جشنواره امام رضا (ع) به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌رود/ اجرای ۵۰۰ رویداد فرهنگی در چله رضوی

فهرست مطالب

مدیرعامل بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) برنامه‌های این جشنواره را تشریح کرد و از اجرای ۵۰۰ رویداد فرهنگی در چله رضوی خبر داد.

به گزارش آرونو ، سعیدی زاده ـ مدیرعامل بیست و یکمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) ـ سه‌شنبه (۴اردیبهشت) در تشریح برنامه‌های جشنواره رضوی با عنوان «چله رضوی» با اشاره به اینکه جشنواره امام رضا (ع) یک جشنواره مردمی در عرصه‌های مختلف است، اظهار کرد: رویکرد ما در سال‌های پیش‌رو رویکرد محتوایی است تا سیره زندگی رضوی را مردم بیشتر از همیشه بشناسند. ما در عرصه‌های مختلف محتوایی برای هنرمندان بخش‌های زیادی در نظر داشته‌ایم.  

او با اشاره به رونمایی از اپلیکیشن «منظومه رضوان» در روز ولادت امام رضا (ع)، اظهار کرد: ۳۱ اردیبهشت‌ماه همزمان با سالروز ولادت امام رضا (ع) از این اپلیکیشن رونمایی می‌شود تا از این طریق مردم و هنرمندان بتوانند راحت‌تر با ایده‌های هنرمندان آشنا شوند و از آنها بهره ببرند. ارائه آثار هنری را بر مبنای اصالت تعریف کرده‌ایم تا ایده‌های خوبی را در عرصه فرهنگ رضوی از سوی هنرمندان را داشته باشیم. نکته دوم استفاده از هنرمندان شاخص در تراز این جشنواره است. در این دوره از جشنواره رویکرد ما به سمت حرفه‌ای و تخصصی شدن بود، به همین دلیل حضور اصحاب هنر و رسانه در شوراهای سیاست‌گذاری و در مدیریت جشنواره را داشتیم.

او ادامه داد: رویکرد دیگر ما حمایت از هنرمندان در تولید محتوا است. امسال منابع خوبی برای ارتقا محصولات تعریف کرده‌ایم و بالغ بر پنج میلیارد در این جشنواره سرمایه‌گذاری شده است و این حمایت بنیاد از هنرمندان برای توسعه فرهنگ رضوی است تا محصولات خوبی به جشنواره ارائه شود. همچنین رویکرد آموزشی را نیز در این دوره از جشنواره داشته‌ایم و اعتقاد داریم مداخله فرایندی با برگزاری دوره‌ای آموزشی و ارتباط با جامعه اساتید است که در این دوره چهار دوره کارگاه آموزشی برگزار شده است. در حوزه گرافیک ۲۵۰ گرافیک، ۳۵۰ نفر در حوزه عکاسی در این دوره‌ها آموزش دیده‌اند.

سعیدی زاده گفت: ما در این دوره از جشنواره از ظرفیت مردمی و حلقه‌های مردمی بهره برده‌ایم. همچنین مجموعه خوشنویسان را پررنگ‌تر از همیشه داشته‌ایم تا این هنر نیز در خدمت جریان رضوی باشد. همچنین نمایش رضوی، شعر رضوی را مد نظر داشته‌ایم.

او درباره اینکه دستاوردهای این جشنواره در کجا برای مخاطبان ارائه و به اشتراک گذاشته می‌شود؟ گفت: امسال از پایان جشنوراه از سایت «پنجره» در روز میلاد امام رضا (ع) رونمایی می‌شود که در این سایت تمام آثار برجسته برای هنرمندان و مردم قرار خواهد گرفت. بیش از ۱۵ نهاد تخصصی با این مجموعه همکاری کرده‌اند تا از ظرفیت بیشتری بهره ببریم و هدف ما این است تا از ظرفیت جشنواره برای تولیدات در دسترس مردم بهره ببریم و این محتویات به رسیدن به سبک زندگی رضوی در جامعه کمک کند.

سعیدی زاده افزود: بالغ بر ۵۰۰ رویداد فرهنگی‌ و هنری در سطح کشور برگزار می‌شود، ۴۵ گروه با ۴۵۰ اجرا تئاتر را در اردیبهشت ماه سال جاری داریم. قطعا یکی از حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌های دینی کشور در حوزه فرهنگ و هنر جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) است بر همین اساس این جریان باید حرفه‌ای و مردمی باشد. در دوره بعد قرار است به بعد بین‌المللی امام رضا (ع) بیشتر از گذشته مد نظر خواهد بود. جشنوراه فیلم رضوان را امسال به صورت تخصصی خواهیم داشت.

فرهاد قائمیان ـ دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی و فرهنگی و هنری امام رضا(ع) ـ نیز با بیان اینکه رویکرد اساسی مدیریت این است که جشنوراه‌های رضوی مردمی‌تر از همیشه باشد، گفت: سعی کردیم شوراهای سیاست‌گذاری در تمام دفاتر شکل بگیرد، در بخش جشنواره روستایی و عشایری دو بخش سرود و تئاتر را داریم که در این بخش مردم روستای «کردر» تمام زندگی خود را در اختیار این جشنواره قرار می‌دهند. همچنین چاوشی‌خوانی و نقاره خوانی رضوی در ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه در استان بوشهر برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: در جشنوراه نمایشی، بخش تئاتر را داریم از جمله تئاتر صحنه‌ای، کودک و ونوجوان، تئاتر خیابانی. در تئاتر صحنه‌ای ۱۷ اثر را در ۱۰ استان داریم، در تئاتر خیابانی ۱۸ اثر را در ۱۵ استان کشور داریم،در تئاتر کودک و نوجوان ۱۰ اثر در هشت استان به روی صحنه می‌رود. در عرصه خوشنویسی ۳۲۰ اثر خوشنویسی ارسال و ۱۵۰ اثر انتخاب شده است.

دبیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی و فرهنگی و هنری امام رضا(ع) ادامه داد: در جشنوراه عکس، چهار کارگاه آموزشی برگزار شد که از جمله این کارگاه‌ها در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، حرم حضرت معصومه(س) و حرم شاه چراغ(ع) و آستان قدس رضوی برگزار شد. در جشنواره سرود با مشارکت وزارت آموزش و پرورش داوری در سه بخش میدانی رقابتی و همگانی برگزار شد. تولید هشت قطعه سرود با محتوا و مضامین رضوی را انجام داده‌ایم. همچنین آوای ارادت رضوی را در هشت استان داریم.

در بخش دیگری از این نشست سعید زمانی محبوب -دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)- با بیان اینکه جشنواره امام رضا(ع) در بخش‌های روستایی، سرود، اجراهای نمایشی، خیابانی، نقاله‌خوانی، پرده‌خوانی، عکس روستایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: تا به امروز بیش از ۱۵۰۰ اثر هنری از هنرمندان روستایی دریافت شده است.

وی ادامه داد: چهارده اثر نمایشی در بخش روستایی ارسال و ۸گروه به اختتامیه دعوت شدند. همچنین جشنواره عمومی دیگر ما مربوط به حوزه دانش‌آموزی است که ۱۳امین جشنواره سرود را برگزار می‌کنیم که امسال برای اولین بار سرود میدانی هم به آن‌ اضافه شد که ۸گروه منتخب در آستان‌ اجرا خواهند داشت.

زمانی اضافه کرد: رویکرد دیگر در حوزه سرورد است که گروه‌های برگزیده در کنار کاروان‌های زیر سایه خورشید در ده استان حضور خواهند داشت. امسال همچنین سرودخوانی و بحث اجرای تئاتر خیابانی و و تجلیل از شعرای ملی را هم داریم.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرد: در این دوره مشارکت نهادهای تاثیرگذار فرهنگی به شکلی جریان‌ساز بود و در مجموعه‌های مختلف مشارکت‌ها آغاز شده است.

وی ابراز کرد: بعد از اتمام ماه رمضان و تعطیلات عیدفطر برنامه‌های چله رضوی از ۲۵فروردین اجرای تئاتر صحنه‌ای در تهران آغاز شده است. محافل شعری در جشنواره شعر کودک و نوجوان در ۵استان قم، کرمان، هرمزگان، خراسان رضوی، تهران و همدان برگزار می‌شود. در این‌ میان از دو شاعر آقایان مزینانی و محقق به عنوان شاعران حوزه کودک و نوجوان تقدیر می‌شود.

دبیر اجرایی جشنواره امام رضا(ع) بیان‌کرد: در شعر فارسی پنج‌ محفل شعری در پنج استان برنامه‌ریزی کردیم‌ که‌ از ۱۶ اردیبهشت تا اختتامیه جشنواره در قم‌،خراسان رضوی، کرمان و تهران برگزار می‌شود. پنج محفل شعر هم در تهران، اردبیل و خراسان رضوی برای شعر آذری برگزار می‌شود. شعر عربی نیز در ۷اردیبهشت‌ماه در استان خوزستان برگزار می‌شود.

زمانی ادامه داد: سه جشنواره شعر ما در استان‌های ‌میزبان کرمان شعر فارسی، آذربایجان غربی شعر آذری و آبادان شعر عربی خواهد بود.

وی گفت: به لحاظ کمی‌ و کیفی جشنواره رشد داشته است، ۴۰۶اثر در سامانه‌ شعر فارسی ثبت نام‌ کرده و هزار و ۵۰۰ ‌شعر فارسی آمده است، همچنین ۲۷۰اثر شعر عربی و ‌۵۰۰شعر آذری ارسال شده است و در حوزه کودک و نوجوان نیز ۳۵۰اثر داشتیم.

دبیر اجرایی جشنواره امام رضا(ع) تاکید کرد: در بخش «آوای ارادت رضوی» در ۸استان کشور این بخش به شکل ملی برگزار می‌شود، ۱۰گروه‌ موسیقی مقامی برای مردم‌ در این‌ بخش‌ اجرا خواهند داشت. در این‌ دوره از جشنواره‌ها برای عمومی کردن برنامه‌ها به‌ صورت جدی‌ برنامه‌ریزی شده است.

زمانی خاطرنشان کرد: در جشنواره‌های تجسمی‌ نیز کارکاه‌های عکاسی در سیزدهمین‌ دوره خود برگزار می‌شود، نهایتا ۳۰۰ عکاس در کارگاه‌های امسال حضور داشتند و نشست‌های آموزشی نیز برگزار و نمادهای مهم در عکس رضوی مورد بررسی قرار گرفت. در همین راستا بقاع متبرکه منتسب به امام رضا(ع) نیز مورد توجه این‌ کارگاه‌ها بوده و عکاسی شدند.

به گفته زمانی، به عکاس اجتماعی، معماری اسلامی ‌و فضاهای مرتبط با فرهنگ رضوی هم توجه شده است.

وی ادامه داد: خوش‌نویسی ۳۲۰ اثر دریافت شد که ۱۵۰اثرمنتخب‌ در فرودین‌ داوری شد. جدای از آثار برگزیده خوش‌نویسی در تلاش هستیم ‌از عراق، لبنان، سوریه، عربستان و پاکستان هنرمندان خوش‌نویش آثار خود در مورد امام رضا(ع) ارسال کنند و نمایشگاهی برگزار شود. البته نمایشگاه عکس هم‌ به عنوان رویداد جانبی برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی جشنواره امام رضا(ع) یادآور شد: همانطور که جشنواره‌ فجر برگزار می‌شود در تلاش هستیم از شوال تا ماه ذی‌القعده فعالیت‌های بنیاد امام رضا(ع) را بسترسازی و نهادینه‌سازی کنیم تا تمام‌ فعالیت‌های رضوی در ایام ذی‌القعده شکل بگیرد.

زمانی افزود: امسال توانستیم جشنواره‌های تخصصی در ۱۳ عنوان و جشنواره عمومی را در دو عنوان کودک و نوجوان و روستایی رقم بزنیم، اما در سال جدید در تلاش هستیم دانشگاه و موسسات آموزش عالی در فرهنگ رضوی دخیل کنیم.

وی تاکید کرد: حضور استان‌ها و مشارکت آنها در اجرای برنامه‌های فرهنگی امسال بیش از گذشته است و کمتر استانی است که در برنامه‌های رضوی حضور نداشته باشند.

d8acd8b4d986d988d8a7d8b1d987 d8a7d985d8a7d985 d8b1d8b6d8a7 d8b9 d8a8d987 d8b3d985d8aa d8add8b1d981d987d8a7db8c d8b4d8afd986 d9be 6627c04a78372

دبیر اجرایی جشنواره امام رضا(ع) اظهار کرد: ما سعی کردیم اختتامیه‌ها را به صورت استانی برگزار کنیم. در هر اختتامیه هم به پیشکسوتان عرصه رضوی توجه شده و با توجه به موضوع جشنواره تجلیل از آنها انجام‌ می‌شود.

زمانی گفت: آیین اختتامیه ‌۲۱ امین دوره  جشنواره ‌امام رضا(ع) در ۳۱اردیبهشت‌ماه در شام‌ میلاد امام رضا(ع) با حضور تمام داوران، برگزیدگان، عناصر فرهنگی و هنری، مسئولین فرهنگی مجموعه‌های مردمی و تشکل‌های مردمی برگزار خواهد شد.

در بخش پایانی این‌ نشست، سیدجواد رفائی -مسئول دفترهای تخصصی جشنواره‌های امام رضا(ع) اظهار کرد: جشنواره‌های امام رضا(ع) نیاز به دفاتر تخصصی برای پشتوانه دارد و اگر قرار باشد جشنواره‌ها هرساله دارای‌ ویژگی‌خای خاص و جدید باشد باید از هنرمندان‌ زبده استفاده شود و از این‌رو در حوزه تصویری، نمایشی، شعر و ادبیات فارسی، عکاس و تجسمی دفاتر تاسیس شد و دبیران جشنواره‌ها عضو این دفاتر هستند.

وی ادامه داد: این دفاتر در انتخاب دبیران جشنواره باید تاثیرگذار باشند و در سال‌های آتی این دفاتر مرجعیت تخصصی را داشته باشند. در حوزه تئاتر در چند ساله گذشته به ویژه کودک و نوجوان اجراها کمتر بود اما از امسال بلیط‌فروشی در اختیار اجراها قرار می‌گیرد و بیش از چندین‌بار اجرا در طول سال خواهند داشت.

رفائی در پایان گفت: در نظام جمهوری اسلامی‌ یکی‌ از جاهایی که می‌توان مردم‌ را دخیل کرد همین هنرهای نمایشی است. از این رو در تلاش هستیم یک‌ جریان جدید به جشنواره اضافه کنیم. از این رو  ۱۶گروه نمایشی به جشنواره راه پیدا کردند.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *