به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، رضا مراد صحرایی امروز _سهشنبه دوازدهم تیر_ در همایش ملی تکریم خیران مدرسهساز اظهار کرد: در حالی که نشاط به دلیل کرونا از درون دانش آموزان رخت بسته بود، در دولت سیزدهم با بازگشایی مدارس این امید به دانش آموزان برگشت، مدارس از مهر ۱۴۰۱ باز شد و همزمان مسمومیتهای زنجیرهای را داشتیم که وزیر کشور اعلام کرد این یک جنگ شناختی است.
وی با اشاره به اینکه در این دولت حدود ۷ هزار مدرسه ساخته شد، یعنی هر روز کاری هشت مدرسه و ۳۵ کلاس درس تحویل دانشآموزان شد، افزود: قانون رتبهبندی فقط به معیشت معلمان کمک نکرد و منزلت را هم ایجاد کرد و پاسخگویی به مطالبات معوقه معلمان صورت گرفت، اسفند ۱۴۰۱ با یک اتفاق در اجرای رتبهبندی مواجه شدیم و آن هم کاستیهایی در اجرای قانون رتبهبندی بود که کام معلمان را تلخ کرد، اسفند آن سال پرداخت نشدن حقوق و اجرا نشدن درست رتبهبندی در خاطر معلمان یک نقطه تلخ ایجاد کرد اما بعد با اجرای آن به معلمان کمک شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۲ جمعیت دانشآموزی بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اضافه شده است، ادامه داد: در اکثر سالهای قبل از دولت سیزدهم تعداد بازنشستگان از تعداد جذب شدگان بیشتر بوده است.
صحرایی عنوان کرد: تعداد بازنشستگان در فاصله سالهای ۹۲ تا ۱۴۰۲، ۴۶۸ هزار نفر بوده حال آن که جذب ما ۳۴۵ هزار نفر که به معنی کسری زیاد است، ۱۷۶ هزار و ۷۳۱ معلم کسری قطعی سال ۱۴۰۳ بوده که کسری ما ناشی از خروج بیش از ورود ما است.
وی یادآور شد: در سال ۱۳۷۲، ۳۰۴ هزار دانشآموز و دانشجو معلم در مراکز تربیت معلم و دانشسراها جذب شدهاند، در آن زمان ما بیش از ۵۰۰ مرکز تربیت مدرس داشتیم، اما در فاصله سالهای ۸۳ تا سال ۹۰ جذب دانشجو معلم در کشور به صفر رسید و این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان تأسیس شد، هنگام تأسیس این دانشگاه بیش از ۲۳ هزار معلم جذب شد که در پایان دوره چهار ساله اول یعنی حدود سال ۹۵ این جذب به زیر ۴ هزار نفر رسید و معلمانی که امروز باید به کار بگیریم، معلمانی هستند که باید در سالهای ۹۷، ۹۸ و ۱۴۰۰ جذب و به کارگیری میشدند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: وزیر وقت آموزش و پرورش در مهر ۹۷ اعلام میکند که ۸۰ هزار کسری قطعی معلم دارد و در جای دیگری در همان زمانها میگوید که حداقل ۳۵۰ هزار معلم کسری داریم، اما رئیس منابع انسانی آموزش و پرورش در ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز عنوان میکند که برای آغاز مهر همان سال ۲۰۰ هزار معلم کسری داریم و سونامی معلمان بازنشسته را اعلام میکند.
وی افزود: حال ببینید که چگونه این سونامی رخ نداد و دلیل آن این بود که رتبهبندی معلمان ۳۱ شهریور آن سال آغاز شد و معلمانی که در سن بازنشستگی قرار داشتند برای دو سال سن بازنشستگی خود را به تعویق انداختند و در آغاز مهر ۱۴۰۲ این اتفاق رخ داد.
صحرایی درباره نیروهای خدماتی یادآور شد: از سال ۱۳۹۲ حدود ۷۹ هزار نیروی خدماتی داشتیم که به تدریج کم شده است و امروز به حدود ۵۱ هزار نیروی خدماتی رسیده است که با توجه به افزایش جمعیت دانشآموزان و مدارس نیاز ما بیش از ۸۰ هزار نفر است.
وی با بیان اینکه مجوز جذب ۷۲ هزار معلم برای سال جاری گرفته شده است، گفت: این حجم از استخدام در تاریخ کشور از طریق آزمونهای استخدامی بیسابقه است، دستورالعمل و شیوه ساماندهی را به گونهای اصلاح کردیم که تا میتوانیم تمرکز را بر جذب نیروی انسانی برای کلاسهای درسی بگذاریم و برخی از محدودیتهایی که در سالهای گذشته در ساماندهی ایجاد شده بود همه آنها را برداشته و یک بسته تشویقی برای نگهداشت بازنشستگان و ضریب اشتغال مثبت معلمان طراحی کردیم که در صورت تصویب دولت در مهر سال جاری دیگر مشکلی نخواهیم داشت.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: سال ۱۴۰۲ با ۱۰.۵ همت منفی هم آغاز کرده بودیم به این دلیل که رتبه بندی در سال ۱۴۰۱ با مشکلاتی مواجه بود و مفتخرم به شما اعلام کنم در تمام این تنگناها توانستیم ۴۷ همت مطالبات و معوقات را هم پرداخت کنیم که بیسابقه بود و این مبلغ در حالی پرداخت شد که ما با کسری ۱۰.۵ همت وارد سال شده بودیم و با پنج همت هم سال را پیش بردیم، از ۷ هزار مدرسه ساخته شده در این دولت ۷۴ درصد در روستاها و ۳۶ درصد در شهرها ساخته شد و بیشترین تحویل مدارس مربوط به استان سیستان و بلوچستان است، در این استان بیش از یک هزار مدرسه ساخته شد.
صحرایی درباره جمعآوری مدارس کانکسی توضیح داد: جمع کردن مدارس کانکسی مدنظر است و ۱۰۷۳ مدرسه کانکسی هدفگذاری شد که ۵۷۰ مدرسه جمعآوری شد و مابقی در دستور کار هفته دولت است، بر این اساس مدارس کانکسی با بیش از ۱۰ دانشآموز حذف میشود.
وی با اشاره به اینکه خیران برای اصلاح سرویس بهداشتی مدارس کمک میکنند که در این رابطه ۷۵۰۰ مورد اصلاح شده است، افزود: هر یک سال که مدارس بیشتر سالم نگه داشته شوند، ۱۰ هزار میلیارد تومان صرفهجویی را رقم میزند و این در دستور کار آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکل کمبود تجهیزات در مدارس دولتی عادی گفت: در ۷ منطقه وضعیت قابل قبولی را به لحاظ وجود مدارس نداریم.