مجازات پرتاب مواد محترقه یا نارنجک و سنگ در ورزشگاه‌ها چیست؟

|

فهرست مطالب

مصطفی شمسی در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با اشاره به مجازات پرتاب کردن مواد محترقه در ورزشگاه‌ها اظهار کرد: طبق قانون قاچاق اسلحه و مهمات و اقلام تحت کنترل شامل مواد منفجره و آتش‌زای نظامی و غیرنظامی (نارنجک‌های دستی)، چنانچه فردی اقلام تحت کنترل را حمل یا نگهداری کند، جرم او شامل حبس و جزای نقدی می‌شود.

وی افزود: در صورتی که از لباس یا کیف فردی در ورزشگاه مواد محترقه دست‌ساز یافت شود، حتی اگر از آن‌ها استفاده نکرده باشد، قانون مذکور شامل فرد می‌شود و بازخورد قانونی آن شامل حبس و جزای نقدی خواهد بود.

جرم‌شناس تصریح کرد: چنانچه فرد از مرحله حمل و نگهداری این اقلام فراتر رود و از مواد محترقه آتش‌زای تحت کنترل استفاده کند، در صورتی که هیچ خسارت جانی و مالی بروز نکند، جرم او در حیطه برهم زدن نظم عمومی قرار می‌گیرد که شامل حبس است.

شمسی ادامه داد: در صورتی که استفاده فرد از اقلام محترقه تحت کنترل، خسارت جانی برای فرد دیگری به همراه داشته باشد، فرد مستلزم به پرداخت دیه یا حتی قصاص است، در صورتی که استفاده فرد از این اقلام منجر به فوت فرد دیگری شود، این موضوع در حیطه قتل عمد جای می‌گیرد، چراکه این رفتار کشنده محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورتی که این رفتار منجر به قطع عضو شود، مجازات فرد نسبت به مجازات قطع عضو در نظر گرفته می‌شود، گفت: در صورتی که این رفتار خسارت مالی از جمله تخریب صندلی‌ها را به همراه داشته باشد، علاوه بر اینکه مجازات تخریب اموال عمومی شامل وی می‌شود، مجازات بر هم زدن نظم عمومی نیز برای وی در نظر گرفته می‌شود.

وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه سنگ سلاح محسوب نمی‌شود، اضافه کرد: در صورتی که پرتاب سنگ در ورزشگاه منجر به اخلال در بازی شود، مجازات فرد پرتاب‌کننده در حیطه برهم زدن نظم عمومی در نظر گرفته می‌شود، اما در صورتی که این رفتار منجر به خسارت جانی شود، بسته به میزان خسارت وارد شده، مجازات تعیین می‌شود و در صورتی که این رفتار منجر به تخریب وسایل ورزشگاه شود، رفتار فرد در حیطه تخریب اموال عمومی جای می‌گیرد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *