ایجاد پارک آبخیز در «وردیج» و« دلیچای» طی سال جاری

فهرست مطالب

مدیر کل منابع طبیعی استان تهران با بیان اینکه ساخت دو پارک آبخیز در محدوده وردیج و دلیچای در دستور کار است، گفت: هیچ مانعی برای ایجاد پارک‌های آبخیز وجود ندارد و نیاز به امضای تفاهمنامه میان سازمان منابع طبیعی و شهرداری‌ها است. این کار طی سال جاری در دستورکار قرار دارد.

به گزارش آرونو نوع بارندگی و وضعیت ساخت شهرها در کشور ما شرایطی را به‌وجود آورده است که اغلب آن‌ها با هنگام بارش‌های شدید با مشکل سیل مواجه می‌شوند؛ وضعیتی که در سال‌های اخیر به‌کرات در مناطق مختلف کشور شاهد آن بوده‌ایم و خسارت‌هایی را نیز به‌دنبال داشته است. برای کنترل و کاهش آسیب‌های ناشی از سیل در  سال‌های اخیر صحبت از تاثیرات و اهمیت فعالیت‌های آبخیزداری و پارک‌های آبخیزداری مطرح بوده است. در حوزه آبخیزداری اقداماتی انجام شده است اما ایجاد پارک‌های آبخیزداری در سال ۱۴۰۰ در برنامه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصویب شد. در حقیقت پارک آبخیز پاسخی به دو نیاز کنترل سیلاب‌های شهری و ایجاد تفرجگاه طبیعی در مجاورت مراکز جمعیتی است که به گفته ابوالقاسم حسین‌پور- مدیرکل سابق دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور- احداث پارک‌های آبخیزداری حتی در زمینه اشتغال، درآمدزایی و کمک به اقتصاد ساکنان و آموزش و ارتقای سطح آگاهی‌های مردم در زمینه منابع طبیعی نیز کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید:

رضابیانی – مدیر کل منابع طبیعی استان تهران – در گفت و گو با آرونو ، درباره آخرین وضعیت پارک‌های آبخیز اظهار کرد: در سال جاری ایجاد پارک آبخیز در دو حوزه «وردیج» – که مشرف به تهران است- و «دلیچای» در شهرستان دماوند در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: عملیات پارک آبخیز با همکاری سازمان منابع طبیعی و آخیزداری کشور و شهرداری‌ها انجام می‌شود. در این پارک‌ها دو نوع عملیات بیولوژیک ومکانیکی در دستور کار است که در زمینه بیولوژیک کاشت درخت مد نظر است و در حوزه مکانیکی – که در آبخیزداری نیز انجام می‌شود- شهرداری‌ها در آن محدوده با ایجاد مسیرهایی فضای مناسبی را برای مردم در پشت بندها که آب وجود دارد و بارندگی رخ می‌دهد، ایجاد می‌کند. 

مدیر کل منابع طبیعی استان تهران افزود: برای ایجاد این پارک‌ها نیاز به تفاهمنامه است که در دستورکار سال جاری قرار دارد که امسال حتما انجام شود و در هر دو شهرستان وردیج و دلیچای نیز این بحث را داریم.

وی درباره تامین اعتبار برای انجام پروژه پارک آبخیز افزود: هیچ مانعی برای انجام این کار وجود ندارد و این کار به‌صورت تفاهم میان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و شهرداری انجام می‌شود که بخشی از اعتبار آن توسط سازمان منابع طبیعی و بخشی هم برای طراحی‌های داخلی توسط شهرداری‌ها تامین می‌شود.

بیانی افزود:  احداث پارک‌ آبخیز در مناطقی مانند همچون گلابدره، دربند و هزاردره  برای سال‌های آینده در دستور کار است.

وی در خصوص برنامه‌های آبخیزداری و افزایش آن گفت: از میان ۱۳۶ حوزه‌ای که برای آبخیزداری مدنظر بود ۱۰۹ حوزه به اتمام رسیده است و هم اکنون فعالیت آبخیزداری در استان تهران ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی را به سرانجام رساندیم و ۲۱ حوزه نیز در دست اجرا است.

بیانی در پایان تصریح کرد:تلاش می‌کنیم با اعتبارات اختصاص یافته از سوی استانداری و سازمان برنامه و بودجه بتوانیم حوزه‌های بلقی مانده درتهران را به اتمام برسانیم تا هم از فرسایش خاکی جلوگیری شود و هم آسیب‌ سیل‌های شدید ناشی از تغییر اقلیم را در استان تهران به حداقل برسانیم.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *