تهران آماده روزهای بارانی و برفی در زمستان

فهرست مطالب

بارش اولین برف زمستانی در تهران آنهم بعد از مدتها آلودگی هوای پایتخت، موجب خلق خوشحالی و مسرت بیشتر همشهریان شد، هر چند که در این میان نباید از تلاش پاکبانان و نیروهای خدمات شهری و فضای سبز شهرداری تهران غافل شد که از شب گذشته هم در آماده‌باش و مشغول فعالیت هستند.

به گزارش آرونو ، از اوایل صبح امروز  بارش برف زمستانی در تهران شروع شد و در کمتر از چند دقیقه برخی نقاط پایتخت سفیدپوش شد و نیروهای شهرداری تهران با برف‌روبی به‌ موقع معابر، مانع از یخ‌زدگی شدند و اجازه ندادند شهر غافلگیر و شهروندان دچار مشکل شوند.

صف مقدم این روزهای تهران نیروهای خدمات شهری هستند، نیروهایی که به گفته علیرضا جعفری مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در آماده باش بودند و می گوید: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی، از شب گذشته عوامل شهرداری در آماده باش بودند و نیروها در مناطق حساس مورد نیاز مستقر شدند.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران به بارش برف در ارتفاعات اشاره کرده و ادامه می دهد: در حال حاضر بارندگی خفیف از منطقه یک تا مناطق جنوبی را شاهد هستیم و این آمادگی را داریم که در صورت بارش برف خدمات رسانی لازم را داشته باشیم و مشکلی برای شهروندان پیش نخواهد آمد و امسال در نزدیک به سه هزار نقطه در سطح شهر تهران از جمله معابر بزرگراهی و معابری که تردد برای شهروندان سخت تر است، مخازن شن و نمک تعبیه شده و دسترسی محلی نیز در این زمینه ایجاد شده است.

جعفری با بیان اینکه در کل معابر شهر با توجه به درجه بندی یک، دو و سه خدمات رسانی به شهروندان انجام می شود، تصریح می‌کند: این خدمات رسانی بر اساس اولویت معابر بزرگراهی، معابر درجه یک و درجه دو و سپس در محلات و کوچه ها حتی معابر بن بست و فرعی نیز انجام می شود. در صورت بارش برف به ترتیب اولویت به تمام معابر رسیدگی و شن و نمک توزیع خواهد شد.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه اگر مردم نیاز به استفاده از کیسه‌های شن و نمک برای تردد خودروهای خود در برخی معابر داشته باشند می توانند با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند، یادآور شد: سامانه ۱۳۷ برای رسیدگی به درخواست های مردم راه اندازی شده و حتماً در اسرع وقت و کوتاه ترین زمان ممکن پس از تماس، مردم می توانند این کیسه ها را تحویل بگیرند.

به گزارش آرونو ، اما در کنار نیروهای سبزپوش خدمات شهری، مددکارانی نیز وجود دارند که در روزها و شبهای سرد و یخبندان تهران به دنبال افراد بی خانمان و کارتن خواب هستند تا مبادا در این روزهای صفر درجه، جانشان در خطر باشد، بگونه ای که احمد احمدی‌صدر رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی از شهروندان خواست در صورت مشاهده افراد بی‌خانمان در سطح شهر موارد را به مرکز سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ اعلام کنند.

وی با اشاره به برنامه این سازمان برای جمع آوری و جذب افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمان، معتادین خیابانی، در راه ماندگان، بیماران روانی سرگردان، معلولین جسمی حرکتی و ذهنی، سالمندان طرد شده از سوی خانواده، کودکان کار خیابان، فرار، زباله‌گرد و… در روزهای سرد پایتخت، می‌گوید: این طرح در سال‌های گذشته با عنوان “زمستان گرم” اجرایی می شد و امسال با عنوان “طرح حامی شهر” با شناسایی، جذب و ارجاع افراد آسیب‌دیده و ساماندهی این افراد در مراکز تابعه با هدف سازماندهی امکانات و تجهیزات، تسریع و تسهیل در ارائه خدمات و افزایش سطح تعامل و همکاری بین بخشی عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه شهروندان با توجه به برودت هوا، در صورت مشاهده افراد بی‌سرپناه موارد را به شماره تلفن ۱۳۷ اعلام کنند، ادامه می‌دهد: شهروندان مطمئن باشند که پس از اعلام موارد به شماره تلفن ۱۳۷ گشت‌های فوریت خدمات اجتماعی نسبت به انتقال این افراد به مددسراها قدام می‌کنند و  مددسراها به صورت شبانه روزی میزبان افراد بی‌خانمان هستند.

به گفته وی، همچنین گشت‌های فوریت اجتماعی در سطح معابر و پاتوق‌های معتادان به صورت ویژه گشت‌زنی خواهند کرد. ۳۵ گشت‌های حامی شهر همه مناطق ۲۲ گانه به صورت شبانه‌روزی فعال و خودروهای ویژه سازمان نیز در سطح کلان شهر تهران را پوشش خواهد داد.

با وجود آماده باش شهرداری تهران و ممانعت از آبگرفتگی معابر پایتخت، اما با توجه به سرمای هوا و بارندگی ها و استفاده بیشتر شهروندان از وسیله نقلیه شخصی، رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد: علاوه بر ترافیک صبحگاهی پیش بینی ما این است که ترافیک عصرگاهی نیز از حوالی ساعت ۱۶ آغاز شود و ماموران پلیس راهور درآماده باش کامل برای روانسازی ترافیک قرار دارند، اما لازم است شهروندان نیز همکاری لازم را با پلیس داشته و ضمن پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری در ساعات پیک ترافیک تا حد ممکن از ناوگان حمل و نقل عمومی برای تردد در سطح شهر استفاده کنند. 

البته  زاکانی شهردار تهران نیز در مورد ترافیک شدید تهران پس از بارش برف و باران، عنوان کرده بود که بارش باران و ایجاد ترافیک غافلگیری نیست، تا زمانی  که ٦٦ درصد حمل و نقل با ماشین شخصی صورت گیرد و تنها ٣٤ درصد آن با حمل و نقل عمومی باشد ترافیک وجود دارد و تا زمانی که این آمار برنگردد ترافیک باقی میماند.

وی ادامه داد: این غافلگیری ما نیست بلکه ظرفیت و اقتضاهایی است که در  شهر  وجود دارد که متناسب با یک بارش گره‌های ترافیکی ایجاد می‌شود و برخی از شب‌هایی که بارندگی سنگین و زیادی در شهر تهران وجود دارد  ١٠  هزار نفر در  خیابان ها کار می‌کنند.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *