به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، حوزه حمل و نقل در طول دولت سیزدهم از رشد چشم گیری برخوردار بوده است که در هر یک از چهار شق حمل و نقل جاده، ریلی، هوایی و دریایی کاملا مشهود است و آمارهای رسمی نیز بیانگر افزایش و توسعه زیرساخت ها و نیز میزان بهره برداری در هر یک از شقوق حمل و نقلی است.
بر اساس آمارهای رسمی از سوی دفتر آمار، عملکرد و پایش برنامه های وزارت راه و شهرسازی، میزان تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور در دولت مردمی سیزدهم 28 میلیون تن رشد داشته است و که نسبت به ابتدای دولت رشد 22 میلیون تنی داشته است. همچنین میزان تخلیه و بارگیری کانتینری در دولت مردمی سیزدهم نیز از افزایش 772 هزار TEU برخوردار بوده است که بیانگر افزایش 42 درصدی نسبت به ابتدای دولت است. در زمینه حمل و نقل مسافر نیز میزان جابجایی مسافر با رشد 14 میلیون نفری روبرو بوده که نسبت به ابتدای دولت مردمی 140 درصد افزایش داشته است.
از جمله مهمترین پروژه های بندری و دریایی که در دولت سیزدهم تکمیل و برای استفاده و بهره برداری در اختیار مردم و تجار و بازرگانان قرار گرفت می توان به احیای خلیج گرگان از طریق لایروبی کانال آشوراده به ارزش روز 520 میلیارد تومان، افزایش 32 میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر کشور از 264 میلیون تن در ابتدای دولت به 296 میلیون تن، افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور به 700 هزار TEU، طوریکه ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور در ابتدای سال 1400 در رقم 8 میلیون TEU قرار داشت که اکنون به رقم 7/8 میلیون TEU رسیده است که افزایش 7/0 میلیون TEU را نشان میدهد.
شایان ذکر است با تلاش و همت دست اندرکاران در همین دولت سرعت بارگیری و تخلیه کالاهای اساسی در بنادر از طریق تامین 34 دستگاه تجهیزات جدید تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور طی دولت سیزدهم شامل 22 دستگاه مکنده، 2 دستگاه جرثقیل 140 تن، 6 دستگاه جرثقیل محوطه ای، 2 دستگاه ریچ استاکر و 2 دستگاه Ship Loader افزایش یافت.
یادآور می شود در دولت سیزدهم از بخشی از فاز سوم اسکله های کانتینری بندر شهید رجایی بهره برداری می شود و ظرفیت اسمی بندر فوق از 5/5 میلیون TEU در سال 1400 به 5/6 میلیون TEU در انتهای سال 1402 افزایش می یابد.
هچنین با بهره برداری از بخشی از فاز سوم اسکله های کانتینری بندر شهید رجایی ظرفیت اسمی بندر فوق از 5/5 میلیون TEU در سال 1400 به 5/6 میلیون TEU در انتهای سال 1402 افزایش می یابد. ساماندهی و جداسازی کشتی های کانتینرهای بزرگ و کشتی های کانتینری کوچک در بندر شهید رجایی با تخصیص اسکله های اختصاصی به شناور های کوچک به منظور کاهش زمان انتظار آنها در لنگرگاه و کاهش زمان سرویس تایم آنها در اسکله انجام گرفت.
تهیه و تدوین نرم های عملیاتی بنادر به تفکیک نوع کالا و اعمال آنها در قراردادهای بندری، کاهش سرویس تایم کشتی ها( زمان ارائه خدمات) در بنادر از 2/3 روز در سال 1400 به 7/2 روز در سال 1402، کاهش میانگین زمان انتظار شناورها از 15 ساعت در سال 1400 به متوسط 8 ساعت در سال 1402، اخذ مجوز ترخیص 90 درصدی کالاهای اساسی با دریافت تعهد ارزی و بدون نیاز به دریافت برگه تسویه ارزی از ستاد تنظیم بازار و استفاده از ظرفیت مجوز حمل یکسره برای خروج بدون توقف کالا از بنادر به داخل کشور از دیگر اقدامات مهمی بود که در توسط دولت مردمی سیزدهم در حوزه بنادر و دریانوردی به ثمر رسید.
انتهای پیام/