ساخت ۶۷ درصد مدارس در مناطق محروم کشور/ نرخ پوشش تحصیلی به ۹۹.۹۸ درصد رسید

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، رضامراد صحرایی امروز پنجشنبه بیست‌وچهارم خرداد در بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان با بیان اینکه افزایش نرخ پوشش تحصیلی افراد واجب به تحصیل از دستاوردهای مهم دولت شهید جمهور است، اظهار کرد: نرخ پوشش تحصیلی و امکان دسترسی این افراد در زمان انقلاب، حدود ۵۷ درصد بود اما امروز به ۹۹.۹۸ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای کامل، دسترس‌پذیر تحصیلی شناخته می‌شود، افزود: شاخص برابری تحصیل دختران نسبت به پسران در سایر کشورها کمتر از ایران است؛ این نرخ در دوران پیش از انقلاب در کشور ایران نزدیک به ۳۷.۵ درصد بود که پس از انقلاب اسلامی با کمک خیران مدرسه‌ساز این شاخص تحصیلی به عدد یک رسیده است، از این‌رو هیچکدام از دختران سرزمین ما به دلیل نبود مدرسه از درس باز نمی‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش، نقش خیران را در برابری تحصیلی دختران و پسران ایران کم‌نظیر دانست و گفت: سرانه فضای آموزشی دانش‌آموزان کشور پیش از انقلاب ۱.۵ مترمربع بود و اکنون این رقم به ۵.۳۰ مترمربع رسیده است و این موضوع ماحصل فرهنگ ساخت مدارس خیرساز است.

وی پیرامون نقش خیران اصفهانی در مدرسه‌سازی و تبدیل این کار نیک به یک فرهنگ و گفتمان در جامعه اظهار کرد: هم اکنون خیران دیگری هم در بخش‌های بیمارستان‌سازی، راه‌سازی و یا خیران تخصصی در کشور داریم.

صحرایی با تاکید بر اینکه خیران از عناصر تأثیرگذار در تحقق سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش هستند، افزود: این سند به دنبال تربیت دانش‌آموزان در شش ساحت «عبادی–اعتقادی»، «فرهنگی –اجتماعی»، «زیستی_بدنی»، «هنری _ زیبایی شناختی»، «حرفه‌ای_اقتصادی» و علمی و فناوری است.

وی با اشاره به اینکه ۱۸ منطقه کشور از نظر سرانه فضای آموزشی در وضعیت قرمز قرار دارند، تصریح کرد: سرانه فضای آموزشی در این مناطق کمتر از سه مترمربع است، لذا هدایت امر مدرسه‌سازی به مناطق کم برخوردار کشور، بسیار حائز اهمیت است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۴۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم به هنرستان‌ها وارد شدند، گفت: در این دوره، میزان توسعه هنرستان‌ها رضایت‌بخش بود اما این مراکز هنوز با کمبود تجهیزات مواجه هستند.

ورود ۲۵۰۰ هنرستان کشور به عرصه تولید

وی تصویب آئین‌نامه تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان کشور را یکی از اتفاقات خوشایند در دولت سیزدهم دانست و اظهار کرد: این آئین‌نامه در اردیبهشت سال جاری تصویب شد که بر مبنای آن حدود ۲۵۰۰ هنرستان کشور به عرصه تولید وارد خواهند شد.

صحرایی با بیان اینکه در امر مدرسه‌سازی پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم، افزود: در گام‌های بعدی باید مباحث «مدرسه‌داری» مورد توجه قرار بگیرد، چرا که هم اکنون بسیاری از مدارس احداثی نیازمند به تأمین تجهیزات دارد.

وی با اشاره به اینکه در مجمع خیران موضوع «مدرسه‌داری» در حال ابلاغ است، تصریح کرد: آموزش و پرورش مفتخر است که بسترساز نقش‌آفرینی در عرصه مدارس باشد و هیچ سرزمینی جز از راه تعلیم و تربیت نمی‌تواند ارتقا و تعالی پیدا کند.

به گزارش مجله آرونو، در این مراسم از کتاب زندگینامه «کبری حسین‌زاده حلاج» مادر شهیدان محسن، جواد، علی‌اصغر و محمدرضا بارفروش و «نصرت سلیمانی» مادر شهیدان محمدعلی و مهدی یزدان و «طلعت ارباب‌زاده» مادر شهید مهرداد صالحی به عنوان مادران شهید خیر مدرسه‌ساز و همچنین سند راهبردی ۱۰ ساله مجمع خیران مدرسه‌ساز و سردیس چندین خیر مدرسه ساز اصفهانی رونمایی شد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *