نحوه صدور کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور

درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور امروز یکشنبه با حضور وزیر کشور رونمایی شد.

به گزارش آرونو ، هاشم کارگر در مراسم افتتاح و بهره برداری از درگاه خدمات یکپارچه سازمان ثبت احوال کشور و همچنین رونمایی از کارت شناسایی موقت فاقدین شناسنامه که با حضور وزیر کشور انجام شد، گفت: برابر سیاست‌های وزارت کشور هوشمندسازی تمام امور سرلوحه کاری قرار گرفته و تحقق سازمان هوشمند مد نظر قرار دارد. بر همین اساس طراحی راهبردهای تحقق این مهم انجام شده است.

وی افزود: در ابتدای آغاز به کار معوقاتی در حوزه کارت ملی داشتیم به شکلی که دو سال و نیم این موضوع به تعویق افتاده بود. لذا با هماهنگی سراسر کشور تلاش شد در این راستا گام موثری برداشته شود و خوشبختانه امروز با توان داخلی کشور بیش از پنج میلیون کارت ملی تحویل داده شده و تا سه ماه آینده مابقی کارت‌ها نیز به شهروندان تحویل داده خواهد شد.

وی ادامه داد: کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور با همکاری وزارت امور خارجه پیگیری شد و در ابتدای سال جاری با فراهم شدن زیرساخت‌ها این امر محقق شد. به شکلی که در نمایندگی‌هایی که وزارت امور خارجه معرفی می‌کند درخواست هموطنان دریافت و پس از آن کارت برای آنها ارسال و فعال سازی آن انجام می‌شود. این اقدام در سه نمایندگی کوآلالامپور، فرانکفورت و وین به صورت پایلوت انجام شد و سایر نمایندگی‌هایی که معرفی شوند این اقدام انجام خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به راه اندازی پایگاه سببی و نسبی به عنوان یکی از امور مهم کشور اشاره کرد و افزود: این پایگاه در بحث‌های مختلف می‌تواند نیازهای مهمی را در راستای قوانین حمایت از خانواده و ایجاد پایگاه خانوار مرتفع کند. لذا این سرویس با همکاری سازمان ثبت احوال در پهنه‌ای تعریف شده ایجاد شد که می‌توانیم خدمات را به دستگاه‌های مختلف ارائه کنیم. همچنین داده آماری این پایگاه ظرف حدود ۲ سال محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدواریم در سال ۱۴۰۱ بتوانیم دو نسخه جدید و کاملتر این سرویس را ارائه کنیم. یکی دیگر از نیازهای کشور ارائه آمارهای ثبتی محور است که این امکان ایجاد شد و آمارهای مختلف در حوزه‌های ثبتی امکان ارائه پیدا کرده‌اند. سرشماری سال ۱۴۰۰ را می‌توانیم از این طریق ارائه کنیم و بسیاری از هزینه‌ها برای سرشماری به ویژه سرشماری نفوس و مسکن کاهش پیدا کند. همچنین با دستور وزیر کشور در بازه زمانی کمتر از یک ماه نرخ باروری بر اساس اطلاعات ثبتی مبتنی بر آمار سال ۱۴۰۰ امکان ارائه دارد،

به گفته کارگر، اقدام دیگر در سازمان ثبت احوال برون سپاری هاست. مواردی که در صف الکترونیک شدن قرار دارند نیاز است که دسترسی مردم به این خدمات بیشتر شود که برون سپاری در این حوزه انجام خواهد شد. امروز درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال (سهیم) و سامانه یکتای هویت ایرانیان رونمایی شد و درگاه تعاملی و دو سویه نیز که اطلاعات سببی و نسبی افراد را در اختیار آنها قرار می‌دهد و در این اقدام برای اولین بار رویداد و نشانی افراد نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد و امکان ویرایش نشانی آنها نیز وجود دارد. البته نیاز است که با دستور وزیر کشور دستگاه‌ها از این پس نشانی ثبت شده در ثبت احوال را مورد استفاده قرار دهند و از افراد نشانی دریافت نکنند.

به سمت سازمانی تمام هوشمند و الکترونیک به پیش می‌رویم

وی تاکید کرد: بحث شناسایی فاقدین شناسنامه نیز در این مدت انجام شد و شناسه ویژه برای این افراد طراحی شده و به آنها تخفیف داده می‌شود. استانداری‌ها با دستور وزیر کشور به این امر وارد خواهند شد و این شناسه به سرعت در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در حقیقت در ثبت احوال به دنبال این هستیم که در حیطه ماموریت‌ها و نیازهای جامعه خدمات را در قالب سامانه‌ها به مردم ارائه دهیم و به این ترتیب بسیاری استعلام‌ها که غیر ضرور هستند حذف شوند و هزینه‌ها از این طریق کاهش پیدا کند و به سمت سازمانی تمام هوشمند و الکترونیک به پیش برویم.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *