لزوم تمهیدات لازم برای ساخت و تجهیز ۱۰۰۰ هنرستان در کشور

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، محمدمهدی کاظمی امروز _پنجشنبه بیست و چهارم خرداد_ در گردهمایی شورای معاونین وزارت و مدیران کل آموزش و پرورش کشور در اصفهان ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور اظهار کرد: با شهادت آیت‌الله رئیسی، نظام تعلیم و تربیت یکی از اصلی‌ترین حامیان خود را از دست داد و باید ادامه دهنده راه شهدای خدمت باشیم.

وی پرهیز از حافظه‌محوری و مهارت‌آموزی را یکی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش همسو و موازات با سیاست‌های دولت سیزدهم، دانست و افزود: در این مسیر هم اکنون آئین‌نامه کلان پروژه مهارت آموزی دانش‌آموزان تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است، لذا مطابق با تعاریف راهکارهای سند تحول بنیادین، نقش دستگاهی کشور را ذیل آن تعیین کرده‌ایم

ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در فرایند آموزش از مسیر هنرستان‌ها، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر به کرات، فلسفه و اهمیت مهارت‌آموزی در کلام رهبر انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است و ایشان بارها بر یادگیری علم و عمل، اصرار و سفارش داشته‌اند، لذا تصویب و ابلاغیه آئین‌نامه مذکور در دستور قرار گرفت.

وی درباره تدوین مواد قانونی آئین‌نامه کلان پروژه مهارت آموزی دانش‌آموزان، گفت: براساس ماده دوم این آئین‌نامه؛ مباحث جذب هنرآموز و نیروی انسانی مورد نیاز، تاکید شده است، از این‌رو باید نیازسنجی ناظر به رشته و جنسیت به صورت دقیق تعیین و نقشه مسیر استان‌ها فراهم شود.

کاظمی ادامه داد: مطابق این ماده؛ وزارت علوم مکلف شده است تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود، نیروی مورد نیاز هنرآموز و استادکار را آماده سازی کند و وزیر ارتباطات موظفند تا سالانه حدود ۱۵ هزار معلم را در جهت اقتصاد دیجیتال آموزش و آماده کند.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه، مکلف است تا تمهیدات لازم برای ساخت و تجهیز، یک‌هزار هنرستان را فراهم کند و با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس و مجمع خیرین، باید اهداف مورد نظر تأمین و بودجه مشخصی برای تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفته شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بهره‌گیری از نوبت دوم و تکمیل ظرفیت هنرستان‌ها را نیازمند تحلیل دقیق دانست و گفت: چالش‌ها باید دقیقاً شناسایی شوند و برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای باشد که در نوبت بعدازظهر بتوانیم از فضای کارگاهی استفاده شود.

وی با بیان اینکه طبق ماده چهارم آئین‌نامه، باید دو هزار و ۵۰۰ هنرستان در کشور به عنوان هنرستان‌های تولیدی تعیین و برنامه عمل را متناسب با آن تنظیم کنیم، تصریح کرد: درآمدهای حاصل از این اقدام را می‌توانیم برای ارتقا کیفیت مهارت‌آموزی و آموزش هنرستان‌ها مورد استفاده قرار داد.

کاظمی بهره‌مندی از ظرفیت دستگاه‌های دولتی را یکی از اصلی‌ترین مواد آئین‌نامه برشمرد و گفت: استان‌ها مبتنی بر طرح و پروژه زنجیره ارزش خود باید مصوبه‌ای در شورای آموزش و پرورش داشته باشند تا ظرفیت دولتی استانی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش می‌تواند از ۲۰ درصد ظرفیت آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای استفاده کند، افزود: آموزشگاه‌های آزاد و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای نیز امکان تأسیس هنرستان غیردولتی را خواهند داشت و می‌توانند هنرستان وابسته ایجاد کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری بیش از یک‌هزار کارگاه آموزشی در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: هدف از برپایی این کارگاه‌ها، انجام مناسب‌ترین فرایند انتخاب بهترین معلمان به عنوان مهم‌ترین رکن نظام تعلیم و تربیت بوده است.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *