مرتفع سازی در حریم باغ گیاه شناسی گونه‌های ارزشمند آن را از بین می‌برد

فهرست مطالب

نایب رئیس انجمن اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با تاکید بر اینکه باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، اثری ملی و هم اثری تاریخی فرهنگی ثبت شده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که آمادگی لازم برای واگذاری زمین معوض به مالکان پروژه ساخت و ساز در حریم باغ گیاه شناسی ملی ایران را دارد.

محمد متینی‌زاده در گفت‌وگو با آرونو ، در این باره گفت: در حریم باغ گیاه‌‍شناسی ملی ایران واقع در منطقه ۲۲ تهران ساخت و سازی در حال انجام  است درحالی که بر اساس  قوانین و ضوابطی که برای همه باغ‌گیاه‌شناسی جهان وجود دارد نباید در حریم این باغ ملی ارزشمند و بی‌مانند در خاورمیانه که عمری بیش از ۵۴ سال دارد و طی همه این سال‌ها کوشش بسیاری شده تا به عنوان یک پروژه ملی و بین‌المللی، افتخار کشور عزیزمان باشد، ساخت و سازی صورت گیرد، زیرا منجر به آسیب جدی به مجموعه می‌شود.

وی افزود: مرتفع سازی واقع در حریم باغ گیاه شناسی ملی ایران که پروژه مسکونی با افزون بر  ۵ هزار واحد در  بیش از ۲۰ برج ۳۹ طبقه است، در صورتی که اجرا شود،  اغلب گونه‌های ارزشمند این باغ از دست خواهد رفت و دیری نخواهد گذشت که باغ گیاه شناسی با زوال کامل رو به رو خواهد شد.

ساخت و سازها آب چاه‌های باغ گیاه‌شناسی را از ۲۰۰ لیتر در ثانیه به ۹۰ لیتر در ثانیه رسانده

متینی‌زاده گفت: همچنین با ساخت و سازهایی که در سال‌های گذشته در منطقه انجام شده است میزان آب چاه‌های باغ گیاه‌شناسی از ۲۰۰ لیتر در ثانیه به ۹۰ لیتر در ثانیه رسیده است که همین امر دشواری‌های فراوانی برای تأمین آب موردنیاز گیاهان باغ ایجاد کرده و قطعا با ساخت این مجموعه جدید، به دلیل حفر چاه‌ها و همینطور عدم امکان جذب بارش‌های آسمانی در منطقه و در نتیجه کاهش آب‌های زیرزمینی وضعیت آب بحرانی‌تر از حال حاضر نیز خواهد شد.

نایب رئیس انجمن اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع ادامه داد: زندگی این حجم از جمعیت در بالا دست باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، منجر به ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود که بالطبع سبب به خطر افتادن حیات گیاهان ارزشمند آن خواهد شد.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که از سوی مقامات مختلف در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی صورت داد، معاون اول رئیس جمهور دستور توقف پروژه تا زمان رسیدگی و تصمیم‌گیری نهایی را دادند ولی متأسفانه این امر به هیچ‌وجه اتفاق نیفتاد و برعکس، ساخت و ساز با سرعت افزون‌تری در حال حاضر در جریان است.

متینی‌زاده با تاکید بر اینکه باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، اثری ملی و هم اثری تاریخی فرهنگی ثبت شده است تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که آمادگی لازم برای واگذاری زمین معوض به مالکان این پروژه را دارد.

وی تاکید کرد: در این مجموعه  بیش از ۴۰۰۰ گونه گیاهی نگهداری می‌شود. این گیاهان از جمله گونه‌های بومی ایران و برخی مناطق جهان و همچنین گونه‌های در معرض خطر انقراض و نابودی در طبیعت هستند. این نقش باغ گیاه‌شناسی همان وظیفه اصلی باغ‌های گیاه‌شناسی یعنی حفاظت در خارج از رویشگاه است که به خوبی ایفا می‌کند.

نایب رئیس انجمن اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع ادامه داد: یکی از مثال‌های واضح برای این نقش، نگهداری و حفاظت از شمشاد بود که با ورود یک آفت و یک بیماری در رویشگاه‌های شمشاد در سراسر جنگل‌های هیرکانی، سبب از بین رفتن پایه‌های بیشماری از آنها شدند، حضور آنها در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، می‌تواند ادامه حیات آنها را در آینده تضمین نماید.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *