ایمنی غذا ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه دارد/ لزوم نظارت بر تمام مراحل زنجیره غذایی

|

فهرست مطالب

عبدالعظیم بهفر در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو، با اشاره به روز ایمنی غذا اظهار کرد: روز جهانی ایمنی غذا World Food Safety Day هر سال در راستای افزایش آگاهی در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی و ترویج اقدامات لازم برای پیشگیری، شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا، در هفتم ژوئن برگزار می‌شود، این روز توسط سازمان ملل متحد برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت آداب و ایمنی غذا در تمام مراحل زنجیره غذایی تعیین شده است.

وی افزود: در این روز نقش مهم ایمنی غذا در حصول اطمینان از دسترسی تمام افراد به غذای ایمن، مغذی و کافی برجسته می‌شود، غذا پیش از قرار گرفتن در اختیار مصرف‌کننده، زنجیره‌ای طولانی از توزیع را طی فرایندهایی همچون برداشت، پردازش، ذخیره‌سازی، توزیع و آماده‌سازی می‌گذراند، در طول این زنجیره طولانی احتمال آلودگی مواد غذایی بالایی وجود دارد، بنابراین رویداد روز جهانی ایمنی غذا از این نظر بسیار مهم است.

مدیر کل امور فراورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: معرفی نقش کلیدی سازمان غذا و دارو در ایمنی و سلامت ضروری است، ایمنی غذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارد و نظارت بر آن جزو وظایف ذاتی وزارت بهداشت است، شعار روز جهانی ایمنی غذا «ایمنی مواد غذایی: آماده شدن برای موارد غیرمنتظره» است که بر اهمیت آمادگی برای حوادث ایمنی غذایی، صرف نظر از میزان خفیف یا شدید بودن آن تأکید می‌کند.

بهفر با اشاره به مهم‌ترین اهرم وزارت بهداشت در زمینه ایمنی غذا تصریح کرد: نظارت‌های سازمان غذا و دارو در تمام کشور پیگیری و انجام می‌شود و یکی از مباحث مهم در سلامت غذا اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی افکار عمومی از طریق رسانه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد با برگزاری همایش در خصوص غذای سالم و ایمنی غذایی و آگاه‌سازی افکار عمومی در زمینه نشانگان محصولات سلامت‌محور اطلاع‌رسانی کافی انجام شود.

به گزارش مجله آرونو، هر سال هفتم ژوئن همایشی درباره ایمنی غذا World Food Safety Day برگزار می‌شود و سازمان غذا و دارو به همین مناسبت روز بیستم خرداد در سالن همایش‌های صداوسیما مراسمی با حضور مقامات کشوری و برخی چهره‌های بین‌المللی برگزار می‌کند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *