به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، محسن زارعی در گردهمایی شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش کشور در اصفهان اظهار کرد: یکی از راهکارها برای تربیت نسل فکور که محل دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) است را میتوان افزایش ضریب تأثیر امتحانات نهایی دانست که موجب مواهب بسیاری برای نظام تعلیم و تربیت و کشور خواهد بود.
وی افزود: رؤسای دانشگاهها اذعان دارند که ورودیهای اخیر آنها به لحاظ کیفی در وضعیت بهتری نسبت به ورودیهای سالهای قبل هستند و این امری ارزشمند است که در نتیجه افزایش ضریب تأثیر امتحانات نهایی فراهم شده است.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش بیان کرد: ابتکار بسیار خوب آموزش و پرورش ناحیه ۳ شهر اصفهان در تجمیع حوزههای برگزاری آزمون و اجرای آن در فضاهای متمرکز و با نظم و ترتیب قابل قبول، تحسینبرانگیز و قابل تقدیر است.
وی عنوان کرد: تا پایان خرداد و با کمک دبیران باید بخش عمده برگههای امتحانی تصحیح شود تا این کار با سرعت مناسب به سرانجام برسد، همچنین در تلاشیم تا پرداخت حقالزحمه تصحیح امتحانات در اسرع وقت انجام شود.
زارعی با تشریح آئیننامه مسیر رشد معلمی گفت: یکی از عوامل درونداد نظام آموزش و پرورش معلم است و ارزیابی شایستگی معلمان باید در بدو و حین خدمت انجام شود که این کار در بسیاری از کشورهای جهان برای معلمان مشغول خدمت در قالب دورههای ضمن خدمت انجام میشود.
وی ادامه داد: بر اساس سند تحول بنیادین و برای اجرای قانون رتبهبندی معلمان، ارزیابی شایستگیهای معلمی در دستورکار قرار گرفت؛ اما به دلیل سرعت بالای اجرای کار در مرحله نخست، امکان بازنگری در چالشها وجود نداشت و اکنون در حال انجام این کار هستیم.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش تصریح کرد: برخی دادههایی که از مدیران مستقیم دریافت میشد به دلایل مختلف قابل استناد نبود و در بازنگری صورت گرفته، این شاخص تغییر خواهد کرد تا تسلط معلم بر دانش تخصصی رشته خود و نیز دانش او در حوزه تعلیم و تربیت سنجیده شود.
وی با بیان اینکه این سنجش نیازمند آزمونی است که در مرحله نخست اجرای قانون رتبهبندی امکان آن فراهم نبود، افزود: در زمینه سنجش شایستگیهای حرفهای نیز باید میزان موفقیت معلم در کاربست این شایستگیها مورد سنجش قرار گیرد.
زارعی اضافه کرد: در آئیننامه مسیر رشد معلمی، تغییراتی حاصل شد که بخشی از آن دریافت نظرات ذینفعان یعنی دانشآموز و اولیا است که امروز امکان آن فراهم شده است و قبل از دریافت کارنامه، دانشآموزان و اولیا باید نظر خود را بیان کنند و سپس کارنامه را دریافت کنند و بخش دیگر نیز دریافت نظرات ذیربطان است که نظر گروههای آموزشی دریافت خواهد شد و فرایند آن بهگونهای طراحی شده که مشکل سوگیری نداشته باشد.
وی در رابطه با مبحث بررسی شایستگیهای تخصصی نیز اذعان داشت: برای این کار، در ابتدا تعیین سطح اتفاق خواهد افتاد و در مقابل آن دوره توانمندسازی متناسب با میزان نیاز برای هر معلم تعریف خواهد شد؛ همچنین روشهای رشد و آموزش شامل هدایتگری، مربیگری، درسپژوهی و اقدامپژوهی، فعالیتهای فرهنگی و یادگیری خودگردان هستند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای مسیر رشد معلمی برای معلمان در حال خدمت در چند مرحله طراحی شده است، گفت: این مراحل شامل نیازسنجی، طراحی دوره آموزشی و پایش و ارزشیابی است و در دو بخش ارزیابی دوره و ارزیابی همکاران انجام خواهد شد تا در نهایت اثربخشی دورههای برگزار شده باید در کف مدرسه و در میان دانشآموزان سنجیده شود و ارتقای رتبهبندی منوط به طیکردن این فرایند خواهد بود، با این آئیننامه موضوع جذب، ارتقا و نگهداشت نیروی انسانی در آموزش و پرورش تا حد زیادی ساماندهی خواهد شد و برکات مطلوبی خواهد داشت.