به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران طی سخنانی در جمع بزرگی از مدیران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در تهران اظهار داشت: اقتصاد تاثیر بسیار بالایی بر انتخابات تمامی کشورهای دنیا بویژه کشور خودمان دارد که اصلاً قابل نفی و انکار نیست و بالعکس بعضاً انتخابات نیز اثرات خود را خواسته یا ناخواسته بر اقتصاد کشور میگذارد. فلذا کم نیستند اتفاقات سیاسی که بر اقتصاد تاثیرگذارند و گاهی هم برعکس این مسائل اقتصادی است که بر سیاست و سیاسیون تأثیر گذاشته و برای آنان تعیین تکلیف میکند که به راحتی میتوان گفت که اقتصاد و سیاست دو حوزه ناگسستنی از هم میباشند. پس باتوجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات ضروری است که موضوع ارتباط و تأثیر این دو مقوله بر یکدیگر را مورد واکاوی قرار دهیم.
وی افزود: اقتصاد نابسامان و مریض حال حاضر کشورمان و خصوصاً آینده اقتصاد ایران پیوندی ناگسستنی با انتخابات پیش رو پیدا کرده است. از سویی دیگر شرایط اقتصادی قطعاً بر مشارکت مردم تأثیر دارد و از طرفی ملت عزیز ایران امید بالایی به بهبود اوضاع اقتصادی کشور پس از انتخابات دارند. اهمیت اقتصاد موجب شده است تا غالب کاندیداها شعارهای اقتصادی را برای تبلیغات خود انتخاب کرده و به این مبحث بیش از سایر مباحث بپردازند.
وی گفت: روز جمعه (فردا)، ایران اسلامی با انتخاب مهم و حساس و سرنوشت سازی روبرو میباشد. انتخابات ریاست جمهوری یک رویداد سیاسی است که تاثیر بسزایی بر فضای اقتصادی کشور خواهند گذاشت البته اقتصاد نیز بر انتخابات پیش رو تأثیرگذار خواهد بود. این تأثیر به اندازه ای است که وجود شعارهای اقتصادی در تبلیغات کاندیداها بیش از سالهای گذشته مشاهده شد، زیرا در شرایط فعلی، اقتصاد دغدغه اصلی کشور و مردم است. براساس فرمایشات مقام معظم رهبری اقتصاد اصلی ترین مسئله کشور میباشد. انتخاب پیش رو باید در راستای حل این معضل ملی باشد. انتخابات فرصت مناسبی برای بیان نظرات افراد، گروه های مختلف سیاسی و عامه مردم درخصوص مسائل مختلف علی الخصوص بحث اقتصاد در سطح جامعه بوجود آوره. در همین راستا قطعاً کسانی هم که پا به این عرصه گذاشته اند، نباید بحث اقتصاد را فراموش کنند که در غیر این صورت دست به فرصت سوزی تاریخی خواهند زد.
علیپور در ادامه با اشاره به پیوند تنگاتنگ اقتصاد و سیاست گفت: اقتصاد و سیاست ایران در اکثر ادوار پیوند تنگاتنگی با هم داشته اند. ایران اسلامی در تاریخ خود دو بار شرایط سخت سیاسی و اقتصادی را در کنار هم داشته است. اول در زمان جنگ 8 ساله ای که بر ایران تحمیل شد، بطوریکه در این 8 سال شاهد اقتصادی ویران بودیم که با اعتماد مردم به سیاست و سیاست مداران کشور، سربلند شدیم.
همچنین طی20 سال گذشته نیز برای دومین بار مردم عزیزمان گرفتار شرایط سخت اقتصادی شده اند. بطوریکه آمریکا و جمعی از کشورهای همپیمانش آنهم به بهانه مخالفت با فعالیت صلح آمیز هسته ای کشورمان، جنگ نابرابر اقتصادی را با ایران آغاز نموده و در این سالها شدیدترین و ظالمانه ترین تحریم های اقتصادی را برعلیه بخشهای اقتصادی و مردم عزیزمان اعمال و همچنین سوء مدیریت غیر قابل انکار برخی از دولتمردان طی سالهای اخیر شرایطی را بوجود آورد که اقتصاد ایران رفته رفته مریض و مریض تر شد. درحال حاضر نیز پس از فراز و نشیب های فراوان به سوی دوران آرامش حرکت می کنیم. در این دوران، انتخابی حساس نیز پیش رو است که قطعاً با وضعیت اقتصادی کشور و مردم بشدت گره خورده. این موضوع هم میتواند فرصت خوبی برای آنهایی که برنامه اقتصادی دارند، باشد و هم میتواند استرس و دل نگرانی هایی را برای عده ای به وجود آورد که با وجود مسئولیتهای گذشته خود، نتوانسته اند توقعات و انتظارات اقتصادی مردم را برآورده کنند و در این مسیر گامهای درست و موفقیت آمیزی بردارند.
رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی ضمن تأکید بر تاثیر مشارکت مردم بر انتخابات و اقتصاد تصریح کرد: مشارکت واژه ای پر اهمیت در همه موضوعات است. دربحث انتخابات نیز میزان مشارکت مردم حرف اول را میزند. از سویی دیگر گمانه هایی پیرامون ابهام در میزان این مشارکت آنهم بدلیل فشارهای چند ساله اقتصادی بر ملت عزیزمان وجود دارد. براساس آمارها، نرخ تورم و گرانی، رکود، بیکاری و بی پولی ازجمله عوامل مهمی هستند که بر مشارکت مردم تأثیر منفی دارند و در عوض با افزایش سطح سواد و درآمد سرانه کشور و رفاه مردم، سطح مشارکت گسترده تر خواهد شد. البته نباید فراموش کرد که ثبات سیاسی ایجاد شده بواسطه انتخابات بر روحیه و اعتماد مردم، فعالان بخش خصوصی و آینده ایران نیز تأثیر بالایی خواهد داشت. امید ایجاد شده در دل صاحبان صنایع و سرمایه، تولیدکنندگان و مسئولان اقتصادی کشور موجب میشود تا فعالیت در عرصه اقتصاد بیش از پیش افزایش یابد.
در این راستا عده ای اعتقاد دارند که مجلس هماهنگ با دولت قوی میتواند اوضاع اقتصاد کشور را شکوفا کند اما عده ای نیز این تعامل و یکدستی را قبول ندارند و معتقدند که پیشرفتهای اقتصادی کشور بواسطه تضارب آراء و اختلاف دیدگاهها و مباحثات طرفین اتفاق می افتد و لازم است مجلس نگاهی متفاوت از دولت داشته باشد.
علیپور حضور و مشارکت مردم در عرصه انتخابات و همچنین در حوزه اقتصادی را مستلزم انگیزه دانست و گفت: ابتدایی ترین حرکت در هر انتخابات، وعده ها و شعارهای کاندیداها برای بالا بردن انگیزه مردم جهت حضور در انتخابات میباشد. وعده های اقتصادی و رفع مشکلات در این حوزه در شرایط فعلی در اولویت وعده ها و شعارهای تمامی نامزدهای انتخاباتی بود. البته اقتصاد موضوعی است که در حافظه بلندمدت مردم قرار دارد و در شرایطی که احساس کنند وعده ها رنگ و بویی از حقیقت ندارد از فرد کاندیداها و شاید از فضای انتخابات دور و گریزان شوند. انگیزه هر قشر با متغیرهای گوناگون بالا میرود. بطور مثال: برای فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صاحبان سرمایه، متغیرهای مالیات، تسهیلات و سود بانکی، رفع ممنوع الخروجی ها، آزادی فعالان اقتصادی بدهکار بانکی از زندانها، رفع تبعیض ها و رانت ها، شکسته شدن انحصارات …. و برای مصرف کنندگان و خانوارها، متغیرهایی همچون نرخ تورم، افزایش رفاه و درآمد و در نهایت برای جوانان متغیرهای اشتغال و مسکن و وامهای ازدواج اهمیت بیشتری دارد.
وی افزود: مسئله مهم این است که شرایط اقتصادی ماه های قبل از انتخابات تاثیر زیادی بر میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد. تحولات و وضعیت اقتصادی قبل از برگزاری انتخابات به دو صورت در انتخابات مؤثر است. اول اینکه وضعیت اقتصادی بر جلب نظر مردم برای مشارکت تأثیرگذار است و دوم اینکه وضعیت اقتصادی بر رأی مردم به نامزدها و تأیید یک حزب، گروه و دسته سیاسی اثرگذار میباشد. درخصوص وضعیت اول، تصمیم گیران میتوانند برای جلب آراء مردم متغیرهای اقتصادی را به سمتی حرکت دهند که رضایت مردم جلب شود. البته این کار به میزان دانش مردم نیز بستگی دارد زیرا شهروندان، عاقل تر از آن هستند که توسط سیاستمداران منفعت طلب به سمت و سوی خاصی هدایت شوند.
و اما پیرامون وضعیت دوم نیز نگاه مردم بر دغدغه های نامزدها و احزاب میباشد که از چندین ماه قبل به بررسی این دغدغه ها و مواضع افراد در زمان بحران های اقتصادی می پردازند. البته آخرین حرکت در این رابطه همانگونه که اشاره شد، شعار ها و وعده اقتصادی داده شده است. مهمترین و ملموس ترین موضوع در اقتصاد هر کشور که تاثیرگذار بر تصمیمات سیاسی مردم در انتخابات است، نرخ تورم و گرانی است. رأی و نظر مردم نسبت به سیاستهای دولت بشدت وابسته به نرخ تورم میباشد. تورم متغیری است که روز به روز مردم آن را با گوشت و پوست خود لمس می کنند و در ارزیابی خود نسبت به عملکرد سیاست گذاران و انتخاب ایشان، آن را ملاک قرار خود میدهند.
سبزعلیپور تأکید کرد: در انتخابات مهم پیش رو کاندیداها باید برنامه ای صحیح پیرامون اقتصاد و سیاست های انتخاباتی در پیش بگیرند. احزاب و آنهایی که دغدغه مردم و نظام را دارند، میبایست افرادی را انتخاب کنند که نسبت به مسائل اقتصادی بیگانه نباشد و دغدغه توسعه کشور و رفع معضلات موجود را داشته باشد. یعنی در اصل با بحث اقتصاد بخوبی آشنا باشد و قدرت برنامه ریزی، چانه زنی و تصمیم گیری های درست را داشته و تیم خوب و متخصص و خوشنام و کاربلد و بی حاشیه و دست پاک را کنار خود داشته باشد نه اینکه چون روزی از کنار یک اداره و یا وزارتخانه اقتصادی عبور کرده و یا چند روزی در یکی از این سازمانها مشغول کار بوده پس دیگر خود را اقتصاددان و ناجی اقتصاد ایران اعلام کند. نه خیر، این اشخاص نه تنها اقتصاددان نیستند بلکه هنوز الفبای اولیۀ اقتصاد را هم نمیدانند و اگر با عنوان دهن پر کن اقتصاددان و ناجی اقتصاد ایران وارد عرصه انتخابات شوند، خائن و کاسبی بیش نیستند.
در ضمن راه خلاصی از دست مسببین وضع موجود و مشکلات کشور، مشارکت حداکثری است!! به همین خاطر از مردم عزیز درخواست میکنم تا با رأی حداکثری خود، ایران و ایرانی را سربلند کنید.
از این رو بعنوان یکی از دلسوزان این مرز و بوم و بعنوان برادری کوچک به مردم عزیز و فعالان اقتصادی ایران توصیه میکنم که کسی را انتخاب کنید که واقعاً دغدغه اقتصاد ایران و معیشت مردم را داشته باشند نه دغدغه اقتصاد جیب شان را.
مردم عزیز، مردم کسی را انتخاب کنند که دغدغه اقتصاد ایران و معیشت مردم را داشته باشد، کسی را انتخاب کنید که فردا به ریش مردم نخندد، و درکل کسی را انتخاب کنید که فردا از انتخاب خود پشیمان نشوید!!
وی گفت: اتحاد و همدلی مسئولین و دولتمردان آینده نسبت به وضعیت اقتصادی امری مهم است و نباید در آینده استراتژی های متفاوت و ضد و نقیض در این عرصه شکل گیرد. در کنار تمامی گفته ها در انتخابات 15 تیرماه نظارت صحیح نهاد نظارتی حائز اهمیت است و توصیه میشود که منتخب مردم شریف ایران به اقتصاد به عنوان یک مشکل مهم توجه ویژه داشته باشد.
در ابتدای سخنانم، از ارائه برنامه صحبت کردم و گفتم که همه منتظر برنامه اقتصادی مشخص، علمی ومفید نامزدها برای اوضاع اقتصاد کشور هستیم. این برنامه ها باید درمانی برای اقتصاد مریض ایران باشد. در تمامی انتخاب ها مهمترین وظیفه را مردم بر عهده دارند که با چشمانی باز، ذهنی هوشیار به اصلح ترین نامزد انتخاباتی رأی دهند. انتخاب آنها هر چه باشد، خوب یا بد آینده ساز کشورمان خواهد بود. تغییر این وضع بیش از اینکه در گرو برنامه ها و مسئولیتها باشد در گرو انتخاب آگاهانه رئیس جمهور آینده از سوی مردم میباشد.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان سخنان خود تصریح کرد: مخلص کلام اینکه درد را همه میدانند اما درمانگر کجاست؟ در نهایت دولتمردان، صاحب نظران، ارباب جرائد و همه افرادی که دغدغه اقتصادی کشور و مردم را دارند باید در شرایط فعلی و در ایام انتخابات پیش رو به چند نکته توجه داشته باشند. آنها باید در راستای آگاه سازی مردم به حقوق اقتصادی خود و مطالبه “آن حق” در انتخابات حرکت کنند و در مرحله بعد بدنبال ایجاد و گسترش سرمایه اجتماعی در میان مردم به ویژه از سوی متولیان حکومتی باشند. طرح نظریه های مختلف و مباحثات کارشناسی توسط صاحب نظران اقتصادی طرفدار کاندیداها سبب هم اندیشی و تبادل اندیشه های مختلف و بعضاً متناقض خواهد شد که در صورت هوشمندی تصمیم گیران آتی میتواند به یک راهکار روشن و راهگشا منجر شود. درکل لازم بذکر است که فی الواقع امروز مردم عزیزمان در برخی تنگناهای شدید اقتصادی هستند که بایستی دولت آینده با همکاری سایر قوا، برنامه های مدون و مشخصی برای رفع مشکلات مردم داشته باشد و اینجانب امیدوارم که رئیس جمهور منتخب و دولت چهاردهم برنامه های مناسب و کارشناسی شده ای برای رفع مشکلات اقتصادی کشور و ارتباط با جهان خارج در جهت ارتقاء سطح معیشت مردم و رفع مشکلات و نابسامانی های اقتصادی آنهم در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی انجام دهد.
انتهای پیام/