تعلل شهرداری تهران در ارائه سند تحویل و تحول و بی توجهی شورایی ها برای بررسی

فهرست مطالب

گزارش تدوین «سند تحویل و تحول شهرداری تهران» از سوی شهرداری تهران یکی از اولین مصوبات شورای شهر ششم بود، گزارشی که قرار بود در مدت زمان کوتاه تحویل شورا شود و نشد، اما حالا بعد از یکسال به شورا آمده است و خبری از جزئیات آن و بررسی این سند در شورا نیست و به نظر می رسد این گزارش دیرهنگام شهرداری در ارائه، مورد بی مهری شورایی ها برای بررسی قرار گرفته است.

به گزارش آرونو ، ۱۹ مرداد ماه سال گذشته، اعضای شورای شهر تهران در همان روزهای اولیه فعالیت خود طرح دو فوریتی تحت عنوان ” الزام شهرداری تهران به تهیه سند تحویل و تحول شهرداری تهران” را به تصویب رساندند که براساس آن مدیران جدید شهرداری در دوره ششم ملزم شدند که گزارشی جامع از وضعیت شهرداری که تحویل گرفتند در تمام حوزه‌های مدیریتی تهیه و به شورای شهر ارائه دهند تا شهروندان و نمایندگان بدانند که شهرداری را در چه وضعیتی تحویل گرفته اند.

بعد از تصویب این طرح از شهرداری خواسته شد هرچه سریعتر این گزارش را به صحن شورای شهر بیاورد، اما تعللی در این زمینه رخ داد و بارها اعضای شورای شهر نسبت به تأخیر در ارسال این گزارش تذکر دادند، بگونه ای که مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی در تذکری از شهرداری خواست که هر چه سریعتر سند تحویل و تحول شهر تهران را ارائه کند و گفته بود: مصوباتی در شورای شهر تهران به تصویب رسیده که لازم است شهرداری در اجرای آن تعجیل کند که یکی از این مصوبات که از همه مهمتر و در قالب دو فوریتی تصویب شد، الزام شهرداری به تدوین سند تحویل و تحول بود که این سند، نقطه شروع برای مدیریت شهری محسوب می‌شود.

انتقاد از دیرکرد سند تحویل و تحول ادامه داشت تا اینکه یکسال بعد از تصویب طرح دو فوریتی ارائه سند تحویل و تحول، نهایتا شهرداری گزارشی را در قالب کتابچه به اعضای شورای شهر ارائه کرد، گزارشی که دیرهنگام به اعضا داده شد، اما می‌توانست اعضا را در درک واقعیت شهرداری کمک کند. البته درباره این سند جز یک گزارش آنهم از سوی ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در مورد وضعیت بدهی شهرداری در دوره پنجم و میراثی که برای دوره ششمی ها باقی مانده، خبر یا گزارش دیگری منتشر شد که در آن امانی تاکید کرده بود: در زمان آقای حناچی در خردادماه سال ۱۴۰۰ اعلام شده است که بابت وام و تسهیلات بانکی شهرداری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد؛ اما حالا در گزارش آقای زاکانی در مردادماه ۱۴۰۰ این رقم به بیش از ۵۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

امانی با بیان این‌که در زمینه اوراق مشارکت در زمان آقای نجفی ۱۰۰۰ میلیارد تومان، در زمان آقای حناچی ۳۶۳۷ میلیارد تومان و در زمان آقای زاکانی ۳۷۱۱ میلیارد تومان ثبت شده است، عنوان کرده است: در گزارش آقای نجفی در مورد دعاوی حقوقی عدد ۱۰ هزار میلیارد تومان ثبت شده است که البته از آنجایی که در دوران نجفی ناشی بودند و می‌خواستند به گزارش آب ببندند این بخش گزارش را به دو قسمت دعاوی حقوقی ثبت شده و دعاوی حقوقی احتمالی تقسیم کردند و در گزارش آقای حناچی به این قسمت توجه نشده و در گزارش تیم آقای زاکانی این عدد به یک هزار و ۸۲۴ میلیارد تومان رسیده است و تفاوت این عدد را با زمان آقای نجفی مورد توجه قرار دهید.

بجز این گزارش کوتاه، مطلب دیگری منتشر نشد که این موضوع انتقاد عضو شورای شهر را در پی داشت و امانی از بی توجهی سایر اعضا به این سند ابراز ناراحتی کرد.

ناصر امانی در گفت‌وگو با آرونو ،  با بیان اینکه یکی از اولین مصوبه های شورای ششم ، الزام شهرداری تهران به تهیه سند تحویل و تحول بود می گوید: براساس این مصوبه ما می‌خواستیم بدانیم که چه شهرداری و با چه شرایطی را از مدیران قبلی تحویل گرفتیم که نهایتا بعد از مدت طولانی شهرداری این گزارش را به شورا ارائه کرد.

وی با بیان اینکه گزارش تحویل و تحول شهرداری با تأخیر زیاد به شورای شهر رسید و زمانی هم رسید که اعضای درگیر کارهای جاری شده بودند، ادامه می‌دهد: به اعتقاد بنده از این گزارش آنگونه که باید بهره برداری نشد و تنها من در قالب یک تذکر ارقام و اعداد بدهی های شهرداری که برای ما به ارث گذاشته شده است را در صحن علنی بیان کردم و در حوزه منابع انسانی نیز در حال تدوین گزارش هستیم؛ اما سایر اعضا در مورد این گزارش در حوزه‌های کاری خود واکنشی نشان ندادند.

امانی اظهار می‌کند: هنوز هم فرصت بررسی این گزارش هست و باید این گزارش شهرداری که تحویل ما داده شده در همه ابعاد مورد بررسی قرار گیرد، چرا که ما باید به عنوان نمایندگان مردم بدانیم چه شهری را تحویل گرفته ایم تا برای آن برنامه ریزی درست داشته باشیم و به نظر می رسد باید کمیته و کمیسیون های شورای شهر نسبت به این گزارش حساس تر باشند.

همچنین مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگویی با آرونو در مورد چرایی بی توجهی اعضای شورا به این سند می گوید: گزارش تحویل و تحول باید در زمان خودش به شورای شهر تحویل داده می شد اما دیر آمد و اگر در زمان مقرر شده در مصوبه شورا این گزارش را به نمایندگان مردم می دادند، قاعدتاً می‌توانستیم مباحث مختلف را بررسی و مطرح کنیم؛ البته نه اینکه الان این مسائل قابلیت مطرح کردن ندارد، نه! اما وقتی بعد از  یکسال از شروع دوره و الزام شهرداری برای ارائه گزارش تحویل و تحول، گزارش می دهند از گذشته چه بگوییم؟ 

به گفته رییس شورای شهر تهران، ما اصرار نداریم که در گذشته بمانیم و انتقاد و ایراد بگیریم چراکه هرچه بوده گذشته و آن زمان باید تصمیم گرفته می شد، البته نباید گذشته ها را فراموش کرد بلکه باید عبرت گرفت. اینکه مدام روی آن تبلیغات کنیم کار مهمی نیست؛ بلکه باید کارهای اساسی و اصولی برای بهبود وضعیت موجود کرد.

انتقادات اعضای شورا برای ارسال دیرهنگام سند تحویل و تحول به شورای شهر تهران در حالی مطرح می‌شود که باقری سرپرست معاونت برنامه ریزی و امور شورای شهرداری تهران درباره چرایی این دیر کرد به آرونو می‌گوید: این سند در دور مدیریت وی تدوین نشده است، البته برنامه های تحولی شهرداری تهران در گزارش سند برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: برنامه چهارساله شهرداری تهران در قالب سند توسعه در حال بررسی است و تمام مولفه های تحولی مورد نظر شورا و شهرداری در این برنامه لحاظ می شود و با اتکا به این گزارش ما در تدوین برنامه چهارم به مسائلی همچون شفافیت، تعادل بین منابع و مصارف و…  تاکید کرده ایم و در نظر داریم در زمان بررسی برنامه چهارم یک به یک محورهای تحولی آن سند و محورهای مورد تاکید مدیریت شهری را بررسی  کنیم.

وی در مورد شرایط تحویل شهرداری تهران نیز با بیان اینکه با اتکا به چیزی که تحویل گرفتیم،  چشم اندازها را تدوین و مشخص کردیم، می افزاید: برهمین اساس برای هر کدام از مأموریت های شهرداری متناسب زمان تحویل،  برنامه ای نوشتیم و بخش زیادی از تحولات در آن، در برنامه چهارم نیز دیده می شود.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *