به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مجله آرونو، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه تولید و مصرف بنزین برای سال 1399 بهاینصورت بود که تولید 105 میلیون لیتر و مصرف نیز در مرز 105 میلیون لیتر باشد، اما تولید 94 میلیون لیتر و مصرف بهدلیل شیوع کرونا حدود 75 میلیون لیتر بود و فرصت صادرات بنزین برای ایران فراهم شد.
وی افزود: مصرف بنزین از 75 میلیون لیتر در روز سال 1399، در سال 1400 به 91 میلیون لیتر، در سال 1401 به 104 میلیون لیتر و در سال 1402 به 111 میلیون لیتر رسید.
سالاری میزان مصرف فعلی بنزین در کشور را روزانه 118 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: در این سهسال، هر سال حدود 3 میلیون کارت سوخت برای مردم صادر شد و بهطور متوسط سالانه 5 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شد.
وی ادامه داد: روزانه 205 میلیون لیتر فرآوردههای نفتی در کشور مصرف میکنیم که رشد سالانه 8درصدی دارد؛ میزان مصرف در بخش حملونقل با روزانه 118 میلیون لیتر بنزین و 65 میلیون لیتر گازوئیل درحالی که 31 میلیون وسیله نقلیه در حال تردد در کشور داریم، رقمی است که با هیچ استاندارد و ملاکی همخوانی ندارد.
معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه خودروهای ایرانی چه در بخش بنزین سوز و چه در بخش گازوئیل سوز پرمصرف هستند، گفت: خودروی بنزینی ما به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش به طور متوسط 12 لیتر بنزین و خودروی گازوئیلی ما به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش 55 تا 60 لیتر گازوئیل مصرف میکند که میتوان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حملو نقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.
وی افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی آمادگی دارد تا در صورتی که این اختیار را به ما بدهند، با استفاده از ظرفیتهای ماده 12 قانون رفع موانع تولید، طرح اسقاط خودروهای فروسده و نوسازی ناوگان را با جلب سرمایهگذاران و با کمک سیستم بانکی، اجرایی کنیم.
سالاری با بیان اینکه “داریم خوراک پتروشیمیها را به عنوان سوخت مصرف میکنیم”، گفت: اگر نوسازی ناوگان صورت بگیرد، بخشی از سوخت مایع صرفهجویی شده به پتروشیمیها اختصاص یابد تا با ظرفیت کامل فعالیت کنند و جلوی انحراف سوخت که به قاچاق میانجامد گرفته شود، با همین 3 اقدام میتوانیم به اندازه 80 درصد درآمد صادرات نفت را برای کشور احیا کنیم.
وی ادامه داد: از ابتدای این ماه، به خودروهای گازوئیلسوزی که در مسیر معین شده در بارنامه خود حرکت نمیکنند هشدار داده میشود و از طریق پایش برخط این ناوگا، میتوانیم روزانه از انحراف 5 میلیون لیتر سوخت جلوگیری کنیم، سوختی که در مسیر قاچاق از 300 تومان در هر لیتر به 13 هزار تومان در هر لیتر میرسد و با دستبه دست شدن چندین باره، از مرزهای کشور خارج میشود.
انتهای پیام/