کاهش خسارات جانی و مالی زلزله داشته باشد.

پیشنهاد خبر:

اصلاح بافت فرسوده شهری نیازمند راهکار اساسی است

نامی درباره اختصاص بودجه مناسب برای نوسازی و ایمن سازی بافت‌های فرسوده نیز به آرونو گفت: در حال پیگیری هستیم که در برنامه هفتم توسعه سهم بیشتری از بودجه برای بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شود، تا ان‌شاالله اقدامات با سرعتی بیشتر از گذشته انجام شود.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *