فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست؟
تفاوت بین فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و فناوری اطلاعات (IT) چیست؟ در فناوری اطلاعات و ارتباطات، ابزارها و فناوری های ارتباطی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و از عناصر مهم برای برخورداری از مزایا و موفقیت فناوری اطلاعات و ارتباطات محسوب می شوند. در زیر با تعاریف مختلف ICT بیشتر آشنا خواهیم شد:
در اوایل دهه 1990 مجموعه سختافزار، نرمافزار، شبکه و صنایع وابسته به فناوری اطلاعات (IT) معروف شد. در فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، تأکید و محوریت بر جنبه ارتباطی است، از این رو ارتباطات یک «ضرورت» است که بدون آن فناوری اطلاعات نمی تواند خدمات ارائه کند.
فناوری اطلاعات و ارتباطات اصطلاحی است که به هر نوع وسیله یا برنامه ارتباطی اطلاق می شود، مانند رادیو، تلویزیون، تلفن همراه، رایانه، نرمافزار، سختافزار شبکه، سیستم های ماهواره ای و غیره. آنها (جلسات از راه دور، آموزش از راه دور).
فناوری اطلاعات و ارتباطات اغلب در یک زمینه و زمینه خاص مورد بررسی قرار می گیرد، به عنوان مثال: فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش، مراقبت های بهداشتی، کتابخانه ها و غیره.
فناوری اطلاعات و ارتباطات مجموعه ای از سختافزار، نرمافزار، شبکه و ابزارهای ارتباطی است که برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز شما طراحی شده است.
تلاقی محاسبات و ارتباطات باعث ایجاد فناوری اطلاعات و ارتباطات می شود. (ارتباط بین استفاده از رایانه و تمام عملکردهای آن، به ویژه پردازش و ذخیرهسازی داده ها توسط بسیاری از ابزارهای ارتباطی)
اگرچه فناوری مرتبط با کامپیوتر در طول جنگ جهانی دوم به هر طریقی مورد استفاده قرار گرفت، پتانسیل بزرگ آن پس از تحقق دو پیشرفت بزرگ در سال 1980 برای همه آشکار شد: تکامل صنعت نیمه هادی (ترانزیستورها، مدارهای مجتمع، ریزتراشه ها)،
ایجاد از کامپیوترها کوچکتر و ارزانتر در نتیجه این پیشرفت بزرگ، امکان استفاده از رایانه در مقیاس بسیار بزرگ و برای کاربران عمومی ارائه می شود (فقط به اطراف نگاه کنید!). دومین پیشرفت بزرگ، اتصال کامپیوترها به یکدیگر و ایجاد شبکه های کامپیوتری است. علاوه بر این، با استفاده از فناوری های مختلف مخابراتی و ارتباطی، قابلیت اتصال و ارتباط بین شبکه های کامپیوتری ارائه می شود. تحولات فوق زمینه را برای انقلاب عظیم اطلاعاتی در دوران اخیر و ظهور بسیاری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ایجاد کرده است.
مهمترین ویژگی فناوری اطلاعات و ارتباطات نحوه ذخیره، پردازش و دسترسی به اطلاعات است.
به مجموعهای از فناوریها اطلاق میشود که ذخیره، استفاده، انتقال و توزیع اطلاعات را از طریق رسانهها امکانپذیر میسازد.
فناوری های اطلاعات و ارتباطات بر فراگیر بودن رسانه های اطلاعاتی، ذخیرهسازی و پردازش اطلاعات و دستگاه های انتقال و دسترسی به اطلاعات تاکید دارند. بدیهی است در این راستا علاوه بر فرصت های مخابراتی، سایر رسانه های جمعی مانند رادیو و تلویزیون نیز در فهرست رسانه های ارتباطی (کانال نشر و انتشار اطلاعات) قرار خواهند گرفت.
زیرساخت فناوری های اطلاعات و ارتباطات در مرحله اول مستلزم وجود زیرساخت اطلاعاتی است که تمامی وسایل و تجهیزات ارتباطی مانند تجهیزات مخابراتی، رادیو و تلویزیون در آن قرار می گیرد.
زیرساخت اطلاعاتی اساس زیرساخت فناوری های اطلاعات و ارتباطات محسوب می شود که امکان ارائه خدمات اطلاعاتی با هر کیفیتی را فراهم می کند.
بر این اساس، فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توان سه مولفه اصلی متضاد با یکدیگر در نظر گرفت:
زیرساخت اطلاعات (II)
در زیرساخت اطلاعاتی، هدف توسعه و گسترش امکانات زیر است:
شبکه و خدمات مخابراتی
فن آوری های انتقال
سوئیچینگ و مسیریابی
خرید و فروش
ارتباطات چند رسانه ای (صوتی، تصویری)
دلتا i:
تلفن همراه، بی سیم
شبکه های فیبر نوری
سیستم های ماهواره ای
سیستم های اطلاعاتی
ترکیبی از سیستم های مخابراتی و چند رسانه ای
ارتباط سریع محلی
ارتباطات پرسرعت در شهرها، مناطق و در سطح کشور
فناوری اطلاعات (IT)
در فناوری اطلاعات به موارد زیر توجه می شود:
داده ها را ذخیره کنید
پردازش و ارائه اطلاعات
سیستم عامل
زبان برنامه نویسی
مهندسی فرایند
برنامه های کاربردی
شرکت در:
پروتکل های شبکه
شبکه های ذخیرهسازی داده ها
فناوری های رمزگذاری و امنیتی
سختافزار (کامپیوتر، سرور و …)
طراحی پایگاه داده
زبان های ارائه محتوا در وب مانند HTML، XML
تشخیص و پیشگیری از حمله
اطلاعات برنامه (IA)
در برنامه های اطلاعاتی موارد زیر در نظر گرفته می شود:
ارائه خدمات
به اشتراک گذاری دانش
مدیریت دولتی
خدمات اجتماعی
راه حل های تجاری
تولید و انتشار محتوا
شرکت کرد:
تحصیلات
ایجاد فرصت های اقتصادی و درآمد
توسعه روستایی
بهبود سلامت شهروندان، به عنوان مثال استفاده از تله مدیسین
مسائل ایمنی و نظارت بر محیط زیست
اقتصادي او دولتي مدیریت
کتابخانه های الکترونیکی
تجارت الکترونیکی
بانکداری الکترونیک
اگر
تا آن زمان…
مشاهده می شود که برای هر یک از سه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حوزه های خاصی در نظر گرفته شده است، اما در عمل تعریف دقیق این حوزه ها دشوار و گاه غیرممکن است. به عنوان مثال، نرم افزارهای کاربردی در حوزه فناوری اطلاعات طبقهبندی می شوند، اما می توانند در زیر شاخه برنامه های کاربردی اطلاعات (IA) پیادهسازی شوند.
علاوه بر این، ارتباطات چند رسانه ای تحت زیر بخش زیرساخت اطلاعات (II) قرار می گیرد، اما زیربخش فناوری اطلاعات (IT) نیز ممکن است برخی از عملکردهای چند رسانه ای را پیادهسازی کند.
علیرغم نبود محدوده مشخص و روشن برای هر عنصر از سه بخش زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات، با در نظر گرفتن وزن استفاده از ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری در هر بخش، می توان به تفکیک خاصی دست یافت. . یافت شد:
عناصر زیرساخت اطلاعاتی (IT) نیاز به استفاده از طیف وسیعی از تجهیزات و امکانات فیزیکی مانند سیستم های سوئیچینگ، شبکه های مسیریابی، ارتباطات پهن باند ثابت و سیار و شبکه های رادیویی دارند. در این راستا برای انجام عملیات و مدیریت زیرساخت فیزیکی متشکل از عناصر و تجهیزات سخت افزاری باید از سخت افزارها و نرم افزارهای مختلفی استفاده شود.
با طراحی و پیادهسازی زیرساخت اطلاعاتی (پلتفرم ارتباطی) دستگاه های مختلف اعم از تلفن ثابت، تلفن همراه، دستگاه های بی سیم، رایانه های شخصی و ارائه دهندگان خدمات می توانند به شبکه متصل شده و از خدمات مختلف استفاده کنند.
اتصال به زیرساخت اطلاعاتی (ارتباطاتی) می تواند به طور مستقیم (از طریق یک شبکه ایجاد شده) یا با استفاده از تجهیزات ویژه مانند مودم، کارت ISDN، خطوط DSL یا دستگاه های بی سیم انجام شود. به عنوان یک قاعده، شکاف دیجیتالی بین جوامع غنی و فقیر با تنوع، کمیت و کیفیت کانالها و زیرساختهای ارتباطی سنجیده میشود.
البته اگر ایجاد زیرساخت اطلاعاتی بدون وسایل ارتباطی (کمی و کیفی)، فرصت استفاده بهینه و بهینه از زیرساخت و در نهایت فرصت استفاده از دستاوردها و پتانسیل های ارائه شده در بخش های فناوری اطلاعات را در نظر بگیریم. و برنامه های داده دستگاه های ارتباطی (به عنوان مثال تلفن ثابت، تلفن همراه) شرط لازم برای دسترسی به مسیر اطلاعاتی محسوب می شوند.
بدیهی است که تنوع، کیفیت و مقرون به صرفه بودن وسایل ارتباطی فرصت های زیادی را برای استفاده از منابع اطلاعاتی ایجاد می کند. دسترسی به منابع اطلاعاتی اعضای جامعه یکی از عناصر اصلی سیاستگذاری در تعیین استراتژی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در هر جامعه است.
در بخشهای فناوری اطلاعات (IT) از دستگاههای مختلفی مانند سرورها، ایستگاههای کاری و برخی از مینفریمها برای دستگاههای ذخیرهسازی مختلف استفاده میشود (مانند استفاده از رایانههای داخلی که وظیفه سرویسدهی به بخشهای دیگر بخش فناوری اطلاعات یا خارج از آن را بر عهده دارند.
ارائهدهندگان خدمات مسئول ارائه خدمات داده مانند اینترنت). علیرغم استفاده گسترده از عناصر سخت افزاری در قسمت پایین محاسبات، نرمافزار حضوری فرماندهی دارد و اکثر عملیات منتسب به این بخش نیازمند استفاده از نرمافزار است.
هدف اصلی دپارتمان اطلاع رسانی ارائه خدمات جامع به منظور افزایش کارایی و بهره وری در عرصه های مختلف جامعه می باشد. در این زمینه نقش و پشتوانه فراوان زیرساخت های اطلاعاتی و دستاوردهای حوزه فناوری ارتباطات، امکان ارائه خدمات متنوع، گسترده و پویا را در زمینه استفاده از اطلاعات فراهم می کند. در حوزه فناوری اطلاعات، اگرچه از سختافزار استفاده می شود، طراحی و پیادهسازی نرمافزار اساس و آغاز فرآیند است.
همانطور که مشاهده می شود علی رغم استفاده از نرمافزار، سختافزار در زیرساخت های اطلاعاتی حضور مهمی دارد و این وضعیت در بخش فناوری اطلاعات و کاربردهای اطلاعاتی برعکس شده است. پس از استقرار هر یک از سه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد می شود و می توان با سایر بخش ها به توسعه همهجانبه دست یافت.
در این راستا تداوم تلاش های لازم برای ایجاد این سه اداره به صورت مستمر، سیستماتیک و هدفمند حائز اهمیت است. بدیهی است که تعلل در هر یک از بخش های فوق، دستیابی به مزایا و دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات را با مشکل مواجه می کند. در برخی کشورها به دلیل نقش گسترده سختافزار و تجهیزات ارتباطی در ایجاد زیرساخت های اطلاعاتی، تمامی تلاش های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به این بخش و کمتر به سایر بخش ها (فناوری اطلاعات و کاربردهای اطلاعاتی) محدود می شود. توجه شده است.
فراموش نکنید که زیرساختهای اطلاعاتی تنها بسترهای ارتباطی و گزینههای متنوعی را برای استفاده از دستاوردها و مزیتهای فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در اختیار عموم قرار میدهند و باید تلاش بیشتری برای توسعه سایر بخشها یا سایتهای دیگر برای ایجاد زیرساختها صورت گیرد. اتفاق افتادن. به عنوان مثال بدون زیرساخت قانونی امکان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مواردی مانند تجارت الکترونیک وجود نخواهد داشت.