بازگرداندن ۹۰۰۰ میلیارد از امکانات شهر/ تلاش برای بستن کلیه پرونده‌های باز شهرداری تهران

شهردار تهران با بیان اینکه از سال گذشته تا امروز موفق شدیم بالغ بر ۹۰۰۰ میلیارد تومان از امکانات شهر را برگردانیم، گفت: تلاش می کنیم که کل پرونده هایی که از قبل وجود داشته را ببندیم و پرونده ای را هم به آینده اضافه نکنیم.

به گزارش آرونو ، علیرضا زاکانی در نشست مشترک با رئیس کل دادگستری استان تهران که امروز با حضور معاونان و مدیرانی از دو نهاد شهرداری و دادگستری برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دلایل تشکیل این جلسه اعلام خدا قوت به شما عزیزان در ایام فتنه ها بود که هجمه ای سنگین تر از هر روزی به انقلاب روا داشته و از طرف نظام سلطه و عناصر آن دنبال می شود.

وی با بیان اینکه کار دادگستری به گونه ای است که در حین و بعد از ماجرا باید بار سنگینی را بردارد، البته باری که خدا بر دوش افراد می گذارد خیر و برکاتی را دنیا و آخرت دارد و این بار مایه مباهات ما است، افزود: دلیل دوم تشکیل این جلسه، طلب کمک از سوی مدیریت شهری و اعلام آمادگی برای انجام وظایف است. یک سال و دو ماه و ۱۹ روز است که در شهرداری هستیم. در ابتدای ورود در تنش مالی بودیم اما از این تنش با انضباط مالی و ایجاد یک خزانه واحد که البته از سال ۹۷ باید اجرا می شد ولی شهرداران زیر بار اجرای آن نمی رفتند، خارج شدیم.

زاکانی با اشاره به اینکه در پایان سال قبل ۹۹ درصد بودجه ما محقق شد، ادامه داد: شهرداری در روزهای ابتدایی این دوره ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشت که تا پایان سال از ۸۰ میلیارد گذشت؛ در بودجه امسال نسبت به پارسال حدود ۱۳ هزار میلیارد افزایش پیدا کرده هدف گذاری ما تحقق ۱۵۰ درصدی آن است، البته همه این اتفاقات بدون حتی یک سانتیمتر تراکم فروشی است.

شهردار تهران اضافه کرد: شهر و کشور نیازمند یک اتفاق و تحول و پوست اندازی بزرگ است، چرا که این مسیر فعلی، نمی تواند ظرفیت بزرگی که انقلاب و امام (ره) و مقام معظم رهبری از ما طلب دارد را انجام دهد. این نکته یک تجدید نظر نیست، بلکه بازگشت به اصل انقلاب و آرمان‌های آن است؛ مثلا ما در بحث استقلال کشور، استقلال سیاسی داریم ولی استقلال فرهنگی و اقتصادی نداریم که این مسأله استقلال سیاسی ما را نیز تحت الشعاع قرار می دهد، بنابراین باید تحول لازم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در مدیریت شهری این تحول را از درون شهرداری شروع کردیم و جامعه هدف مان را تهران گذاشتیم، عنوان کرد: در این دوره از مدیریت شهری مبتنی بر مبانی مکتب امام (ره)، ۱۲ رویکرد مشخص را دنبال و چهار تحول بزرگ را در دستورکار قرار دادیم؛ البته تهران برای تحول بالغ بر ۲ تا ۳ هزار هزار میلیارد پول لازم دارد و در کنار آن نیاز به فکر، تجربه و کمک داریم‌.

زاکانی با بیان اینکه از سال گذشته تا امروز موفق شدیم بالغ بر ۹۰۰۰ میلیارد تومان از امکانات شهر را  برگردانیم، توضیح داد: در ۱۰ سال گذشته از ۴۸ پروژه مشارکتی در شهرداری تنها یک مورد آن موفق بوده، بر همین اساس تصمیم گرفتیم کلیه پرونده های باز در شهرداری را ببندیم، مثلا بستن یکی از این پرونده ها منشا قراردادی ۴۲ هزار میلیارد تومانی برای شهر شد. همچنین ما اعلام کردیم که مسئول تمام امورات تهران هستیم و در مواردی که غیر مستقیم به ما بر می‌گردد نیز تلاش می کنیم تا نهاد مربوطه موفق باشد تا گره از زندگی مردم باز کنیم.

شهردار تهران تحول درون زا را نخستین تحول برشمرد و گفت: ابر پروژه این بخش، تبدیل شهرداری از یک نهاد خدماتی به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی است و برای این ابر پروژه هشت کلان پروژه را تعریف کردیم.

وی تحول دوم را تحول سخت و کالبدی شهر عنوان کرد و افزود: بالاترین اعتراض مردم به ترافیک و آلودگی هوا و وضعیت مسکن است و بر همین اساس ابرپروژه مان را در این تحول، نوسازی شهر بر محور حمل ونقل عمومی قرار دادیم که بر محور ایستگاه های مترو ۴۹.۹ درصد مساحت تهران قابل نوسازی است و  در مجموع ۶۲.۵  درصد پلاک ها با اضافه شدن ایستگاه های  بی آرتی به این محور، قابل تغییر است.

زاکانی تحول سوم را تحول نرم و روحی شهر دانست و یادآور شد: تهران تا امروز تحول نرم نداشته مگر در دهه ۷۰ که آن هم بر خلاف اصول و مصالح انقلاب بود. خروجی تحول نرم، سامان یافتگی مشارکت مردم به ویژه بر محور نخبگان در اداره شهر  و ایجاد ۵۲ رویداد در سال است که مردم در آن شرکت می کنند و این تحول به دنبال تغییر سبک زندگی است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه تحول چهارم تحول فناورانه با هدف ایجاد شهر هوشمند است، خاطرنشان کرد: در این مسیر نیازمند کمک هستیم، مثلا از بعد اینکه فاصله ای که در اسناد جامع در بحث تکمیل ۱۱ خط مترو برای ما مشخص شده را از حدود ۲۰ سال به پنج سال کاهش دهیم؛ یا اینکه مثلا در بحث اتوبوس، سال‌ گذشته ۲۲۲۵ اتوبوس به ما تحویل شد ولی طبق اسناد جامع تهران نیاز به ۹۰۰۰ اتوبوس دارد، بر همین اساس از سال گذشته تا پایان سال هدف گذاری کردیم که ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس را فعال کنیم و اکنون تعداد آنها بالغ بر ۳۰۰۰ دستگاه است.

شهردار پایتخت ادامه داد: از ۷۸ هزار تاکسی و ون؛ ۶۰۰۰ مورد آن به ون بر می گردد که ۹۸ درصد از این ون ها فرسوده هستند و از عمر مفید بیش از ۵۰ درصد تاکسی های ما نیز گذشته است.

وی تأکید کرد: علاوه بر این، در پارک ولایت ۲۰۰ هکتار هسته مرکزی آن تبدیل به بزرگترین پارک علم و فناوری خاورمیانه خواهد شد و در حوزه بهداشتی نیز با توجه به اینکه تهران از لحاظ خدمات بهداشتی یکی از فقیرترین نقاط کشور است با وزارت بهداشت صحبت کردیم که برای ساخت پایگاه ها و مراکز بهداشتی در درون محلات کمک کنیم.

زاکانی با بیان اینکه بررسی دارایی ها و بانک اطلاعات مان را از سال قبل شروع و در مورد ساختمان های ناایمن و گودها نیز بررسی ها را آغاز کردیم، گفت: تلاش می کنیم که کل پرونده هایی که از قبل وجود داشته را ببندیم و پرونده ای را هم به آینده اضافه نکنیم.

نمای ساختمان یکی از گلوگاه‌های صدور پروانه

شهردار تهران امروز همچنین در حاشیه یکصد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در سخنانی با اشاره به تغییر مدیریت در متروی تهران، اظهار کرد: نوع مدیریت و نوع نگاه به انجام مسئولیت در شهرداری تهران متفاوت است. هر فردی که مسئولیتی را برعهده می‌گیرد موظف به انجام اقداماتی است. ما در هنگام آغاز به کار خود، نوع مسئولان را در کانون ارزیابی مشخص و احکام را یکساله صادر کردیم.

شهردار تهران با اشاره به انتخاب ۹۷ درصد از مدیران شهرداری از داخل بدنه، خاطرنشان کرد: احکام مدیران به صورت یکساله صادر شده بود که البته حکم بخش عمده‌ای از آنها تمدید شد. همه می‌دانند که یک روز را هم نباید برای رسیدن به اهداف مطروحه از دست بدهند.

وی با بیان اینکه در حوزه بهره برداری مترو نیز تا امروز یک مسئول را انتخاب کردیم، یادآور شد: پس از ارزیابی ها موقتاً سرپرستی که سابقه مدیریت داشته، انتخاب شد و پس از آن نیز جایگزینی را انتخاب کردیم و اکنون آقای درستی متولی شرکت بهره‌برداری متروی تهران شده است. باید به سمتی برویم که هلدینگ و بهره برداری مترو با یکدیگر هماهنگی داشته باشند که اکنون این هماهنگی کامل وجود دارد.

زاکانی با اعلام اینکه روز یکشنبه جلسه ای سه ساعته را در حوزه مترو برگزار کردیم، گفت: عملا تمام آنچه که ناظر بر مترو بود را دنبال کردیم و به جمع بندی کاملی رسیدیم. مترو سرمایه بسیار بالایی است و به سرمایه گذاری بیشتری نیز احتیاج دارد.

شهردار تهران در خصوص مشوق‌های ساخت و ساز بیان کرد: نمای ساختمان یکی از گلوگاه‌های صدور پروانه است و بر همین اساس دو جنس کار دنبال شد؛ یکی از این موارد نماهای الگو بودند که مورد تایید کارشناسان است و بر این مبنا افراد می‌توانند نمای خود را از میان آنها انتخاب کنند. برای اینکه نما در کمیته انتخاب شود باید کار بسیار سریعتر صورت گیرد. پس از تایید نمایی که توسط سازنده ارائه می‌شود، موضوع سریعا به خزانه کمیته نما وارد و منجر به این می‌شود که از خلاقیت افراد نیز حمایت صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه بهترین نما آن است که برای شهر هویت ایجاد کند و تاریخ کشور را جلوه دهد، یادآور شد: در گذشته بدون در نظر گرفتن سرانه‌ها ساخت و ساز صورت گرفته و هزینه‌هایی بر تهران تحمیل  و احکامی صادر شده است که در بستر آن هزینه های بسیاری روی دوش مردم قرار گرفته است؛ برای مثال در نفر آباد محیط بی دفاع شهری ایجاد شد و منجر به این شد که فردی که در این محیط زندگی می‌کند دچار مشکل شود.

زاکانی افزود: ما قاعده ای قرار دادیم تا بر اساس آن به سمت مردم و آبادانی شهر حرکت کنیم که این قاعده منجر به ایجاد رانت نمی‌شود. باید دست و پای روابط خاص را در تهران بست و ما بر همین اساس برنامه‌ای را در دستور کار قرار دادیم که به مردم ظلم نشود. چندین دهه است که مشکلات و گره‌هایی برای مردم ایجاد شده و ما به دنبال باز کردن گره‌ها هستیم چراکه مردم ما بسیار بزرگ هستند و باید به آنها کمک و خدمت رسانی کرد.

بر اساس گزارش سایت شهر، وی با اعلام اینکه امروز صبح جلسه‌ای را حدود سه ساعت و نیم با دادگستری تهران برگزار کردیم، گفت: در این جلسه در رابطه با حل تمام مشکلات و گره‌های موجود سخن به میان آمد. بسیاری از مجوزهای تهران نیاز به مجوز سایر دستگاه ها دارند و ما موضوع را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *