صدور ۲ هشدار نارنجی و زرد با تشدید ناپایداری‌های همرفتی در اصفهان/هوا خنک‌تر می‌شود

|

فهرست مطالب

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر گذر امواج متناوب از بعدازظهر و عصر امروز تا اوایل هفته از سطح استان به ویژه مناطق شمالی، غربی و تا حدودی مرکزی استان است.

وی افزود: بر این اساس، وضعیت جوی فعلی سبب رشد ابر، وزش باد به نسبت شدید تا شدید، رگبار و رعدوبرق، در نواحی مستعد احتمال تگرگ، در مناطق شرقی و شمالی با گردوخاک محلی، گاهی طوفان لحظه‌ای، کاهش دید و کیفیت هوا خواهد شد.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: اوج ناپایداری‌ها طی روز جمعه تا اواخر شنبه بیست‌وششم خرداد خواهد بود، به طوری که مخاطرات ناشی از این سامانه طی هشدار سطح زرد اطلاع‌رسانی شده است.

وی درباره صدور هشدار سطح نارنجی با فعالیت سامانه تشدید ناپایداری‌های همرفتی از ظهر تا پایان وقت امروز در استان، تصریح کرد: این سامانه با رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، وقوع طوفان لحظه‌ای، در مناطق مستعد گردوخاک، بارش تگرگ مورد انتظار است.

حاجی‌بابایی پیرامون فعالیت این سامانه در نیمه شمالی استان به ویژه در ارتفاعات گلپایگان، خوانسار، شاهین‌شهر و میمه، نطنز، بادرود، آران و بیدگل، کاشان، نائین و اردستان طی مدت یاد شده، گفت: جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال سقوط سنگ به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی از مخاطرات سامانه است.

وی اظهار کرد: احتیاط در سفرهای بین شهری، نداشتن اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لایروبی کانال‌ها و رودخانه‌های فصلی، احتیاط در فعالیت طبعیت‌گردی به ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد هشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی، خودداری از محلول پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع توصیه می‌شود.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان پیرامون صدور هشدار سطح زرد با ورود و تداوم فعالیت ناپایداری همرفتی در استان، افزود: فعالیت این سامانه از ظهر یکشنبه بیست‌وهفتم آغاز و تا اواخر همان روز با رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی همراه با گردوخاک و کاهش دید، در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

وی درباره ثبت ۴.۵ میلی‌متر بارش طی ۲۴ ساعت اخیر در شهرستان زواره و گزارش ۹۰ کیلومتر ساعت وزش توفان در انارک و آران و بیدگل ادامه داد: فعالیت این سامانه طی مدت یاد شده در مناطق شمال و شرق استان به ویژه آران و بیدگل، اردستان، انارک، بادرود، چوپانان، خوانسار، برخوار (دولت‌آباد)، کاشان، کوهپایه، گلپایگان، مهاباد، شاهین‌شهر و میمه، نائین، نطنز و ورزنه مورد انتظار است.

حاجی‌بابایی دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان دو تا چهار درجه کاهش خواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۶ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی پیرامون اینکه امروز دمای هوا در سه شهرستان اصفهان بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۴۳ درجه سانتی‌گراد و بویین میاندشت با کمینه دمای ۷ درجه به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *