ضرغامی: نگاه سنتی شهرداری‌ها محدودیت و معضلاتی ایجاد کرده است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی گفت: نگاه سنتی شهرداری‌ها، محدودیت‌ها و معضلاتی را برای گردشگری و بافت‌های تاریخی به وجود آورده است. بافت تاریخی باید شهردار خاص خود را داشته باشد.

به گزارش آرونو ، عزت الله ضرغامی که در جلسه هم اندیشی با اعضای شورای عالی استان‌ها  سخن می‌گفت، افزود: شورای عالی استان‌ها با نگاهی مسئله محور مشکلات را شناسایی کرده و در جهت حل مشکلات گام بردارد. حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در زمینه بافت تاریخی و صنایع دستی به عنوان مصداق بارز اقتصاد مقاومتی با شوراها در ارتباط هستند.

وی افزود: شوراهای شهر و روستا و شهرداری‌ها خط مقدم تحقق اهداف کشور هستند لذا باید نگاه درستی به راهبردهای حاکمیت داشته باشند. با توجه به اینکه شوراها مستقیما با مردم در ارتباط هستند نقطه عطفی هستند که می‌توانند در این مسیر گام‌های موثری را بردارند.

وی با بیان اینکه حوزه میراث فرهنگی بسیار گسترده است و از سوی دیگر، یکی از گرفتاری‌های کشور، نظام ناکارآمد و پوسیده‌ای است که همچون بختک بر روی کشور سایه انداخته است، افزود: هر کاری که می‌خواهیم پیش ببریم در سایه این موضوع محقق نمی‌شود. برای حوزه شهرداری‌ها نیز همین مسئله حکمفرما است. درست است که در بالای سازمان نگاه تحولی وجود دارد اما در بدنه اتفاقی نمی‌افتد و شکست می‌خوریم؛ پس در گام اول ،نگاه‌هایمان همسو شود چرا که اگر فهم مشترک پیدا نکنیم. نیرو و قدرتمان هدر می‌رود.

ضرغامی ادامه داد: شهرداری‌ها بخش پرقدرت حوزه اجرایی کشور محسوب می‌شوند و همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی متاثر از اقدامات شهرداری‌ها و شوراهای شهر هستند. اگر از این قدرت استفاده نشود و این قدرت به نفع منافع شخصی احتکار شود باید در مقابل مردم پاسخگو باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حوزه درآمدی شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: شهرداری باید برای انجام امور مختلف در شهر درآمد داشته باشد لذا پیشنهادات در این حوزه به دو دسته تبدیل می‌شود. در ابتدای امر باید اعتبارات لازم پرداخت شود و هنگامی که منابع غنی شود همه بهره‌مند خواهند شد اما به دلیل دید اشتباه، بعضا توجهی به منافع نمی‌شود و این یکی از آسیب‌های مبتلا به شهرداری‌هاست. یعنی به ساده‌ترین راه یعنی پر شدن صندوق شهرداری‌ها توجه می‌شود اما باید بدانیم که سرمایه گذاری برای آینده از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با اشاره به یکی از سفرهای استانی خود گفت:‌ در شهر «هیر» استان اردبیل پل معلقی وجود دارد که پس از سفر به این شهر اولین دوچرخه هوایی را با رعایت مسائل ایمنی افتتاح کردیم. این در حالیست که شهر هیر ۲۵۰۰ نفر جمعیت دارد و برای این پل معلق تا ۱۵ هزار بلیت فروخته می‌شود. لذا چهره شهر عوض شده و علاوه بر این اگر این برنامه ریزی‌ها به درستی انجام شود موجب تقویت محیط زیست نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: این روزها مردم گرفتارند و اگر شادی نداشته باشند نمی‌توانیم فشارهای مختلف را برای آنها کاهش دهیم. در حالیکه با کمترین امکانات می‌توان شادی را بین مردم ایجاد کرد. بی‌تردید حوزه گردشگری نیاز اجتماعی، فرهنگی و روحی مردم است.

وی تاکید کرد: قطر ۲۰۰ میلیارد دلار فقط برای جام جهانی در نظر گرفته تا کشور خود را معرفی کند. برای برگزاری این رویداد کشورهای رقیبی داریم که مزیت رقابتی‌شان در برابر ما صفر است. کشور ما در ۲۰ رشته گردشگری قابل مقایسه با کشورهای همسایه نیست اما از گذشته نگاه درستی به گردشگری نداشتیم. بعد از نفت به خصوص در کشورهای همسایه گردشگری در رتبه اول است اما کشور ما در این حوزه دچار عقب ماندگی تاریخی است.

ضرغامی ادامه داد: درخواست من این است که شهرداران و شوراها به صورت ویژه به مسئله گردشگری بپردازند. در گردشگری داخلی متاسفانه به صورت سنتی فقط چند استان جذب گردشگر دارد. این در حالیست که پلتفرم «بزنیم بیرون» را با تمام اطلاعاتی که یک گردشگر نیاز دارد معرفی کرده‌ایم.

وی با تاکید بر لزوم کمک به افرادی که قصد سرمایه گذاری در این حوزه دارند، افزود: گردشگری همچون بیماری است که اگر از روی تخت بلند شود سایر بیماران را نیز بلند می‌کند. در حقیقت در سایر حوزه‌ها نیز تاثیرگذار است. نگاه سنتی شهرداری‌ها و وجود انواع محدودیت‌ها معضلاتی را در این حوزه ایجاد کرده است. شوراهای شهر و روستا باید در این حوزه نگاه کمک کردن داشته باشند.

ضرغامی با تاکید بر لزوم توجه به زیباسازی شهرها افزود: باید به چهره شهر و روستاها توجه کنیم و آلودگی‌های بصری را برطرف کنیم. ۹۰ درصد این آلودگی‌ها تنها با رنگ آمیزی حل خواهد شد. علاوه بر این، وضعیت ما در معماری نیز مناسب نیست. بعد از پیروزی انقلاب، آسیب‌های بسیاری در حوزه معماری داشتیم و آن را نابود کردیم و ساختمان‌های درست و المان‌های درست نساخته‌ایم. در چهارراه ولیعصر یک طرف تئاتر شهر و در طرف دیگر با مجتمعی که چهره ناپسندی دارد روبرو هستیم. شهرداری‌ها متناسب با فرهنگ بومی باید به معماری توجه داشته باشند. اگر نمی‌توانید بناها و المان‌های درستی بسازید از جوانان با استعداد امروز کمک بگیرید. متاسفانه امروز ورودی شهرهای ما بسیار بی‌هویت شده است.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی یکی از مزیت‌ها و ظرفیت‌های کشور محسوب می‌شود افزود: باید حریم میراث فرهنگی رعایت شود تا آثار تاریخی خود را نشان دهند. محیط های تاریخی بهترین مکان برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است. برای مثال در کاخ سعدآباد کنسرت نمایشی باعث شد شبی تا ۴۰۰۰ نفر در این مکان حاضر شوند. موضوعی که برای همه سودآور بود.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برای تغییر کاربری از شورای عالی استان‌ها و صندوق احیاء و توسعه درخواست کمک داریم، افزود: ظرفیت انواع رویدادهای جذاب در شهرهای مختلف وجود دارد و با کمک وزارتخانه می‌توانیم این فعالیت‌ها را برپا کنیم. برای مثال در مراغه جشنواره خوراک راه اندازی شده بود که مورد استقبال ویژه‌ای قرار گرفت و مردم بسیاری در این جشنواره شرکت کردند.

وی درباره بافت‌های تاریخی و لزوم توجه به آنها نیز گفت: بافت تاریخی باید شهرداری خاص خود را داشته باشد تا به صورت تخصصی مدیریت شود. ما برای این حوزه فرمول واحدی ارائه نداده‌ایم و به استان‌ها تفویض اختیار کرده‌ایم. برای مثال مردم یزد حافظ بافت تاریخی خود هستند و تا به امروز آن را حفظ کردند. ما نیز این آمادگی را داریم که به خانه‌هایی که در بافت تاریخی قرار دارند تسهیلات ارائه کنیم. البته بافت تاریخی با بافت فرسوده متفاوت است. بی تردید مرمت بناهای تاریخی خود جاذبه گردشگری به شمار می‌آید اما در برخی شهرهای کشور به این موضوع توجه لازم نمی‌شود. همچون استان سمنان که تا به امروز علی رغم همه رایزنی‌ها با قوه قضائیه دیوارهای زندان این شهر در اطراف کاروانسرا تخریب نشده است. امیدواریم این موضوعات بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد چرا که خود از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *