ساخت زیرزمینی پایانه‌ «اکباتان»/ خطوط ۳، ۶ و ۷ مترو فاقد پایانه‌

مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به بی‌توجهی ادوار گذشته به ایجاد پایانه‌های جدید در مترو گفت: اگر پایانه اکباتان روی زمین احداث می‌شد، هزینه کمتری نیاز داشت، اما به هویت و شهرنشینی منطقه آسیب می‌زد.

مسعود درستی در گفت‌وگو با آرونو ، درباره وضعیت پایانه‌های زیرزمینی در پایتخت اظهار کرد: به شرکت بهره‌برداری مترو، بخشی از پایانه‌های کلاهدوز، فتح آباد، صادقیه و دردشت را تحویل دادیم.

درستی ادامه داد: البته هنوز در خط ۳، ۶ و ۷ مترو هیچ پایانه‌ای نداریم و هراقدامی نیاز باشد برای قطارهای این خطوط انجام دهیم و می‌بایست، قطارها را به پایانه‌هایی که در خطوط ۱، ۲ و ۴ وجود دارد، هدایت کنیم که این مسئله چالش‌آفرین است.

متأسفانه متناسب با خطوط مترویی که در پایتخت فعالند، پایانه نداریم

مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به اینکه متأسفانه متناسب با خطوط مترویی که در پایتخت فعالند، پایانه نداریم، اضافه کرد: با افتتاح پایانه اکباتان، شرکت بهره‌برداری می‌تواند برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد تا فشار را از سایر پایانه‌ها کمتر کند و ارائه خدمات تعمیر و نگه‌داری با کیفیت بهتری دنبال شود.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در پی کمبود پایانه متروی تهران، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که کمبود پایانه ایجاد کرده، این است که اگر به عنوان مثال در خط ۳ قطاری را می‌خواهیم به سمت پایانه فتح‌آباد هدایت کنیم، باید مسیر زیادی طی شود اما با بهره‌برداری از پایانه اکباتان، قطارها برای تعمیر و بررسی، مسافت کمتری را تا پایانه طی خواهند کرد و به همین منظور کیفیت خدمات‌دهی هم بهتر می‌شود.

درستی افزود: هرچه بتوانیم پایانه به شبکه متروی پایتخت اضافه کنیم، بهتر است و نیاز مبرم به پایانه‌های بیشتری داریم. هرچه زیرساخت مترو به لحاظ پایانه‌ای تقویت شود، سرعت انجام کار و اقداماتی که شبانه باید انجام شود، بهبود خواهد یافت و کیفیت حمل‌ونقل ریلی در تهران افزایش می‌یابد.

راه‌اندازی پایانه اکباتان بخشی از کمبودهای زیرساختی مترو را حل می‌کند

مدیرعامل شرکت متروی تهران بیان کرد: امکانات بهره‌بردار در پایانه‌های موجود محدود بوده و بسیاری از مواقع به دلیل کمبود زیرساخت‌های لازم، خدمات با تاخیر روبه‌رو می‌شد. البته اکنون راه‌اندازی پایانه اکباتان بخش قابل ملاحظه‌ای از کمبودهای زیرساختی مترو را حل می‌کند.

وی درباره ویژگی منحصر به فرد پایانه اکباتان گفت: منحصر به فرد بودن این پایانه به دلیل زیرزمینی بودن آن است. در محلی مثل اکباتان که یکی از شهرک‌های هویت و شناسنامه‌دار شهر است، اگر می‌خواستیم این پایانه را بر روی زمین احداث کنیم، هزینه کمتری نیاز داشت، اما هویت منطقه به هم می‌خورد، اما هزینه بیشتری برای ساخت این پایانه زیرزمینی صورت گرفت تا آسیبی به شهر نشینی و بافت این منطقه وارد نشود.

نظیر پایانه زیرزمینی اکباتان در کشور وجود ندارد

درستی با تاکید بر اینکه سازه اکباتان بسیار خاص بوده و پروژه عظیمی به حساب می‌آید، عنوان کرد: نظیر این پایانه زیرزمینی در کشور وجود ندارد و کاملا منحصر به فرد است.

مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره چرایی تاخیر ۱۴ ساله در راه‌اندازی پروژه اکباتان گفت: در ادوار گذشته بیشتر توجه به کمیت و تعداد ایستگاه‌ها بوده و همواره به دنبال این بودند تا کیلومتر مترو افزایش یابد و مترو، بخش‌های مختلف شهر را پوشش دهد. البته این نگاه توسعه‌ای تصمیم درستی بوده ولی از توجه به راه‌اندازی پایانه‌ها و زیرساخت‌های تعمیر و نگه‌داری غافل شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در دوره مدیریت شهری جدید به دنبال افزایش کیفیت در خدمات‌دهی حوزه حمل‌ونقل هستیم، اضافه کرد: به همین دلیل ساخت پایانه‌ها در افزایش بهره‌وری تاثیرگذار است. به دنبال این هستیم که در خط ۶ و ۳ نیز پایانه راه ‌ندازی کنیم، البته عملیات عمرانی این پروژه‌ها تازه آغاز شده و پیشرفت فیزیکی مطلوبی داشته است.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *