رخداد ۲۴ زمین‌لرزه در کرمان طی یک هفته / سمنان با زلزله ۴.۵ ریشتری لرزید

|

فهرست مطالب

‌به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی دوازدهم تا هجدهم خرداد، ۱۱۸ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۱۰۰ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از سه ریشتر، ۱۶ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین سه تا چهار ریشتر و دو زمین‌لرزه با محدوده بزرگی چهار تا پنج ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه راور در استان کرمان با رخداد هشت زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، چهار زمین‌لرزه در آذربایجان شرقی، سه زمین‌لرزه در آذربایجان غربی، یک زمین‌لرزه در اردبیل، شش زمین‌لرزه در اصفهان، چهار زمین‌لرزه در بوشهر، سه زمین‌لرزه در تهران، ۱۱ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، ۱۲ زمین‌لرزه در خراسان شمالی، یک زمین‌لرزه در خراسان جنوبی و چهار زمین‌لرزه در خوزستان به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، چهار زمین‌لرزه در سمنان، ۹ زمین‌لرزه در فارس، ۲۴ زمین‌لرزه در کرمان، پنج زمین‌لرزه در کرمانشاه، دو زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، یک زمین‌لرزه در گلستان، یک زمین‌لرزه در لرستان، دو زمین‌لرزه در مازندران، دو زمین‌لرزه در مرکزی، یک زمین‌لرزه در هرمزگان و شش زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های البرز، ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، زنجان، سیستان و بلوچستان، قم، قزوین، کردستان، گیلان و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به کرمان با ۲۴ زمین‌لرزه، خراسان شمالی با ۱۲ زمین‌لرزه و خراسان رضوی با ۱۱ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز یکشنبه، سیزدهم خرداد ساعت ۱۱:۲۹:۵۱ با بزرگی ۴.۵ ریشتر در بسطام استان سمنان بوده است.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۲ خرداد

در الشتر استان لرستان زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

یکشنبه ۱۳ خرداد

در بوشکان استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری رخ داد و مرکز آن در ۲۴ کیلومتری بوشکان و ۳۲ کیلومتری شنبه استان بوشهر و ۳۱ کیلومتری فراشبند استان فارس بوده است.

فارغان استان هرمزگان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۲ کیلومتری فارغان و ۳۱ کیلومتری سرگز استان هرمزگان و ۴۵ کیلومتری ارزوئیه استان کرمان گزارش شد.

بسطام استان سمنان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۵ ریشتر در عمق هشت کیلومتری زمین لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۴ کیلومتری بسطام، ۲۰ کیلومتری شاهرود و ۲۰ کیلومتری کلاته خیج این استان گزارش شد و زلزله ۲.۶ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

میمند استان فارس با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق ۱۷ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۴ کیلومتری میمند، ۲۰ کیلومتری دوزه و ۲۲ کیلومتری فیروزآباد این استان گزارش شد.

در نجف شهر استان کرمان زلزله ۲.۵ ریشتری و در دهرم استان فارس زلزله ۲.۶ ریشتری به ثبت رسید.

دوشنبه ۱۴ خرداد

در رباط قره‌بیل استان خراسان شمالی زلزله ۲.۸ ریشتری به ثبت رسید.

لنده استان کهگیلویه و بویراحمد با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در عمق هشت کیلومتری زمین لرزید و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۵ کیلومتری لنده، ۲۰ کیلومتری دهدشت و ۲۷ کیلومتری قلعه رئیسی این استان به ثبت رسید.

در دوزه استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری زمین به ثبت رسید و کانون آن در ۲۰ کیلومتری دوزه، ۲۳ کیلومتری میمند و ۲۷ کیلومتری فیروزآباد این استان گزارش شد.

راور استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر در عمق ۱۴ کیلومتری لرزید و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۳۱ کیلومتری راور، ۵۶ کیلومتری هجدک و ۶۷ کیلومتری خانوک این استان به ثبت رسید، زلزله ۳.۳ ریشتری در عمق ۱۳ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

سه‌شنبه ۱۵ خرداد

در بلوک استان کرمان زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در عمق ۲۰ کیلومتری لرزید که مرکز آن در چهارکیلومتری سرپل‌ذهاب، ۲۳ کیلومتری قصر شیرین و ۳۶ کیلومتری گیلان غرب این استان بوده است.

سلماس استان آذربایجان غربی زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق ۱۵ کیلومتری زمین را تجربه کرد و کانون آن در شش کیلومتری سلماس، ۱۰ کیلومتری تازه‌شهر و ۳۸ کیلومتری خوی در استان آذربایجان غربی گزارش شد.

چهارشنبه ۱۶ خرداد

سالند استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۱۶ کیلومتری زمین را تجربه کرد که کانون آن در ۱۴ کیلومتری سالند، ۱۷ کیلومتری لالی و ۲۶ کیلومتری گتون این استان بوده است.

در رباط قره‌بیل استان خراسان شمالی زلزله ۲.۵ ریشتری و در ساغند استان یزد زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

ارد استان فارس با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق ۱۵ کیلومتری زمین لرزید که مرکز آن در ۱۹ کیلومتری ارد، ۲۱ کیلومتری عمادده و ۲۸ کیلومتری اوز این استان بوده است.

پنجشنبه ۱۷ مرداد

قیر استان فارس زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین را تجربه کرد و کانون آن در چهار کیلومتری قیر، ۲۰ کیلومتری افزر و ۲۳ کیلومتری دوزه این استان به ثبت رسید.

در لالی استان خوزستان زلزله ۲.۷ ریشتری و در راور استان کرمان زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

اهواز استان خوزستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی سه ریشتر در عمق ۲۰ کیلومتری زمین لرزید که کانون آن در ۲۲ کیلومتری اهواز، ۲۷ کیلومتری حمیدیه و ۴۵ کیلومتری سوسنگرد این استان بوده است.

جمعه ۱۸ خرداد

قره‌ضیاءالدین استان خراسان رضوی با زلزله ۲.۵ ریشتری لرزید.

در جزیره خارک استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۳۲ کیلومتری جزیره خارک، ۷۲ کیلومتری بندر گناوه و ۷۲ کیلومتری بندر ریگ استان بوشهر گزارش شد.

ازگله استان کرمانشاه با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر در عمق هشت کیلومتری زمین لرزید که کانون آن در ۱۳ کیلومتری ازگله، ۳۵ کیلومتری قصرشیرین و ۴۲ کیلومتری تازه‌آباد این استان بوده است.

قاسم‌آباد استان خراسان رضوی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزید که کانون آن در ۲۲ کیلومتری قاسم‌آباد، ۴۷ کیلومتری نشتیفان و ۵۰ کیلومتری سنگان این استان بوده است.

اندوهجرد استان کرمان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری زمین لرزید که کانون آن در چهار کیلومتری اندوهجرد، ۱۷ کیلومتری سیرچ و ۲۳ کیلومتری شهداد این استان بوده است.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *