مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش حذف یا ادغام نمی‌شود

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، یک‌هزاروسی‌ونهمین (۱۰۳۹) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد؛ در ابتدای این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش با تسلیت شهادت حضرت آیت الله رئیسی و هیئت همراه، نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره مسائل و موضوعات مختلف آموزش و پرورش از جمله توجه جدی به بحث جانشین پروری در نظام مدیریتی آموزش و پرورش، توجه جدی به مدارس، تقدیر و تشکر از تلاش آموزش و پرورش در جهت کیفیت بخشی به امتحانات نهایی دانش آموزان، طرح سوالات از کتاب‌های درسی، لزوم نظارت دقیق بر حوزه‌های تصحیح اوراق امتحانی، اطلاع رسانی دقیق درباره امتحانات نهایی، فراهم کردن محیطی آرام و دور از استرس برای دانش آموزان و خانواده‌های آنان، ارائه گزارش برگزاری امتحانات نهایی، تاکید بر تقویت نظام ارزشیابی مطالب درسی، استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها برای برگزاری امتحانات و آموزش معلمان و مدیران مدارس بیان کردند.

محمود امانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش رئیس خود و آموزش و پرورش یکی از حامیان اصلی خود را از دست داده است این ضایعه بزرگی برای آموزش و پرورش کشور است.

وی افزود: برای کسانی که در راه خدا و برای رضای خلق او سعی و تلاش می‌کنند، جزایی بالاتر از شهادت نیست، امیدوارم خدای یکتا آنان را مورد لطف و رحمت خود قرار دهد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: «آئین‌نامه مسیر رشد معلمی» پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی کلیات آن به تصویب رسید و مقرر شد پس از بررسی و اصلاح موادی از آن توسط یک کارگروه هشت نفره متن نهایی آن در صحن علنی شورای عالی مطرح شود و به تصویب برسد.

امانی با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی تصریح کرد: برگزاری امتحانات نهایی کاری حساس و دشوار است که مجموعه آموزش و پرورش برای اینکه این کار به بهترین نحو انجام شود همگی در حال تلاش هستند.

وی تاکید کرد: وجود مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش یکی از تأکیدات سند تحول بنیادین است و قرار نیست حذف یا ادغام شود و این مرکز با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: این مرکز برای ارزشیابی و بهبود کیفیت نظام آموزش و پرورش و بر اساس برنامه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین تأسیس شده است؛ این آئین‌نامه ناظر بر استانداردهایی است که برای ارزیابی صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای معلمان تهیه شده است.

امانی اظهار کرد: آئین نامه مسیر رشد معلمی ناظر به راهبرد کلان ۱۳ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر توسعه مستمر شایستگی‌ها و توانمندیهای اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفه‌ای فرهنگیان و در اجرای ماده ۷ آئین‌نامه اجرای قانون نظام رتبه‌بندی معلمان تهیه شده است.

وی گفت: هدف این آئین نامه توانمندسازی و ارتقای صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تقویت روحیه پژوهش، دانش افزایی و یادگیری، ارتقای بینش و مهارت‌های معلمی و توسعه مستمر شایستگی‌ها و توانمندی‌های اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفه‌ای فرهنگیان و توجه به اصل تربیت مدرسه محوری و تقویت پیوند توانمندسازی معلمان با نظام رتبه‌بندی معلمان، نگهداشت و ارزیابی، است و مسیر رشد معلمی مطابق مواد این آئین نامه تعیین و اجرا می‌شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به دستور دوم این جلسه «بررسی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» گفت: پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی آموزش و پرورش کلیات آن نیز به تصویب رسید.

امانی ادامه داد: در اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین تأکید زیادی به ارتقای نقش و جایگاه مدرسه و ارکان آن در تعلیم و تربیت شده است، الگوی مدرسه تراز سند بر اساس معیارها و شاخص‌هایی مبتنی بر سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی طراحی شده است، بنابراین لازم است این نقشه راهنمای عمل مدیران، معلمان، والدین، دانش آموزان و سایر عوامل درونی و بیرونی مدرسه قرار گیرد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *