پرورش گیاهان آپارتمانی، واسطه‌ احیای ارتباط انسان و طبیعت

|

فهرست مطالب

حدیثه وهابی در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو در خصوص اهمیت و تأثیر پرورش گل و گیاه به‌ویژه در زندگی مدرن امروزی اظهار کرد: در سبک زندگی مدرن که اغلب با فشارهای روحی و فکری مختلفی همراه است، پرورش گیاهان خانگی می‌تواند بر تقویت روحیه افراد تأثیر بسزایی داشته باشد و باعث ایجاد حس آرامش در آن‌ها شود.

وی با اشاره به اینکه با تغییر سبک زندگی از سنتی به مدرن، تا حدی از فضای طبیعت و گیاهان فاصله گرفته‌ایم، افزود: با رواج یافتن هرچه بیشتر فرهنگ شهرنشینی در جامعه، ارتباط و تعامل انسان‌ها با طبیعت کم‌رنگ‌تر شد، بگونه‌ای تنها فضاهای طبیعی در سطح شهرها مختص پارک‌ها و فضاهای سبز است، اما به راحتی می‌توان با پرورش گیاهان آپارتمانی در محل زندگی یا محل کار، این ارتباط را احیا کرد.

عضو انجمن روان‌شناسی ایران با بیان اینکه پرورش گیاه می‌تواند حلقه رابطی میان انسان با فضای آرامش‌بخش طبیعت باشد، ادامه داد: پرورش گیاهان تأثیر بسیار مثبتی بر زندگی افراد دارد، بگونه‌ای که می‌تواند باعث کاهش استرس و اضطراب، کاهش آشفتگی‌های ذهنی، افزایش تمرکز و بهبود سلامت روحی و جسمی شود.

وهابی عنوان کرد: پرورش گل و گیاهان خانگی علاوه بر زیباسازی فضای خانه، می‌تواند عاملی برای افزایش انرژی و سرزندگی، افزایش حس طراوت و تازگی، کاهش افسردگی و ایجاد حس آرامش در محیط پیرامون باشد، همچنین طبق بعضی از تحقیقات، پرورش گیاهان می‌تواند به بهبود کیفیت خواب و تقویت حافظه انسان کمک شایانی کند.

وی در خصوص ویژگی‌های رنگ سبز از دیدگاه روان‌شناسی اضافه کرد: این رنگ بسیار در دنیای پیرامون و فضای طبیعت یافت می‌شود و دارای مفاهیم مختلفی مانند تازگی، تعادل و تجدید حیات است، همچنین رنگ سبز نمادی از زندگی، سلامتی و رشد کردن است و تأثیرات آرام‌بخش بر انسان‌ها دارد.

عضو انجمن روان‌شناسی ایران با بیان اینکه رنگ سبز، حس آرامش را القا می‌کند و عاملی برای کاهش استرس است، خاطرنشان کرد: وجود رنگ سبز در گیاهان نماد حیات و رشد برای انسان‌ها است و باعث می‌شود فضایی امن و مملو از آرامش برای افراد به‌وجود آید و حس طراوت و تازگی را القا کند، به همین علت در تهیه دکور بعضی خانه‌ها یا رنگ پوشش اعضای کادر درمان از رنگ سبز بهره می‌گیرند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *