چگونه در تابستان بدون استفاده از کولر بدن خود را خنک نگه داریم؟

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، هرچه روزها را پشت سر می‌گذاریم و به تابستان نزدیک می‌شویم، گرمای هوا شدیدتر می‌شود و تحمل این میزان گرما برای بسیاری از افراد بسیار سخت و دشوار است، از طرف دیگر روشن کردن کولر به صورت تمام وقت انرژی زیادی صرف می‌کند و هزینه بالایی را به همراه خواهد داشت، بنابراین با گرم شدن هوا به دنبال راهی برای خنک شدن در فصل تابستان هستیم، راهی که بتوانیم بدون روشن کردن کولر و صرف انرژی و هزینه زیاد، بدنمان را خنک کنیم و احساس بهتری داشته باشیم.

بهترین درجه حرارت بدن برای انجام فعالیت‌های حیاتی، دمای ۳۷ درجه سانتیگراد است و اگر در تابستان در حفظ این دما کوشا نباشیم، امکان دارد دچار گرمازدگی شویم که از علائم آن می‌توان به گیجی، تشنج، سردرد، سردرگمی، نبض سریع، مشکلات تعادلی، زبان خشک و متورم، دمای بسیار بالای بدن، حالت تهوع و استفراغ، از دست دادن هوشیاری و فشار خون پایین یا بالا اشاره کرد.

چگونه در تابستان بدون استفاده از کولر بدن خود را خنک نگه داریم؟

راهکارهای خنک کردن بدن بدون کولر

  • یک دستمال خیس روی گردنتان بگذارید

یکی از بهترین راه‌های خنک کردن بدن بدون کولر استفاده از یک پارچه خیس است، یک پارچه نخی را با آب سرد خیس کنید، سپس آن را پشت گردن خود قرار دهید تا احساس خنکی کنید و هر زمان پارچه خشک شد می‌توانید دوباره آن را خیس کنید و روی گردن قرار دهید.

  • مچ دست‌تان را با آب سرد بشویید

یکی دیگر از روش‌های مفید برای خنک شدن در فصل تابستان این است که شیر آب سرد را باز کنید و مچ دستان‌تان را برای یک دقیقه زیر آن نگه دارید، زمانی که تحمل گرما سخت می‌شود، خنک کردن نقاط نبض بدن می‌تواند به کاهش دمای بدن شما کمک کند، اگرچه این روش موقتی است، اما می‌توانید هر چند باری که دوست دارید آن را تکرار کنید و از زیاد شدن دمای بدن‌تان جلوگیری کنید.

  • موهایتان را خیس کنید

برای این کار سر خود را زیر آب خنک بگیرید و موهایتان را خیس کنید، این کار موجب می‌شود تا دمای بدن شما به طرز شگفت‌انگیزی کاهش پیدا کند، حتی در روزهای گرم می‌توانید تا چند بار در روز این کار را تکرار کنید تا گرمازده نشوید. اگر به آلرژی مبتلا هستید یا به سرما حساسیت دارید، بهتر است به جای خیس کردن سر و موها، صورت و بدنتان را خیس کنید.

  • دوش آب سرد بگیرید

دوش آب سرد دمای مرکزی بدن را کاهش می‌دهد و از بهترین راه‌های خنک کردن بدن بدون کولر است، این کار به ویژه برای کاهش دمای بدن و تجربه یک خواب راحت بسیار مؤثر است، برای این موضوع بهتر است آب را روی دمای خنک و نه خیلی سرد تنظیم کنید.

  • به جای تخت روی زمین بخوابید

    به طور کلی هوای گرم به سمت بالا حرکت می‌کند، از همین رو همواره زمین خنک‌تر از تخت است، برای روزهای گرم تابستان بهتر است یک تشک روی زمین بیندازید و آنجا بخوابید، اگر خانه‌تان زیرزمین یا اتاق پایین خانه دارد، می‌توانید شب‌های تابستان در زیرزمین بخوابید.

  • لباس نخی و گشاد بپوشید

    در فصل تابستان بهتر است لباس‌های رنگ روشن با الیاف نخی و طبیعی بپوشید تا جریان هوا بهتر از آن عبور کند، لباس‌های الیاف مصنوعی و پلی استر به‌طور معمول گرما را در خود نگه می‌دارند و موجب عرق کردن می‌شوند.

  • پاهایتان را در آب سرد بگذارید

    اگر گرما بیش از حد شما را آزار می‌دهد و دوست دارید به سرعت دمای بدن خود را کاهش دهید، باید پاهای خود را در تشت آب سرد قرار دهید، می‌توانید به جای این کار چند بار در روز پاها را با آب سرد بشویید و یا جوراب‌هایتان را خیس کنید تا بدنتان خنک شود.

