احیای دوچرخه سواری در تهران

|

فهرست مطالب

کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران به درخواست پرتکرار شهروندان به موضوع دوچرخه وارد شد.

به گزارش آرونو ، جلسه کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای شهر با حضور سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، سید محمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران و شهریار افندی زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران برگزار شد. 

در ابتدای این جلسه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید واقعیت های شهر را دید و نگرانی های مردم را درک کرد، گفت: گاهی اوقات باید خودمان بانی تغییر و تحولات باشیم، حتما به خاطر دارید که در چند دهه گذشته دوچرخه سواری امری عادی در تهران و بسیاری از شهرهای کشور  به شمار می‌رفت؛ اما متأسفانه با عملکرد ناقص در حوزه فرهنگ سازی و غلبه خودرو محوری، شانس دوچرخه سواری را از شهروندان گرفتیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه آلودگی هوا تبدیل به چالش همیشگی تهران شده است، اظهار کرد: دوچرخه می‌تواند یکی از ابزارهای کاهش آلودگی هوا باشد. 

تشکری هاشمی تصریح کرد: در تشخیص اینکه در کدام خیابان‌ها باید خطوط دوچرخه سواری احداث شود بد عمل کرده‌ایم؛ زیرا نیازی نیست در تمام خیابان های تهران این خطوط احداث شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه باید گزینه‌ها و راه حل‌های متنوع را پیش روی شهروندان قرار داد تا با مشارکت مردم بر پدیده های ناهنجار ترافیکی و آلودگی هوا غلبه کرد، اظهار کرد: ما باید این  پیام را به شهروندان منتقل کنیم که دوچرخه سواری برای سلامت روان و جسم آنها و از بین بردن آلودگی هوا یک راه حل است. 

وی ادامه داد: چرا وقتی مثلا ۳۰۰ میلیارد تومان برای یک پل هزینه می‌کنیم ناراحت نمی‌شویم؛ اما برای ایجاد  زیرساخت های دوچرخه سواری و فرهنگ آن کاری انجام نمی‌دهیم و هیچ هزینه ای نمی کنیم. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد دوچرخه‌سوار هستیم نه مسیر دوچرخه سواری گفت: باید تأکید کنیم که به هیچ وجه مخالف و ضد دوچرخه سواری نیستیم و همانطور که دوره سابق با این عنوان معروف شد که هیچ کاری جز دوچرخه سواری نکرد ما نیز نباید تحت عنوان مخالفان دوچرخه سواری شناخته شویم. 

وی ادامه داد: باید از مناطق خواسته شود مسیرهای مناسب دوچرخه سواری را مشخص کنند تا سریعا در آن مکان ها خدمات دوچرخه  سواری فعال شود. همچنین در  پارک های ترافیکی باید آموزش دوچرخه سواری برای کودکان ایجاد شود.

تشکری هاشمی گفت: در باب اقدامات فرهنگی، فعالیتی توسط شهرداری انجام نشده است مردم یک شبه به اهمیت دوچرخه سواری اقناع نمی‌شوند؛ بلکه باید رفته رفته و از طریق تبلیغات و کار فرهنگی این کار را انجام داد. 

«بیدود» یک سرمایه ملی است

وی با اشاره به فعالیت های شهروندان در حوزه دوچرخه سواری گفت: می‌توان با شناسایی مسیرهای کم ترافیک در روزهای تعطیل فضایی را برای دوچرخه سواری ایجاد کرد. «بیدود» یک سرمایه ملی است؛ اما اکنون دوچرخه های آن زیر آفتاب رها شده‌ و هیچکس  پاسخگوی این رهاشدگی نیست.
 
در ادامه شهریار افندی زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران با اشاره به اهمیت دوچرخه سواری در تهران افزود: در بحث استفاده از دوچرخه موارد بسیاری مطرح است که یکی از آنها بحث سخت افزاری است یعنی باید امکاناتی برای ترغیب ‌شهروندان به استفاده از دوچرخه ایجاد شود. 

نمی‌توانیم به اجبار فرهنگ دوچرخه سواری را ایجاد کنیم

وی ادامه داد: علاوه بر لزوم وجود امکانات سخت افزاری، ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری نیز اهمیت دارد و ما نمی‌توانیم به اجبار فرهنگ دوچرخه سواری را ایجاد کنیم. 

افندی زاده با بیان اینکه باید مکان‌هایی برای دوچرخه سواری ایجاد شود، اظهار کرد: باید در این مکان‌ها افراد علاقه مند دوچرخه سواری کنند همچنین باید مسیرهای پیشنهادی دوچرخه سواری مورد بررسی قرار گیرند زیرا تمامی مسیرها پتانسیل لازم را ندارند و بازنگری بر روی مکان ها باید توسط سازمان انجام شود. 

در ادامه سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه باید آسیب شناسی شود که نتیجه احداث خطوط دوچرخه سواری در تهران چه بوده است، گفت‌: متأسفانه هنوز بررسی نشده که آیا می‌توان این مد حمل و نقلی را ایجاد کرد یا خیر؟، تا زمانی که شوق استفاده از دوچرخه سواری را ایجاد نکنیم نمی‌توانیم دوچرخه را به عنوان یک مد حمل و نقلی بنامیم. 

باید دوچرخه را تبدیل به یک مد کرد

وی ادامه داد: ما می‌توانیم دوچرخه را به دبیرستان‌ها بدهیم تا دانش آموزان برای تردد از مدرسه به خانه از دوچرخه استفاده کنند، با استفاده از مشوق‌های کوچک می‌توان دوچرخه را تبدیل به یک مد کرد. 

آقامیری گفت: باید بیشتر انرژی خود را برای ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری بگذاریم؛ برای مثال در پارک‌های جنگلی دوچرخه بسیار بیشتر از سطح خیایان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر قرار است برنامه‌ای هم ایجاد کرد باید از طریق مشوق‌ها در میان نسل جوان  باشد.

انتهای پیام 

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *