مصرف سوخت جنگنده اف ۲۲ با این اتفاق ده برابر بالا میرود
مصرف سوخت جنگنده F-22 به طور چشمگیری در حالت پسسوز افزایش مییابد. یکی از ویژگیهای برجسته اف-۲۲، توانایی آن در دستیابی به سرعتهای مافوق صوت با استفاده از پسسوز است. این سیستم افزودنی، با تزریق سوخت اضافی به جریان خروجی موتورهای جت، نیروی رانش را افزایش میدهد.
پسسوز از یک سیستم ساده برای تحقق این هدف استفاده میکند. در این سیستم، یک شیر سوخت اضافی باز میشود و سوخت به جریان خروجی موتور تزریق میشود. سوخت در معرض دمای بالای گازهای خروجی قرار میگیرد و میسوزد،
که باعث افزایش دما و فشار گازهای خروجی، و در نتیجه افزایش نیروی رانش موتور میشود.
این سیستم به جنگندهها این امکان را میدهد:
به سرعتهای مافوق صوت دست پیدا کنند که برای حملات سریع و مخفی ضروری است.
از اهداف خود دور شوند یا به آنها نزدیک شوند.
در جنگهای هوایی، برتری سرعتی را به دست آورند.
هرچند پسسوز مزایا دارد، اما معایبی نیز به همراه دارد. افزایش دما و فشار گازهای خروجی میتواند به موتورهای جت آسیب برساند و مصرف سوخت را افزایش دهد. این سیستم در اف-۲۲ تنها برای مدت کوتاهی فعال است، به طور معمول تنها برای ۱۵ ثانیه فعالیت دارد.
با این حال، در شرایط خاص، ممکن است برای مدت زمان بیشتری استفاده شود. همچنین، پسسوز باعث افزایش صدای موتور میشود که ممکن است جایگاه جنگنده را برای دشمن قابل رویت کند.
اف-۲۲ بدون پسسوز میتواند به سرعت ۱٫۸۲ ماخ برسد. اما با استفاده از پسسوز، میتواند به سرعت ۲٫۲۵ ماخ یا بیشتر هم برسد. این سرعتها برای رسیدن به اهداف دوردست یا انجام حملات سریع و مخفی ضروری است، به این معنا که میتواند با سرعتی بیش از دو برابر سرعت صوت پرواز کند.
در سال ۲۰۱۰، یک اف-۲۲ رپتور در آزمایش آزمایشگاهی به سرعت ۲٫۳۵ ماخ رسید که هنوز هم به عنوان سریعترین سرعتی که یک جنگنده آمریکایی در طول پرواز آزمایشی به آن دست یافته است، شناخته میشود.
پسسوز اف-۲۲ توسط دو موتور توربوفن Pratt & Whitney F119 تامین میشود، و هر موتور دارای یک سیستم پسسوز است که شامل شیر سوخت اضافی، مشعل پسسوز و سیستم کنترل پسسوز است.
مصرف سوخت پسسوز اف-۲۲ بسیار زیاد است. در این حالت، مصرف سوخت تقریباً ۱۰ برابر حالت عادی اف-۲۲ است، که باعث کاهش برد و زمان ماندگاری در هوا این جنگنده میشود.