چگونه در تابستان بدون استفاده از کولر بدن خود را خنک نگه داریم؟

برای خنک شدن بدن چه بخوریم؟

خوردن بستنی، اسموتی، میوه یخ زده و میوه‌های خنک همچون هندوانه می‌تواند بدن شما را هیدراته و خنک کند، سعی کنید میوه‌ها و خوراکی‌ها را در یخچال قرار دهید و خنک میل کنید تا بدنتان سریع‌تر خنک شود، یکی دیگر از راه‌های کم کردن حرارت بدن در فصل تابستان استفاده از ادویه و چاشنی‌هایی است که به عنوان خنک کننده بدن تأثیر گذارند.

  • نعناع: از مواد گیاهی خنک کننده بدن است که منافذ پوست را باز می‌کند و در طول هضم انرژی زیادی را آزاد می‌کند و یکی از اثرات مهم آن خنک‌کنندگی است.
  • رازیانه: تازگی خاصی را به دهان می‌دهد و نقش خنک‌کنندگی را برای تمام دستگاه‌های بدن ایفا می‌کند و حاوی ویتامین c فراوانی است.
  • زردچوبه: نقش دارویی بسیار خوبی در تصفیه خون و کبد دارد، به همین دلیل در لیست خنک کننده‌های طبیعی بدن جای گرفته است، این ادویه‌ی جادویی سرشار از فوایدی است که امروزه به آن توجه بسیاری می‌شود.
  • زیره سبز: یکی از ادویه‌های رایج برای رفع مسمومیت زیره سبز است که به روش‌های مختلفی می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • هل: عطر خوش و طعم دوست داشتنی هل شما را مشتاق به مصرف آن در هر فصل سال به‌خصوص فصل تابستان می‌کند، هل ادویه‌ی مناسب برای خنک نگه داشتن بدن در تابستان است و به دلیل فواید قابل توجهی که دارد در این لیست جای گرفته است.
  • زعفران: زعفران یک طعم دهنده عالی و برای هضم مفید است، نشاط‌آور بودن این طلای سرخ یکی از دلایل اصلی مصرف بیشتر آن در فصول گرم سال است.
  • شوید: یکی دیگر از سبزیجاتی که مصرف آن در تابستان توصیه می‌شود، شوید است که به روش‌های مختلف با توجه به ذائقه و مزاج هر فرد قابل استفاده است.

چگونه در تابستان بدون استفاده از کولر بدن خود را خنک نگه داریم؟

دمنوش‌های خنک‌کننده بدن در گرم‌ترین فصل سال

۱. خاک شیر

خاک شیر گیاهی است که به صورت خودرو در دامنه‌ی کوه‌ها و صحراها رشد می‌کند، این گیاه محبوب و مشهور علاوه بر خنک کنندگی بدن برای رفع التهاب زخم‌ها، باز شدن صدا و از بین رفتن کهیر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

۲. شربت سکنجبین

این شربت دارای طبیعت سرد و خنک است و به صفرا بر مشهور است، برای رفع تشنگی و التهاب ناشی از گرما و خنک شدن بدن از ترکیب شربت سکنجبین و خیار رنده شده استفاده کنید.

۳. بیدمشک

برای خنک کردن طبیعی بدن می‌توانید از بیدمشک استفاده کنید که علاوه بر کاهش دما دستگاه گوارش را تقویت می‌کند، برای تقویت اعصاب و افزایش اشتها نیز مفید است.

۴. عرق کاسنی

عرق کاسنی دمنوش‌های گیاهی با طبع سرد و بهترین تصفیه کننده خون است، همچنین خنک‌کننده بدن و برگ آن مقوی اعصاب است.

۵. گل داوودی

گل داوودی طبیعت سردی دارد و دمنوش آن برای روزهای گرم تابستان و خنک‌کنندگی بدن عالی است.

۶. بابونه

بابونه نیز همچون گل داوودی دارای خواص خنک‌کنندگی است و برای رفع عطش و تشنگی و گرمای بالای بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۷. دانه‌های سنا

دانه‌های سنا برای خنک کردن حرارت گاز معده و کبد مفید هستند، در نسخه‌های طب سنتی این دانه‌ها برای تابستان بسیار تاکید شده‌اند، زیرا گرما و خشکی این فصل می‌تواند باعث یبوست شود و دانه‌های سنا این مشکلات را رفع می‌کند.

۸. چای سفید

چای سفید که در بین چای‌ها کمتر اکسیده شده است، این چای مفید سبک و نشاط‌آور است و طبیعت سردی دارد.

۹. چای سبز

چای سبز در طب سنتی چینی، برای رفع حرارت و گرمازدگی استفاده می‌شود، دمنوش گیاهی چای سبز عطش را کاهش می‌دهد و تولید مایعات بدن را افزایش می‌دهد و این به این معنا است که بدن از طریق عرق، بیشتر خنک می‌شود.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *