اگر گرمازده شدیم چه کنیم؟

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، با توجه به گرمای هوا و امکان گرمازدگی برای افراد، بهتر است در ساعات اوج گرما یعنی ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۷ از خانه خارج نشوید، اما اگر باید بیرون از خانه فعالیت داشته باشید، نکاتی را رعایت کنید.

تطابق گرمای محیط با سیستم بدنی سالمندان، کودکان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، سخت است و از این رو این افراد باید به نکات ایمنی برای حضور در محیط‌های گرم توجه داشته باشند.

پوشیدن لباس‌هایی که امکان تهویه هوا را از بدن می‌گیرد، بسیار خطرناک است، به عنوان مثال بسیار اتفاق می‌افتد اسکی بازی که لباس خاص اسکی پوشیده است، دچار گرمازدگی می‌شود، این فرد با وجود اینکه پاهایش در برف است، اما به این دلیل که لباس امکان تهویه ندارد، دچار گرمازدگی می‌شود.

لزوم وجود تهویه در محیط‌های دربسته در این روزها برای جلوگیری از گرمازدگی ضروری است و کارفرمایان باید به این نکته توجه کنند که محیط کار باید تهویه مناسب یا پنجره داشته باشد و در غیر این صورت با گرمازدگی عمومی در محیط کار مواجه می‌شویم.

اگر فردی پس از حضور در هوای گرم احساس خستگی در بدن و کوفتی کرد باید نکاتی را رعایت کند، این فرد با عرق کردن، آب و نمک بدن را از دست داده است و از این رو به جز خوردن آب باید نمک نیز بخورد، این نمک می‌تواند با خوردن خوراکی‌های شور مانند آجیل و یا خود نمک جبران شود.

پوشیدن لباس خنک، روشن و نخی و به سر گذاشتن کلاه یا نقاب برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به بدن ضروری است.

با مقوله گرمازدگی نمی‌توان شوخی کرد، در صورت رعایت نکردن، فرد گرمازده ابتدا دچار کاهش سطح هوشیاری و در صورت نرسیدن کمک دچار مرگ شود.

اگر فردی را در خیابان و زیر آفتاب مشاهده کردید که بی‌حال است، ابتدا صدایش کنید و جویای حال او شوید؛ اگر امکان دارد فرد را به جایی که سایه هست، منتقل و سعی کنید با یخ و آب بدنش را خنک کنید، با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید، به کارشناسان اورژانس نکات لازم و شرح حال فرد را بگویید و در صورت لزوم برای اعزام آمبولانس اقدام کنید.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *