قیمت بالا عامل توسعه نیافتن وسایل نقلیه برقی/ لزوم ارائه تسهیلات به مردم

فهرست مطالب

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن بیان اینکه توسعه ناوگان برقی را در بلند مدت امکان‌پذیر دانست، گفت: ترغیب مردم به خرید یا استفاده از وسایل نقلیه برقی قطعاً نیاز به ارائه تسهیلات از جانب حاکمیت دارد. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار توسعه وسایل برقی را داشت.

به گزارش آرونو ، پنج سال است که قانون هوای پاک تصویب شده اما هنوز بسیاری از مواد آن اجرایی نشده است؛ همچنین دستگاه‌هایی مکلف هستند که هر یک به‌ تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرایی کنند اما نه تنها اقدامی انجام نشده است بلکه موادی که باید به تسهیل تنفس مردم کمک کنند بیشتر در حد نوشته روی کاغذ باقی مانده‌اند این در حالیست که کیفیت هوای تهران وضع خوبی ندارد.

بر اساس ماده ۱۲ آیین‌نامه فنی ماده دو قانون هوای پاک تولیدکنندگان و نیز واردکنندگان موتورسیکلت از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه موظف شدند ۱۰ درصد سبد محصولات هر دوره سه ماهه خود را بر مبنای تعداد تولید، به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند و در صورت نبود امکان به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه موتورسیکلت از میزان ۱۰ درصد مذکور، سه دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج کنند، اما به دلیل تعلیق از سوی وزارت صمت دولت تدبیر و امید هر دو ماده اجرایی نشد.

سید محمدمهدی میرزایی قمی در گفت و گو با آرونو ، درباره لزوم توسعه وسایل حمل و نقل پاک مانند اتوبوس برقی و خودروهای هیبریدی برای بهبود کیفیت هوای تهران اظهارکرد: از اکنون مشخص است که در آینده ناوگان حمل و نقل باید به سمت برقی شدن و استفاده از سوخت پاک حرکت کند. یقیناً شروع این جریان نیز از ناوگان حمل و نقل عمومی است بنابراین تأثیر برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی نه تنها کاهش انتشار آلاینده از خود این ناوگان بلکه به‌عنوان یک پایلوت و شروع زنجیره توسعه ناوگان برقی تلقی می‌شود و از این حیث بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: نکته مهم‌تر این است که توسعه حمل و نقل پاک یک پروسه طولانی‌مدت و پرهزینه است و نباید برنامه کوتاه‌مدتی در این خصوص فرض کنیم. از طرفی در حال حاضر با توجه به وخامت وضعیت آلودگی هوا در شهر تهران و سایر کلانشهرها سایر راهکارهای کاهش آلودگی هوا اولویت بالاتری نسبت به حمل و نقل پاک دارند بنابراین توسعه ناوگان برقی باید در شرایط کنونی جزو برنامه‌های بلندمدت قرار گیرد.

میرزایی قمی درباره لزوم قرار دادن این وسایل با قیمت منطقی در اختیار مصرف کننده توضیح داد: یکی از مشکلات اصلی در راه توسعه ناوگان برقی، قیمت تمام شده این وسایل است. با وجود توسعه‌ بسیار زیادی که در سطح جهانی در حوزه تولید خودروهای برقی صورت گرفته و افزایش سهم این خودروها از بازار جهانی، بازهم قیمت یک خودروی برقی از یک خودروی معادل بنزینی یا دیزلی بالاتر است. بیشتر این قیمت تمام شده نیز به باتری خودروها برمی‌گردد که آن هم به دلیل محدودیت‌های منابع موجود در مواد اولیه ساخت باتری در سطح جهان است بنابراین در جهت ایجاد رقابت همچنین ترغیب مردم به خرید یا استفاده از وسایل نقلیه برقی به‌طور قطع نیاز به ارائه تسهیلات و یارانه از جانب حاکمیت وجود دارد. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار توسعه وسایل برقی را داشت.

مدل پیش‌بینی آلودگی هوا و کاربردهایش

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در پاسخ به سوال آرونو که چقدر برخورداری از مدل پیش بینی آلودگی هوا می‌تواند به تصمیم‌گیران برای تصمیم‌گیری مناسب کمک کند، گفت: مدل پیش‌بینی آلودگی هوا برای دو کاربرد اصلی در زمینه مدیریت کیفیت هوا مورد استفاده قرار می گیرد. اولین کاربرد، مدیریت کوتاه‌مدت آلودگی هوا با هدف پیش‌بینی شرایط اضطرار کیفیت هوا و کمک به اتخاذ تصمیمات کوتاه مدتی است که از یک طرف از تشدید آلودگی هوا کاسته شود و مهم‌تر از آن از در معرض قرار گرفتن شهروندان به‌ویژه گروه‌های حساس جامعه تا حد امکان جلوگیری شود تا خسارت های سلامت ناشی از آن کاهش یابد.

وی ادامه داد: دومین کاربرد سیستم پیش بینی کیفیت هوا تدوین برنامه ‌کاهش آلودگی هوا است. با استفاده از این سیستم می‌توان به بررسی اثربخشی راهکارهای کاهش آلودگی هوا پیش از اجرای آن‌ها پرداخت تا مشخص شود که اجرای هر اقدام در راستای کاهش آلودگی هوا چه میزان اثربخش خواهد بود و براساس این دستاوردها می‌توان به اولویت‌بندی برنامه‌های کاهش آلودگی هوا برای هر منطقه پرداخت تا راهکارهای در اولویت قرار گیرند که با کمترین هزینه بیشترین اثربخشی را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، درباره اینکه آیا در حال حاضر کمیته اضطرار آلودگی هوا، براساس مدل پیش بینی کیفیت هوا تشکیل می‌شود، اظهار کرد: کمیته اضطرار آلودگی هوا براساس پیش‌بینی از وضعیت جوی و آلودگی شهر برای روزهای آتی تشکیل می‌شود؛ به‌نحوی که اگر تداوم انباشت غلظت آلاینده‌ها پیش‌بینی شود، به درخواست اعضای کمیته جلسه تشکیل خواهد شد و اقدامات لازم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

میرزایی قمی در پایان گفت: با توجه به اینکه سامانه پیش‌بینی کیفیت هوای شهرداری تهران در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده است و همه روزه نتایج و تحلیل‌های پیش‌بینی این شرکت در معرض دید عموم قرار می‌گیرد، به‌طور قطع اعضای کمیته جهت برگزاری جلسات مرتبط از نتایج این سامانه استفاده می‌کنند علاوه بر آن در تمامی جلسات کمیته اضطرار، شهرداری تهران به عنوان یکی از اعضای کمیته گزارش خود را از وضعیت روزهای آتی کیفیت هوای شهر تهران ارائه می‌کند.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *