پرورش گل و گیاه احساس رضایت را افزایش می‌دهد

|

فهرست مطالب

نوشین میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو اظهار کرد: تمایل انسان‌ها به طبیعت یک مؤلفه ژنتیکی است که ریشه در تکامل انسان دارد، تحقیقات نشان داده است که گل و گیاه می‌تواند بر وضعیت جسمی و روحی افراد تأثیر مثبت داشته باشد.

وی افزود: به عقیده کارشناسان به علت اینکه گیاهان از عوامل هماهنگی در طبیعت هستند، در هماهنگ کردن نیروهای فکری و جسمی بدن افراد نیز کمک می‌کنند و به آن‌ها تعادل می‌بخشند، به این دلیل بهتر است افرادی که در شهرها و دور از طبیعت زندگی می‌کنند، بیشتر به این مورد اهمیت دهند.

دکترای تخصصی مشاوره گفت: گیاهان مزایای بی‌شمار و مؤثری در سلامتی انسان دارند و بسیاری از افراد که گل و گیاه پرورش می‌دهند، احساس رضایت فراوانی دارند، به‌طور معمول ذهن ما زمانی را که در طبیعت و کنار گیاهان می‌گذرانیم دوست دارد و در این زمان تمرکز بهتر و شناخت دقیق‌تری بر موضوعات مختلف و مسائل پیرامون خود داریم.

میرجهانیان بابیان اینکه مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در محیط‌های طبیعی برای مغز بسیار مفید است، تصریح کرد: این کار عملکرد حافظه کاری، انعطاف‌پذیری شناختی و وظایف کنترل توجه را بهبود می‌بخشد، همچنین افرادی که زمان‌هایی را اطراف گیاهان می‌گذرانند، نگرانی، همدلی و شفقت بیشتری نسبت به دیگران نشان می‌دهند، همچنین روابط بهبودیافته‌ای دارند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داده است، نگهداری گیاهان در محیط خانه سبب می‌شود مشکلاتی مانند سردرد، استرس، خواب‌آلودگی و سرماخوردگی کاهش پیدا کند، زیرا گیاهان موجب می‌شوند، افراد احساس آرامش بیشتری داشته باشند و مثبت‌اندیش‌تر شوند، همچنین بهبود عملکرد مغز، افزایش خلاقیت افراد به‌خصوص کودکان را به همراه دارد و فعالیت مثبت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

دکترای تخصصی مشاوره ادامه داد: فضاسازی منزل یا محل کار باید به‌گونه‌ای باشد که گل و گیاه به‌خوبی در معرض دید افراد قرار گیرد و بخشی از فضای منزل به این مسئله اختصاص پیدا کند، حالت روانی متعادل افراد با نگاه کردن به گل و گیاه و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر آن حفظ می‌شود و می‌توانند برنامه‌ریزی مطلوب‌تری برای محیط کار و زندگی خود داشته باشند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *