به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مجله آرونو، مرتضی ملانژاد در نشست خبری در پاسخ به پرسش مجله آرونو مبنی بر ظرفیت تولید لکوموتیو در کشور، اظهار کرد: بین سالهای 84 تا 86 واگن پارس ماهانه 4 دستگاه لکوموتیو تولید می کرد، شرکت مپنا نیز همین ظرفیت را داشت. این در حالی بود که سفارش گذاری برای تولید لکوموتیو، پیوسته نبوده است.
وی با بیان اینکه اگر طی 15 سال اخیر تولید تداوم داشت امروز نیازی به واردات لکوموتیو نداشتیم، یادآور شد: عده ای برای خرید لکوموتیو دست دوم به چین و برزیل سفر کرده اند.
وی با اشاره به صادرات قطعات ریلی، اضافه کرد: از سال قبل مذاکراتی را با عراق، ترکیه، کوبا، لهستان و افغانستان مذاکرات را برای صادرات قطعات ریلی انجام داده ایم. در زمان حاضر نیز با افغانستان تفاهمنامه ای را امضا و ارائه خدمات را آغاز کرده ایم.
وی بیان کرد: امروز با عراق همکاری را شروع کرده ایم. به عراقی تا خدمات تعمیراتی ارائه می دهیم.
سبحان نظری رییس انجمن شرکتهای ریلی نیز در نشست با بیان اینکه بخش حملونقل ریلی کشور به لحاظ کمی و کیفی افت داشته است، اظهار کرد: این در حالی است که در مقابل افت بخش ریلی، بخش جاده ای رشد سریعی داشته است. بهعنوان مثال سال گذشته 9 درصد رشد داشته و بار ریلی 4 درصد افت.
وی افزود: از اینکه گفته می شود شبکه ریلی دیگر نیازی به واگن باری ندارد، تعجب کردم. این حرف از برنامههای توسعه ای کشور در تضاد است.
وی تصریح کرد: مگر نباید برنامههای راه آهن جمهوری اسلامی ایران از صدر تا ذیل با برنامههای توسعه ای هماهنگ باشد.
رییس انجمن شرکتهای ریلی با اشاره به اینکه براساس برنامه های توسعه ای قبل و برنامه هفتم توسعه سهم بار و مسافر ریلی به ترتیب به 30 و 20 درصد افزایش یابد، گفت: در زمان حاضر سهم خطوط ریلی از حمل بار 7 درصد است. در بخش مسافری نیز 1.5 تا 2 درصد سفرهای مردم با قطار انجام می شود.
نظری بیان کرد: با وجود برنامههای توسعه ای اعلام می شود نیازی به واگن باری نداریم و اگر نیازی نیست، بخش خصوصی سرمایههای خود را از این بخش خارج کنند.
انتهای پیام/