معلولانی که از حداقل امتیازات قانون معلولان برخوردارند را شناسایی و معرفی کنید

رئیس سازمان بهزیستی کشور از اعضاء شبکه ملی تشکل‌های نابینایان سراسر کشور خواست در اقلیم خود افرادی را که از حداقل امتیازهای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برخوردارند و همچنین کسانی که بهزیستی هیچ ارتباطی با آنها برقرار نکرده است، جستجو کنند و به سازمان ارجاع دهند.

به گزارش آرونو ، هر ساله ۱۵ اکتبر به عنوان “روز جهانی عصای سفید” گرامی داشته می‌شود؛ ابزاری که به نابینایان کمک می‌کند تا در هنگام حرکت، موانع سر راه خود را تشخیص داده و به راحتی جابجا شوند.

از آنجایی که سازمان بهزیستی به عنوان متولی امور نابینایان اقداماتی برای ارائه خدمات به نابینایان و همچنین پیشگیری از نابینایی انجام می‌دهد؛ بررسی آمارهای این سازمان در سال ۹۹ از تعداد افراد نابینا در کشور نشان می‌دهد که این سازمان به ۲۰۳ هزار نفر دارای معلولیت بینایی خدمت رسانی می‌کند که این تعداد حدود ۱۳ درصد کل معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی را تشکیل می‌دهند که بر اساس آخرین آمار منتشره، از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر مرد و ۷۳ هزار نفر زن هستند.

همچنین حدود ۸۸ هزار نفر از آنها را افرادی تشکیل می‌دهند که معلولیت بینایی‌شان شدید و بسیار شدید است.

از سوی دیگر یکی از محورهای فعالیت سازمان بهزیستی موضوع پیشگیری بوده است که امر غربالگری تنبلی چشم کودکان سه تا ۶ سال را از سال‌های قبل در برنامه خود داشته است؛ از زمان آغاز اجرای طرح غربالگری بینایی که از سال ۷۵ آغاز شد حدود ۵۰ میلیون کودک تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفته و از این تعداد ۳۷۰ هزار کودک دارای مشکل بینایی، شناسایی شده و در دوران طلایی درمان که بین ۳ تا ۶ سال است به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

در این راستا علی‌محمد قادری، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور همزمان با روز عصای سفید در دیدار با اعضاء شبکه ملی تشکل‌های نابینایان سراسر کشور، قانون حمایت از افراد دارای معلولیت را در خدمت تمامی افراد با شدت و نوع معلولیت مختلف برشمرد و گفت: سازمان بهزیستی کشور نقش میان‌بخشی با جامعه معلولان دارد.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور شبکه ملی تشکل‌های افراد دارای معلولیت را به عنوان شورای اندیشه‌ورز مسئول تبیین موضوعات مربوط به امور معلولان و منعکس‌کننده اقدامات بهزیستی به آحاد جامعه برشمرد و گفت: باید از حداکثر منابع در اختیار درست استفاده شود، دارایی‌های ذاتی و معنوی دستگاه‌ها مبدل شود؛ این در حالی است که سازمان بهزیستی کشور هوشمندسازی و کارآمدسازی را در دستور کار دارد.

به گفته این مقام مسئول، اگر قانون حمایت از افراد دارای معلولیت نیز وجود نداشت، سازمان بهزیستی کشور مکلف به ایجاد برابری بین همه افراد است.

وی با بیان اینکه امروز وحدت کلمه و فضای حرفه‌ای بین نخبگان دارای معلولیت وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر همه ما در مقابل حمایت‌طلبی افراد کم‌بینا و نابینا هم‌صدا هستیم.

قادری بر ضرورت تحول در سازمان بهزیستی کشور در بخش ستادی، استانی و موسسات مردم‌نهاد و تشکل‌ها اشاره کرد و افزود: اشتغال، مسکن و معیشت ارکان توانمندسازی خانواده‌ها از موضوعات بسیار مهمی است که سازمان بهزیستی کشور برنامه‌هایی برای آنها دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درخصوص تهیه و تامین تجهیزات توانبخشی با توجه به تحریم دارو و وسائل کمک‌توانبخشی، تصریح کرد: در این دوره باید از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی حمایت کنیم و شرایط را بگونه‌ای ترسیم کنیم که مطالبه‌گری بر پایه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت پیش ببریم.

قادری بر ایجاد فضای بهینه برای ارتقاء فرهنگ سازمانی در رایزنی با صدا و سیما تاکید کرد و گفت: «عصر نو» یکی از اقدامات سازمان بهزیستی کشور در راستای استعدادیابی و نخبه‌پروری افراد دارای معلولیت در عرصه هنری، فرهنگی و ورزشی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خطاب به اعضاء شبکه ملی تشکل‌های نابینایان سراسر کشور بر آمایش سرزمینی از بروز و ظهور نابینایی تاکید کرد و در پایان یادآور شد: در اقلیم خود افرادی را که از حداقل امتیازهای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برخوردارند و همچنین کسانی که بهزیستی هیچ ارتباطی با آنها برقرار نکرده است، جستجو کنید و به سازمان ارجاع دهید. امیدآفرینی به عنوان یک اصل در سازمان بهزیستی کشور مطرح است.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *